missimone

~Onsdag~

Publicerad 2013-01-16 12:29:30 i

Jag ber ännu en gång om ursäkt för dröjsmålet. Jag tror dock fortfarande att snart kommer inläggen mer ofta. 
 
Har ju varit mycket ledigt, Noomi Li började dagis igen den 8 januari. Så förra veckan satte jag mig för att skriva, men så kom något emellan och sen något annat och ja ni vet...
 
En kort summering så vi kan get back to business:)
 
Jul och nyår har varit jättebra. Kramats med många nära och kära, åkt iväg till bl. a Askersund och Tived för att träffa delar av sambons släkt,firat nyår med supergodmat och spel och bara haft det skönt. 
 
Men samtidigt så var det skönt när Noomi Li fick börja sitt älskade dagis. Hon blir understimulerad hemma för hon är ett energiknippe av sällan skådat slag haha. Så nu är det skönt med lite rutiner. Noomi Li går ju bara 15 timmar i veckan nu sen skolan tog slut. Jag kommer läsa Matte 2b(gamla matte b) men det är en kurs och det borde räcka med dessa timmar. Men hennes pedagoger är mkt tillmötesgående så behöver hon vara lite extra någon vecka så är det helt OK:)
 
Så Matte är det nu för hela slanten. Kommer inte vara klar förrän sista maj så det blir ungefär 2 månader med bebis. Jag hoppas det kommer gå bra. Men samtidigt tar jag inget csn lån för denna kurs så funkar det inte så är det ingen fara. Men jag ska kämpa in i det sista:))
 
Var hos BM igår...vecka 28+4. Så på fredag går jag in i vecka 30, gulp. Allt såg bra ut. I jämförelse med Noomi så är måttet på min mage ungefär 1 cm större än sist, fast min vikt ligger lite under denna gång. Det var andra delar som växte mer förra gången haha. Har gått upp 10 kg sen inskrivning. Helt OK. Vet ju att det är X antal kvar men "kom ni bara, jag säger hejdå till er om några månader"
 
Hjärtljuden ligger högre än Noomis men om man ska tolka hjärtljud på pojke eller flicka så är det pojke. Ligger runt 148-150 slag i minuten. Men Noomi låg runt 130-140 så hon var också "pojke";))
 
Men jag är jättenyfiken nu vem som ska komma till oss. Nu känner man hen hela tiden och vissa stunder blir man helt åksjuk samtidigt som man tror att hen kommer sparka sig ut. men det är mysigt. Och jag är precis som sist att om jag vaknar på natten så vill jag gärna att den ska göra sig tillkänna innan jag somnar om. Och även om den inte sparkar så känner man att den rör sig därinne.
 
Namn är en grej vi inte har pratat så mycket om. Eller jag kommer med förslag och sambon ratar dem. Jag kommer inte  ta något Svensson namn men ändå så kommer det inte vara helt skruvat. Darling har ju lite mer svårt att gilla annorlunda namn även om det var han som hittade Noomi. Så vi får sätta oss igen snart, även om jag tror pojknamnet är så gott som klart ifall jag bara kan övertala darling liiiiiite till. Det namn som ligger närmast nu påminner om det namnet han gav som förslag men med en liten tvist;)
 
Tjejnamn har jag några på lager men nåde om man råkar föreslå ett namn som rimmar på något roligt eller kan betyda något annat då funkar det inte för herr Hansson. Men jag har sagt det, så länge du inte ger några förslag själv så har du egentligen ingen rösträtt! Men jag vill ju självklart att han ska tycka om namnet vi väljer men jag vet ju hur svårt det var sist innan vi hittade Noomi som vi båda fastnade för...suck! Bättre på våra föräldrars tid när mamman valde namn, punkt slut!:)
 
Noomi Li då, jo hon har börjat prata som bara attan. Det släppte som mest under jul men det började någon månad innan att hon försökte härma allt man sa. Nu kan hon prata långa meningar och vi som föräldrar förstår henne riktigt bra. Men ibland så får vi"Ledsen Noomi men mamma förstår inte" Inte lätt att vara liten och vilja säga så mycket. Men man märker direkt när man förstått vad hon sagt för svarar man rätt så hör man det på hennes respons. Medans om man tror sig höra något helt annat så bara "Nä Ej Mamma!!" Eller så tittar hon på en med en väldigt skeptisk blick haha. Men det är så himla roligt nu, att kunna kommunicera på ett helt annat sätt och läsa böcker på ett helt annat sätt. Så roligt bara den grejen att fråga henne i en bok vad de olika sakerna är och hon kan svara, lilla skruttan håller på att bli stor.
 
Och så stor hon kommer känna när lillasyskonet kommer. Min lilla Noomi Skrutt liksom...
 
Men hon ser också fram emot bebisen. Även om man också märker av att hon vet att jag och hon kommer ha mindre tid sen när det blir en bebis hemma för hon har blivit mer mammig nu sista tiden. Hon ser väl hur det är på förskolan där många av hennes kamrater har småsyskon.
 
Snön kom tillbaka med råge igår. Idag gillar jag det när snön ligger stilla och det är OK på vägarna. Igår hade jag massa ärenden i stan när det var som värst och slirade runt som värsta rallyföraren. Det gillades INTE!! Får sån ångest av sånt väglag. Visst i stan så kör man inga hastigheter och då är det bara att det kan bli pinsamt om man kör fast. Men på E22 och vår avfartsfil till vår väg tycker jag är jätteotäck när det är snömodd på vägarna. Detta säkert pga att jag har flera gånger med andra bilar inte fått stopp på bilen utan fått dra i handbromsen för att inte slira iväg åt helvete. Men det gick bra igår då darling kom och mötte upp mig hos våra kompisar där jag och Noomi tillbringat eftermiddagen. När han låg framför mig så kände jag mig lugnare och vi kom hem skapligt säkert. Kom ju såklart inte upp för vår inte så roliga backe(ni som varit hos oss vet) utan stannade mitt i, hasade bakåt ner och hamnade lite i en snövall. Ääääääääckligt!!! Som tur var så var darling där och räddade mig och Noomi så vi kunde gå upp säkert till huset. Sååå även om det är fint med vinter och roligt med snö så är det inte det för oss med bil!!! Fyyy säger jag. Och mitt gravidpsyke är inte att leka med. Fick ärlig dödsångest igår så jag är himla glad att bebisen kommer lagom till snön försvinner och så är den borta ett bra tag:)
 
Vi ska ju även köpa ny bil, så jag vet ju om vi inte haft skruttbilen så skulle jag nog känna mig mer säker. Men jag litar inte på denna bil. Så mycket med den som gör mig hypernervös och längtar tills vi ska till nya banken och fixa med alla lån.
 
Ska såklart även ta upp saker som inte är så roliga för det blir lätt att man fokuserar på det bra när man bloggar så sällan som en själv.
Mina hormoner är hemska ibland!!!! Har inte varit med om något liknande och stackars darling och Noomi säger jag bara. Men mest stackars mig och bebis(som jag läst känner av moderns psykiska tillstånd, speciellt stress) Det ger mig ännu mer dåligt samvete när jag bölar som en idiot haha. Men vi kommer kunna skratta åt det sen. Noomi Li har sina trotsperioder så hon tycker nog att jag är helt normal som får mina små utbrott av ilska och gråt, för hon kan ju bli likadan haha. Jag har blivit en 2åring i sinnet igen..Yeeeey!
 
. Noomi som sagt kan få sina utbrott hon med när hon inte får som hon vill eller inte förstår varför hon inte får som hon vill. Men sen jag fick en bok av mamma om barns olika trotsåldrar och har läst in mig på 2 års trotsen så kan jag hantera stunderna bättre och jag tycker efter att ha läst den boken att Noomi Li är ovanligt lugn och jag ska fan inte klaga haha. Men det viktigaste jag fick lära mig var att man får bli arg! Det är normalt och bli arg och att man som förälder oftast tror att alla andra föräldrar alltid är lugna och pedagogiska inte behöver känna så...för det är de inte. Ett barn mår bättre av föräldrar som står på sig och visar att saker inte är OK och att man gärna ska ryta ifrån. Står man på sig så förstår barnet tillslut att man menar allvar och det är då de börjar gråta..."matchen är förlorad" ungefär. Jag har testat så många gånger nu och det slutar alltid att hon tillslut gör som jag säger och lugnar ner sig. Visst man ska välja sina fighter så jag står på mig där det är viktigt, vad gäller säkerhet,hygien och välmående för familjen. Sen får man ta vissa saker lite lättare. Men detta gör att allting känns mycket lättare...Yeeeey! 
 
Men visst trots denna insikt så kan jag få hormonutbrott och gå in och gråta på vårt sovrum när hon vägrar att borsta tändera en morgon haha.
 
Nej som sagt. Jag ska bli bättre att uppdatera. Men jag märker stor skillnad på bloggandet förra gången och nu. Då hade jag all tid i världen att blogga och jag var mer harmonisk pga sommaren. Men snart kommer jag in i rutinerna runt omkring oss och kommer ha mer att berätta för er också:)
 
Lägger upp lite bilder från veckorna så hoppas jag att vi hörs av snart igen. Ska försöka blogga fler gånger denna vecka:)
 
Bilderna ligger ej i ordning såg jag. Men det är lite farmorsmys och mormorsmysbilder. Bilder från julafton och nyårsafton. Bilder från vår resa till Tived och gravidbilder från en vecka sedan. Även en bild från Gamla Stan och min och darlings weekend i Sthlm:)
 

 
 
 

Kommentarer

Postat av: MY VESTLUND '

Publicerad 2013-02-17 19:34:58

mysiga bilder!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

missimone

Nu kommer såklart min andra graviditet dokumenteras flitigt, precis så som jag gjorde med den första:-) Så den kommer handla om mitt liv som mamma till Noomi Li, gravid med vårt andra barn, studier, vänner och samboskap. Livet helt enkelt.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela