missimone

~Härliga stressiga liv~

Publicerad 2013-01-24 13:45:36 i

Tid för att blogga kommer visst inte så ofta som jag trott än.
Eller så har jag inte inspirationen ännu, fast det är nog mer orken som sviktar lite, för jag tycker ju att det är kul att skriva av mig men samtidigt vet jag att det tar tid och då tar jag mig inte den tiden. Mestadels för att jag vill ha med bilder, skulle man bara skriva så går det ju fortare.
 
Iaf..det har hänt lite sen sist. Jag har bestämt mig för att inte studera matte b denna termin. Huvudanledningen var för att A-kassan var så struliga och krångliga(man kan ju få beviljat att studera deltid tillsammans med a-kassa) så jag började skicka in alla papper och intyg som behövdes. Men självklart fick man hem papper om kompletteringar och då kände jag att jag orkar inte hålla på när det inte är livsviktigt. Pengarna behöver ju komma in på kontot ändå och om man ska skicka papper hit och dit så kan det ta sån tid. Så jag tar studierna till hösten istället. 
 
När jag väl tog beslutet så kändes det jättebra. Dels så kommer jag ju få bebisen när det är 2 månader kvar på kursen och man vet ju inte hur motiverad man blir då och det känns ju onödigt att slänga bort dessa månader då. Sedan så känner jag väl att det kan vara lite skönt att vila upp sig nu de sista två månaderna och fokusera på Noomi Li. Hon är ju hemma 4 av 7 dagar i veckan och det är väldigt roligt att vara med henne  och jag känner verkligen i hela kroppen att vi måste ta till vara på den här tiden hon och jag för sedan kommer en till och slåss om uppmärksamheten. Så det känns bra med mitt beslut.
 
Fick igår hoppa in och arbeta på Ica Strömmen. 10-20 jobbade jag, ett monsterpass för min stackars gravida kropp. Men det var jätteroligt och det gick jättebra. Men sista två timmarna så värkte ryggen otroligt och mina vader var stora som hus och stenhårda haha. Men jag gör gärna om det igen någon gång innan bebis. Bara att få komma ut bland folk och göra något är guld värt.
 
Sitter och skriver nu och bebisen har hicka. Förra graviditeten visste jag inte när Noomi hickade, eller jag tänkte aldrig, åh nu hickar bebisen utan trodde väl att den låg och pickade som vanligt. Men nu är det så självklart när den hickar. Nu rör den sig mest hela tiden och när jag vaknar om nätterna så behöver jag inte ens buffa för att känna den, vilket är superskönt. Jag älskar att känna den i magen och det är nu som man börjar känna mer och mer att man aldrig är ensam och man nästan pratar med bebisen. Tog lite längre tid för mig att känna så denna gång, men man är ju så uppe i allt annat också denna gång. Nu börjar jag längta riktigt mycket efter att bli en stor familj samtidigt som det skrämmer mig otroligt mycket! Bara allting runtomkring, hur funkar det med två, nu är man så van vid en och tycker nog att det funkar ganska smidigt. Men vissa säger ju att nummer två bara hänger på och att man tar allt mycket lättare och med en klackspark och vissa tycker att skillnaden mellan ett och två barn är enorm och otroligt jobbig. Jag hoppas att vi kommer sälla oss in i första ledet;-)
 
Har även hunnit med att träffa tjejerna några vändor. I måndags sågs vi även med smågrabbarna Vilgot och Alfred. Är så roligt att se barnen och hur de växt från små, även om de inte ses så ofta nu och jag märker på Noomi att hon blir lite skrämd av de långa grabbarna. Fick också lite ont i gravidhjärtat(hormoner vet ni) när vi var där då smågrabbarna var lite småelaka mot henne. Knuffade och bankade på henne och var lite småjävliga och Noomi som inte var i sin trygga zon blev ju såklart jätteledsen och rädd när de kom och skulle buffa på henne hela tiden. Hade jag inte varit gravid så hade jag nog inte reagerat så starkt men jag fick ont i hjärtat av att se henne bli behandlad så haha. Ville liksom slå mina skyddande armar runt henne och skydda henne från allt ont(vilket var två busiga 2 1/2 åringar) haha. Sen är man ju samtidigt så van att Noomi tar för sig själv och kan buffa och sno leksaker från barn hon träffar oftare så jag blev nog lite ställd haha.
 
C som är mamma till Alfred ska ju också ha barn, en tre veckor innan mig är det dags om det inte kommer innan eller efter såklart. Helt realistiskt kan vi ju få barn samtidigt;) Men jag vill ha ett april barn, så därför blir det väl mars haha. Så vi gick hemma sist ihop och kommer ha barn i samma ålder nu med. Z, mamma till Vilgot går hemma med Lily som blir ett i juni och hon kommer vara hemma till aug så lite tid ihop där också. Kommer bli en babyboom detta år också samma som det var 2010 och halva 2011 när vi fick våra första. Nu vet jag massor som ska ha barn snart! Påtal om det så hade vi besök av ett par på fika i söndags som var beräknade till den 30 januari. Igår kom deras lilla guldklimp till världen. En liten tjejja med den mörkaste lilla hårkalufsen jag sett...sååå söt! Så sjukt att vi såg dem bara någon dag innan och satt och prata om namn och förlossning och så var det så nära hihi.
 
Åh jag är så nyfiken på vad vi ska få för liten person till oss. Hur kommer den se ut, åh vad jag hoppas det blir en liten kopia av Noomi Li...lilla trollet;)
 
Idag kommer mamma också. Vi ska ge oss på att göra Slottstek recept ála Per Morberg. Kommer nog blir kalasgott. Vi passar alltid på att göra maträtter som mamma är lite van vid när hon kommer. Man måste få bli bortskämd ibland:)
 
Kylan då som infunnit sig igen. Ja vad ska man säga? Är det verkligen nödvändigt att vara så här kallt? Räcker väl med en 3-4 minusgrader. -15 är lite extremt. Ingen som vill vara ute, inte ens Noomi Li som älskar det annars.Och på dagis går det inte ut med småttingarna under -10 för barnen bara står och gråter haha. Men då får de iofs pyssla med massa annat roligt inomhus. Hon går ju bara 9-14 så om hon får tid att måla och göra andra kreativa saker istället för utelek nu när det är så kallt så gör det mig ingenting. Vi kommer springa ute så fort vädret blir mildare.
 
Helgen blir nog lugn igen..det är skönt..inga planer..tar nog badhuset denna helg om vi orkar. Kommer vi inte kunna vara ute så är det ju ett måste. Hon måste aktiveras ungskruttan. Och badhuset är roligt och man är där lagom länge men blir ändå helt slut när man kommer hem så hela familjen ligger utslagna på middagsvila haha.
Men imorgon ska jag åka ner till Fiskmagasinet och handla räkor, både rökta och vanliga och aioli!! Till det ett gott bröd och mumsa på jag och darling till kvällen. Har varit sååå sugen så himla länge och då passar vi på nu till lön haha. Noomi Li gillar ju också räkor så hon får också äta lite sånt innan hon ska sova.
 
Hon är ju inte så stor i maten längre. Vi som aldrig haft bekymmer med mat med henne, hon har ätit allt och ätit mycket sen hon var liten. Har tidigare märkt en liten förändring..mer kräsen t.ex.Men nu är det inte mycket som slinker ner. Men jag är inte orolig på nåt vis, jag tycker bara det är lite trist. Till lunch får man ju satsa på säkra kort som pannkaka, blodpudding och korv medans kvällsmaten så äter hon så mycket som hon vill. Mestadels är det ju broccoli och grönsaker som slinker ner..och "sylt" förstås haha. Sen ska det väl erkännas att x antal frukter slinker ner för henne om vi går hemma en dag. Vilket iofs är bra men hon äter sig säkert mätt på det ibland. Men det kommer nog vända.Känns inte som att hon borde bli kräsen med mat när vare sig hennes pappa eller jag är det.
 
Har börjat äta Niferex, en järntablett då mina värden har sjunkit lite. Ska bara äta varannan dag och jag har bara ätit i en vecka en så länge. Men i början mådde jag faktiskt lite illa av dem och kände att jag är ju hellre lite trött än att må illa om dagarna. Men nu har det faktiskt känts bättre även om jag tycker att jag blivit tröttare istället hahaha. Ja att vara gravid ska inte vara en dans på rosor. Iaf inte denna gång. Men jag ska inte klaga, det finns de som fått foglossning och diabetes, massa vatten i kroppen och massa annan skit och än så länge(ta i trä) så är jag förskonad även denna gång. Men jag märker på min rygg att jag bär mycket på Noomi, men det är ändå inte något som stör nämnvärt. Det kunde ju som sagt vara mycket värre.
 
På nätterna sover jag bra, när jag väl sover. Blir ju en del vaken tid när man vaknar och inte kan somna om, måste kissa eller vända på sig. Har ju en bok hemma som jag vill läsa och tänker att jag ska läsa varje kväll när jag lägger mig. Läser en rad i boken och ögonen går i kors, släcker lampan och sover på två sekunder.
Darling och jag låg och pratade häromkvällen i sängen(eller jag pratade och han försökte sova) så sa jag "nej nu ska jag inte prata mer, vi kan ta det imorgon" Sen började jag snarka( ja ännu en grej som är älskvärt med graviditet haha) på tre sekunder från att jag sagt det. Han bara " Men är det sant eller, låtsas hon sova eller har hon verkligen somnat?" Tillslut fick han buffa på mig så att jag skulle sluta så att han hann somna också. Det är ju det värsta som finns när man inte hunnit somna och ens partner börjar göra ljud ifrån sig. Sambon har också börjat snarka( i sympati tror jag) och Noomi Li snarkar när hon kommer in till oss för att hon är förkyld. Så det låter nog skapligt från vårt sovrum:)
 
Nej nu ska jag åka och hämta fina mamma och älskade lilla ungen.
Hinner inte med några bilder. Sorry, men ni får desto fler nästa gång. Promise.
 
Kram Anna
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

missimone

Nu kommer såklart min andra graviditet dokumenteras flitigt, precis så som jag gjorde med den första:-) Så den kommer handla om mitt liv som mamma till Noomi Li, gravid med vårt andra barn, studier, vänner och samboskap. Livet helt enkelt.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela