missimone

~vattenglädje & akutenäventyr~

Publicerad 2012-10-07 14:51:48 i

Ja vår lugna och sköna söndag vi skulle ha med en skön liten trip till badhuset slutade på akuten....Som tur var inget allvarligt tillslut, men vi åkte upp för säkerhetsskull. Återkommer till det.
 
Vi packade våra väskor tidigt imorse och gav oss iväg till badäventyret. Noomi kände igen sig direkt vi kom in till parkeringen "baba baba" Vi har ju inte varit med Noomi Li till badhuset sen i våras och innan kunde det vara lite stressigt att ha med henne, för då var hon verkligen överallt och lyssnade aldrig. Så då slogs vi om vem som skulle ha med henne in i omklädningsrummet där vinnaren slapp ha med henne. Men idag var hon så duktig så och jag ser redan fram emot nästa gång. Det gjorde jag inte efter en badstund för ett halvår sedan..då var man typ, "never again" Visst att bada, men att ta sig dit, ett omklädningsrum och att duscha med duracellen, det gick inte ihop:-)
 
På badet var det också mycket roligare nu, för hon var med mer och pratade och upptäckte saker på ett annat sätt. Nu kunde hon även gå och klättra omkring själv, medans man sist fick vara med överallt(jag pratar alltså om en barnavdelning, utbyggt för väldigt små barn) Nu kunde hon åka rutchkanorna själv och klättrade omkring på alla djuren och det var riktigt roligt att vara där. Det märks att året på babysim sitter i också då hon inte alls är rädd för att få vatten över sig eller att hamna under vattenytan. 
 
Sen när vi skulle åka hem så hände olyckan. Noomi brukar ju själv klättra upp i sin bilstol och Rille skulle lägga in grejer i baksätet. När han öppnar bildörren bak så har NL fått in sitt finger vid gångjärnen och det klämmer åt. Usch o fy mitt hjärta när man hör hennes skrik och man ser att det klämts in ordentligt på hennes lillfinger:-( Hon var ju helt hysterisk i någon minut och vi bestämde direkt att åka till akuten för att se att inget var brutet och såret såg väldigt nasty ut så det kanske borde sys. Jag håller henne i min famn hela resan och hon blir lugn och pratar med mig och säger "mimmi aj aj" och visar sitt finger. Så det känns bra att det verkar som att inget är skadat och att hon inte längre har ont. Hon använder inte sin vänsterhand märker vi uppe på akuten, Men vi får komma in till sköterska och läkare väldigt fort och de konstaterar att ingen nerv eller sena är skadad, plus att såret nog inte behöver sys utan det räcker med tejp. Men först vill de ha upp oss på röntgen för att se att inga frakturer blivit.
 
Trots att man blev skickad hit och dit och fick vänta på doktorer och sköterskor så tycker jag det gick oerhört smidigt och fort allt. Vet inte om det är för att det är en söndagförmiddag eller om det är för man har ett litet barn med sig, men det tog max 2 timmar däruppe. Nu sover lillskruttan som en stock och fick en väldigt sen vila, men så mycket som har hänt så måste hon sova annars kommer hon däcka vid halv fyra istället. Vi får ha henne uppe längre och mysa ikväll istället:-)
 
Noomi Li skötte sig exemplariskt på sjukhuset och man blir så stolt, visst hon blev lite rastlös mot slutet och ville gärna springa omkring överallt men hos alla läkare och sköterskor satt hon så fint och lugnt och sköterskan kunde göra rent och bandagera henne utan protest.
 
Pappa Rille har haft sån ångest under hela förmiddagen och jag har försökt lugna honom att olyckor händer. VIsst det är jobbigt när vi är ansvariga för dem men nu kommer han ju alltid kolla var hennes fingrar är i närheten av en bil. Och vilken tur han hade som inte skulle stänga bildörren istället för att öppna. När man stänger så använder man ju väldigt mycket mer kraft.. Uuuuuuuuhhh nu vill jag sluta tänka på detta och se på vilken spännande dag vi har haft på akuten ändå haha. Kan Noomi Li berätta om på dagis imorgon:-)
 
Så söndagen har börjat helt OK ändå, förutom att Noomi fick ont såklart. Men hon kan inte sluta prata om att hon har badat idag och hur roligt hon hade. Jag älskar dessa stunder när jag ser hur glad hon är och när hon har roligt! 
 
En rolig sak hände på sjukhuset. Vi fick en bår till Noomi ifall hon ville försöka vila medans vi väntade. Den stod mot väggen i hallen. Men Noomi Li ville inte vila utan hon ville upp och gå i den där sängen och på väggen i ändarna har sköterskor och läkare handsprit i behållare som de bara behöver köra under handen och så kommer det en stor klutt. Noomi Li  kommer gåendes i sängen precis under en sån, så hör vi ett surr och så kluttar det ut handsprit i hennes hår!!:-). Hon som var så nytvättad och fin och nu luktar hon gammal spritfabrik haha. Och noomi undrade vad det var som la sig som en kall klutt på huvudet och körde ju runt den där över hela huvudet. Ja det var iaf roligt när man var där.
 
Jag ber om ursäkt i förväg för detta inlägg. Jag är så trött att ögonen går i kors, och det blir att vila framför Pippin med Noomi sen. Jag lovar att nästa inlägg ska ha mer hjärnceller inblandade.Vi hörs!
 
KRAM
 

På sjukhuset...
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

missimone

Nu kommer såklart min andra graviditet dokumenteras flitigt, precis så som jag gjorde med den första:-) Så den kommer handla om mitt liv som mamma till Noomi Li, gravid med vårt andra barn, studier, vänner och samboskap. Livet helt enkelt.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela