missimone

~sparkdräkt~

Publicerad 2012-10-29 15:21:00 i

Nu kommer en vara i en sparkdräkt i fem månader . Med det menas att jag har en liten filur i magen som gör sig påmind och i helgen har jag känt den sparka utanpå också. Soooo happy! Den är som mest rörlig på kvällarna mellan 20-23 men det minns jag som vanligt med Noomi också, på morgnarna minns jag att jag brukade ruska om magen för att känna henne hoppa igång. Nu känns det lite tidigt att börja ruska om, men samtidigt så är det ju så mysigt så varför inte? Jag är bara så paff att det känns så här pass tidigt. Paff men oerhört lycklig för det såklart. Sist fick jag vänta ännu en månad på att känna den utanpå magen och efter det var det ju hela tiden. Så det här känns superroligt och häftigt.
 
Har bloggat lite dåligt denna vecka som var. Endast en gång. Har haft ont i huvudet varje dag och det har då resulterat i att orken för att blogga inte funnits. Jag hoppas att denna vecka kommer kännas lättare. Idag har jag faktiskt kommit ihåg att ta magbilden. Även om jag inte tycker själv att bilderna visar  verkligheten. För förra veckan så hände något med magen...den började forma sig till en kula...en gravidkula...Yeeey!Den syns nog mest med kläder på. Som jag har längtat. Den har hårdnat och är inte bara en stor degklump och iom magens uppkomst så har vågen börjat röra sig igen, det känns helt OK. Tanken är ju att gå upp minst 10 kg till, eller tanken är väl inte det, helst så lite som möjligt, men jag är ganska säker på att det kommer bli som sist, en 15-18 kg plus och det gör mig absolut ingenting.
 
Helgen har varit jättebra. Syster var här och myste mellan fredag och lördag. Vi käkade Sushi!! Jag har blivit en stor sushiälskare, trodde jag inte. Åt det för något år sedan och höll på att dö eller iaf kräkas. Sen fick syster mig att äta igen innan sommaren och från gång till gång har det blivit godare och godare. Men jag äter endast lax, räka och avokado.California rolls ibland när syster är med. Nu när jag är gravid så har det blivit några extra gånger för jag är så sugen på fisk, är ju sååå glad att man nu kan äta sushi nu, iaf laxen som man inte kunde innan. Visst man ska inte äta färdigpaketerad sushi och gå där det känns som att allt är fräscht. Men man kan inte vara rädd för allt, vissa saker är ju rekommenderat att INTE äta och dessa kan jag klara mig ifrån även om jag inte är supernervös, men jag tycker det är onödigt. Laxen till jul får man köpa färsk från disk om jag ska ha någon eller kolla datum när det förpackats. Men sushi känns väldigt fräscht och tror inte man vill servera dålig fisk för då förlorar man kunder.
 
Sen har vi bara myst i helgen. Hela familjen har varit ute på två långpromenader i det väldigt vackra men oerhört kalla vädret. Men kallt på ett fräscht sätt. Man piggnar till och luften känns frisk. Det har varit hur mysigt som helst. och jag behöver röra på mig för min kondition är k.a.t.a.s.t.r.o.f. Mina ben känns ibland som bly och jag fattar ingenting. Så den måste jag träna upp. Har ju lite att stå i om fem månader. 
 
Vad ska vi mer prata om....jo att när solen inte lyser så kommer min trötthet smygandes..just nu så känns det som att jag kan somna på plats. Kanske dags att börja vila middag igen. Men jag är inte trött på samma sätt som i början, nu är det milt om man jämför. och illamåendet är helt borta, så jag kom ganska lindrigt undan denna första halva också. Hoppas nu att resten av resan också blir en dans på rosor.
 
Noomi Li har ju börjat bluddra på som bara den...det är sååå roligt att höra. Hon säger nya saker varje dag och försöker härma oss hela tiden. Det tog sin lilla tid men nu verkar det ha lossnat och hon vill lära sig mer än de ord hon kunnat ett bra tag. Försöker säga meningar hela tiden och vi börjar lära oss kommunicera riktigt bra. Igår dock när jag satt i telefon med min mamma så kom hon och tjatade om "mimmi gogo, kom mamma, mimmi gogo" Jag förstod verkligen inte och har inget minne av att hon sagt gogo förut. Jag fick henne att visa vad hon ville och det var ju Yoghurt hon menade, sååååklart! Men jag har för mig att hon brukar säga jogu förut så det tog mig ett tag innan AHA poletten föll ner.
 
Nästa vecka väntar andra ultraljudet. Känns jätteroligt! Att få se sin bebisen en sista gång innan förlossningen. Se att allt är som det ska. En vecka kvar nu. Sen får man nöja sig med att lyssna på hjärtat hos BM, men det är ju mysigt det också. Men nu när den inte börjat röra sig så mkt än så är man ju självklart lite mer nervös men jag längtar till kvällarna då jag vet att den brukar vakna till liv. Men samtidigt på något vis så känner jag att den är där inne och sprattlar runt, svårt att förklara för de som inte varit med om det. Svårt ändå att tro att bebisen därinne nu blivit runt 18 centimeter lång och har fötter som är 2 centimeter. Så stor känns den ju inte, men den är ju just nu väldigt spinkig. Men vad häftigt det skulle vara om man kunde få se sin bebis därinne varje vecka och se hur den växer. Kanske blir så i framtiden??:-)
 
Nej nu ska jag försöka avrunda. Känner att denna dags bloggande är katastrof, skulle helst vilja radera allt, men samtidigt vill jag ju inte försumma mina fina läsare något mer. Vi ska iaf åka och titta på en vagn idag, en blocket vagn. Och denna vagn ska endast användas som extra, då vår största prioritet är att hitta en syskonvagn som passar bra och är lite dyrare.. Men när Noomi är på dagis vill jag ju inte kånka runt på en sån stor. Hittat en Brio på nätet för 500. Hoppas den känns bra. Vi sålde ju Noomis vagn då den var så stor och klumpig och hon fick ju en ny.smidig sittvagn redan vid tre månaders ålder. Den gick ju såklart att lägga ner väldigt långt och den har fungerat perfekt sen dess. Men i början vill man ju gärna ha en liggvagn då man använder den inne också för att ha barnet nära och ibland söver med.
 
Bläää när jag tittar ut så får jag panik. Så grått och trist och sån skillnad från i helgen. Det blåser och känns nog kallare idag trots plusgrader. Jag gillar inte sånt här, men det är ju bara att vänja sig. Jag har inte direkt tänt upp härhemma och jag blir rätt däven när jag sitter hemma en hel dag. Får ingen energi och hade jag orkat efter veckohandlingen så hade jag åkt in till skolan och satt mig istället. Det får bli på onsdag. Det är faktiskt skönt att sitta i skolan, då har man inte massa annat som distraherar. 
 
Men annars trots mitt lilla bitchande så känner jag mig rätt glad och uppåt. Med tanke på att det är höst och jag brukar bli rätt så höstdeppig annars så får man nog kalla mig rätt glad ändå haha. och en dag kan tynga ner en så mycket. Igår var jag jätteglad för då hittade vi på saker och jag åkte in själv till mamma och syster kom och vi åt mat, spelade kort, tittade på roliga klipp och skrattade så vi grät och jag kom hem helt nöjd och glad över att få lite egentid. Jag får egentligen egentid när jag vill, min sambo är jättegärna hemma själv med Noomi och vill att jag ska åka iväg så de får lite pappa dotter tid, men det är jag som är dålig på att få tummen ur och är lite hemmakär. Speciellt nu när man är gravid så blir det ju extra påtagligt. Men jag ska bli bättre på det, för det är ju så skönt. Men visst har man lite separationsångest ibland från sin lilla tjeja. Speciellt de dagar hon varit länge på dagis, då vill man inte gärna åka någonstans på kvällen, men det ska jag bli bättre på.
 
Och om jag inte sagt det tidigare så äääälskar jag våra morgonmysstunder. Hon brukar tassa in till oss vid sex, halv sju(ibland tidigare och ibland inte alls) och oftast somnar vi om och så vaknar oftast Noomi och börjar prata om sin mamma och sin pappa och alla på dagis. Sen börjar kramkalaset och så börjar pusskalaset och hon ligger och pillar mig i håret och klappar mig på kinden länge. Sen brukar vi innan vi går upp ta och sjunga lite sånger för att piggna till. Idag blev det krokodilen i bilen och I ett hus vid skogens slut, gärna flera gånger och hon protesterar högljutt om jag börjar sjunga en låt som hon inte vill, sångvalen är alltid hennes haha. Så vi hade en jättemysig morgon och tog det riktigt lugnt och det är ju så det alltid ska vara. Men så är det ju inte.....
 
Ni ser jag kan verkligen inte avrunda. Jag bara babblar på om oviktiga saker och nu ska jag verkligen avsluta.
 
Vi hörs snart igen!Ha en fin kväll!
 
KRAM
 
Magen i början av vecka 18
 
 
 
 Noomi vill ej vara med på kort
 
 
 
Noomi Li älskade "bebi Illy" Så ett syskon blir inga problem. 
 
Att man får sova en timme längre var inget Noomi brydde sig om.
 
Höstlig promenad och träffade alla fina hästar.
 
 
Sluta fota mig!!!
 
Magen i vecka 18(17+4)
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

missimone

Nu kommer såklart min andra graviditet dokumenteras flitigt, precis så som jag gjorde med den första:-) Så den kommer handla om mitt liv som mamma till Noomi Li, gravid med vårt andra barn, studier, vänner och samboskap. Livet helt enkelt.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela