missimone

~Tisdag~

Publicerad 2012-10-23 15:29:36 i

Jag ber om ursäkt för att måndagsuppdateringen inte blev av denna gång heller, jag försökte blogga två gånger igår men fick tillslut ta bort allt varje gång. Babblar om saker som blir lite långt och tillslut blir saker som känns oviktigt. Och så vill jag ju inte ha det. Får se om denna gång blir bättre.
 
 Jag känner bebisen hela tiden nu men tyvärr som jag nämnt innan så har jag för mycket fett runt magen än så länge plus en livmoder så dens lilla sparvben kommer inte åt när jag väl vill känna. Och så vet man ju hur det var i början sist, så fort man eller någon la handen på magen så slutade det. Men än är det ju tidigt men jag är så superglad att det redan känns och att det har gjort ett bra tag. Sist gick jag ju mellan vecka 12-19 och kände mig så ogravid man kan, lite mer mullig och lättirriterad bara;-)
 
För just dessa veckor innan magen riktigt tar form är ju inget vidare, nu minns jag hur det var sist med. Ungefär i femte månaden så började jag se ljusare på allt och få energi och känna mig vacker. Just nu är man bara en stor...Blob. Man känner sig inte så vacker om man säger så.Men jag har faktiskt skickat efter lite mammakläder, dessa kommer i slutet av nov. Känns inte helt panik än haha, men då kommer jag få byxor och tights som är sköna att ha på sig och lite överdelar som jag känner mig bekväm i. Just nu är byxorna jag har på gränsen, de går att knäppa men så fort jag är hemma så slänger jag på mig pyjamasbyxor. Jag har ju lite kvar från sist som jag fått ärva av storasyster, måste rota fram dessa från övervåningen. Det var ju sommar när jag var höggravid sist så jag hade faktiskt mest på mig sköna, långa singoallakjolar eller klänningar. Nu kommer det vara mitt i vintern och kjol känns inte så aktuellt, iaf inte långkjolar, det blir så blött och trist.
 
I helgen blev det ju överraskningsmiddag för min darling. Vi gick till Kvarterskrogen Asken där det var halva priset på menyn om man var klar innan 19. Trötta småbarnsföräldrar som vi är utan partysug för stunden så var det perfekt. Så vi åt oxfile och pilgrimsmusslor till priset av Thaimat:-) Mysigt att komma iväg på tumanhand också.
 
Igår hände det en olycka med Noomi på dagis också. Inget superallvarligt, en stukning av sin lilla fot. Men självklart blir man supernervös när de ringer till dagis och börjar med..." Noomi Li har haft en liten olycka där hon..." Hon hade då hoppat ner från en av deras stolar och landat lite fel. Vår lilla tjejja har ju senaste veckorna börjat vela hoppa ner från överallt. Hemma är det pallar, vardagsrumsbord(väldigt lågt) vår säng osv osv, oftast så håller vi ju henne i handen, men ibland så hoppar hon ju själv. På dagis är ju avdelningarna anpassade efter deras åldrar(hon går nu på en 2-3 års avdelning) som tur är så stolarna är väl en 35 centimeter höga. Men ändå, det kan hända från någon centimeters höjd så det spelar ju ingen roll.
 
Iaf vi tog vår lilla skrutta upp till akuten och där konstaterade de att det nog var en stukning och att de väldigt gärna ville slippa röntga i onödan eftersom hon är så liten och att vi skulle komma tillbaka om det blev värre.
 
Ja jag kan absolut inte klaga på sjukvården när det gäller småbarn. Vi har alltid fått komma in först, även om det sitter en massa folk i väntrummet och vi slipper verkligen väntetider på doktorer och annat. Känns väldigt bra faktiskt, för jobbigt nog som det är att åka upp till akuten med en liten så vill man ju helst slippa otåligheten i dem av att behöva vänta så mkt också. Det gick verkligen jättesmidigt igår.
 
Så nu haltar hon omkring härhemma. Hon vill gärna bli buren överallt, förutom förut när vi tog på oss och tog en härlig höstpromenad, då ville hon gå själv ner till bilen och sen även en liten sväng på promenaden. Men man märker att det gör ont när den blir belastad fel och ibland så hamnar den fel igen och då blir det ledset. Men hon kan iaf gå nu även om det blir att vara hemma och vila några dagar. Inte roligt att vara på dagis och inte kunna göra det hon brukar.Så jag vill inte ta tillbaka henne för tidigt.
 
Men vi har haft det jättemys idag. Ett plus med att hon är mindre rörlig är att det är lugnare och vi myser lite mer. Lägger pussel och bygger med klossar, tittar på film osv. 
 
Efter promenaden som var hur härlig som helst så fick jag en oerhörd huvudvärk. Jag vet att den kom från ansträngningen av att putta upp vagnen för mördarbacken. Min kondition har blivit ännu värre än sämst(den var inte bra innan heller) men jag blev helt slut efter att ta upp vagnen i en 90 gradersbacke haha.
 
Som jag har sagt så missar man ju en hel del skolarbete när man vabbar. Denna tisdag kunde vi inte dela på det, eventuellt att han kommer hem tidigare imorgon så jag kan sätta mig några timmar. Men så är det ju att ha barn. Bara att jag inte gillar alls att skolan blir lidande nu sista terminen då jag hade en sån seg start. Men jag får kämpa vidare. 
 
Nej nu ska jag sätta mig med världens finaste och rita "lille katt" och bebisar. Tänk om fem månader så får NL en alldeles egen bebis, gud så lycklig hon kommer bli;-)
 
Lite bilder såklart.
 
KRAM
 
 
Dessa är bilder från vecka 17(16+4)
 
 
 
 
Noomi Li hjälper mig att "måla" och dekorera bullarna

 
 
 
 
 
Vår härliga promenad
 
 
Här har jag jämfört magen från v. 15,16 och 17. Som ni ser så har den nu sista veckan fyllts ut lite mer däruppe, annars är den ungefär lika stor.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

missimone

Nu kommer såklart min andra graviditet dokumenteras flitigt, precis så som jag gjorde med den första:-) Så den kommer handla om mitt liv som mamma till Noomi Li, gravid med vårt andra barn, studier, vänner och samboskap. Livet helt enkelt.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela