missimone

~weehoo~

Publicerad 2012-11-06 20:03:58 i

Jag har äntligen kommit på knepet för att slippa sätta igång hormondjävulen på morgnarna...HA GOTT OM TID!
 
Fick ett mindre utbrott igår morse, var tvungen att gå in på vårat sovrum och böla lite. Mitt tålamod för Noomi Li var obefintligt och jag blev så ledsen över att jag brusade upp så lätt. Men vi gick upp tidigt och hade en första del av morgonen som var jättemysig. Mitt problem var att jag började klä på henne, borsta tänderna, och kamma håret samma tid som om vi skulle gått upp senare. Alltså blev det stress och alltså blev jag otålig och klarade inte av när hon inte gjorde som jag sa. K A T A S T R O F med andra ord. Det är tur att det mest är jag som blir ledsen när jag blir upprörd. Hon glömmer ju fort och är som vanligt...men det dåliga samvetet..oj oj oj.
 
Men så iaf, fick prata av mig igår med kompisar, systrar och sambo så idag så gick vi upp i tid...åt frukost i lugn och ro, hon fick leka, vi delade på tandborstningen, vi tog det lugnt men jag hade ett hök öga på klockan. En halvtimme tidigare än i vanliga fall började jag ta på henne vanliga kläder, sen satt vi med bilarna på soffbordet och lekte och då passade jag på att sätta upp håret, sen började vi prata om hennes kära dagis och alla kompisar och då ville hon lätt som en plätt börja ta på sig ytterkläderna. Lite ormfasoner en gång men då frågade jag om hon ville sitta i "timeoutstolen" och det ville hon inte och lugnade sig. Och jag hade ingen panik över klockan och att fröknarna väntar, var mer orolig att vi skulle komma för tidigt. Och det var så skönt! För när man höjer rösten åt sitt barn eller tjatar och gnäller, det är det värsta jag vet, det är oundvikligt ibland men jag mår psykiskt dåligt när det varit så. Sen vet jag att hon är i en period när hon testar, testar, testar. Ordet NEJ från henne används ofta och hon lyssnar inte första, andra eller tredje gången man säger till. 
 
Vi har infört Time Out. En rosa liten plyschfåtölj hon får sätta sig i när hon är som värst. Då har både hon och vi en chans att lugna ner sig och så kan vi prata lugnt med henne sen och förklara. Den känns bra. Bättre än att slänga in henne på sitt rum som man kunde göra förut. Nu ser vi varandra och hon vet att hon ska sitta kvar tills vi kommer och pratar och kramas med henne. Det är verkligen ingen lätt match att uppfostra..och det finns ju en miljon sätt, men jag antar att man får göra det som funkar för en själv. 
 
Nog pratat om det.
Igår var det andra ultrat! Så fort tiden går. Är på torsdag halvvägs! Vecka 20 stundar.
På Ultrat såg allt bra ut..hjärna, hjärta och ben.Njurar fanns det två av, magsäck såg vi också och en fin ryggrad.
Tyvärr blev bilderna inget bra för krabaten i magen låg lite hur som helst och låg väldigt sällan still. Men man ser "Loo" iaf. Jag har valt att kalla bebisen i magen för Loo...Varför kanske ni får veta någon dag, sen är ju namnet unisex så det blir ju bra. 
 
Vi vet alltså inte vad det blir. Vi var på 1 årskalas i söndags för min äldsta väns son. Dit kom den synska kvinnan jag berättat om, hon som så säkert sa att Noomi var en tjej när jag väntade henne. Och som sa att min vän helt säkert hade en grabb i magen. Hon sa ju även då när jag väntade Noomi Li att nästa barn blir en pojke. Så vi tyckte det skulle bli spännande att se vad hon sa nu. Hon höll fast vid pojke. Kom in i rummet, sa " Du väntar en till, en pojke va?"
 
Så jag vet att det är 50 % chans att "gissa" rätt när det gäller vad som finns i magen. Men på något vis så tror jag hon känner på sig sånt. Så jag är lite inställd nu på pojke. Sambon tror inte riktigt lika hårt på sånt och säger att vi får se vad det blir, även om han pratar om den som lillebror. Vi satt båda på Ultrat och försökte se något när barnmorskan var nere vid de regionerna och mätte lårben. Vi såg ingenting, eller vi trodde vi såg något som var pungkulor, alltså två vita prickar underifrån, men det kan ju lika gärna vara äggstockar, livmoder eller någon annan del i barnets kropp. Vi har ju ingen aning, för när hon höll på att mäta magen och ryggen och visade revben och annat så trodde jag hon fortfarande höll på med huvudet.
Och sen pratade jag med en tjejkompis som har kollat upp kön och när de tittar efter kön så letar de efter en snopp, inget annat. För det är ju det som skiljer utanpå om man säger. Så även om jag går i tanken att det är en pojke så blir det en överraskning om ca 5 månader.
 
Alltså jag går in i vecka 20 på torsdag. Känns gött att ha kommit halvvägs. Nu har vi sträckan fram till jul och sen kommer det nog sega sig fram i tre månader. Kommer nog bli att plugga ett ämne i vår..inget ämne som helst utan matte B. Men jag måste ha B nu när jag ska söka mig vidare sen. Har hittat en KY utbildning som jag ska försöka söka in till hösten 2013. Får se hur pigg man känner sig då men det borde gå och jag hoppas verkligen det inte är supersvårt att komma in utan jobberfarenhet inom det området, för det är ju att arbeta med det jag vill men då måste jag ju få studera. Liten ond cirkel det där. Men vi håller tummarna. Den är på distans iaf.. så detgäller att ha disciplin..sen några träffar i Sthlm men som sagt vi ska inte ropa hej än. Det kanske är dyngkört utan erfarenhet? Men jag kollar iaf upp mina alternativ och ska även ringa och prata med dem för att få lite mer kött på benen. Men Matten måste jag ha ändå så den vill jag läsa i vilket fall. Kan jag läsa kvällstid, det blir perfekt.
 
Har även framkallat bilder..har tagit de bilderna jag gjort om i kameran i olika program sedan jag fick den i februari. Det är alltså instagram, hipstamatic, vintage cam och plastic bullet bl.andra och det var jättehäftigt att ha dem i pappersformat. Nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra med dem, men det blir nog collageliknande i en fotobok med svarta blad. Tänkte först göra ett collage på någon vägg, men det blir för mycket bilder och man kommer ju framkalla mer, så jag väljer ut vissa bilder att ha i hallen. Är så glad att man kan göra häftiga bilder med hjälp av kameran.
 
Imorgon väntar också porträttfotografering genom dagis...Wish us luck! Hoppas på fina julklappar;-)
 
Men nu har jag babblat klart för denna gång, tar och avslutar med lite bilder.
 
KRAM!
 
Födelsedagsfirande för Gullnosen Rio <3
 
Noomi Li gör som mamma gör, en handduksturban efter badet.
 
 
Smarta smycken "made by Noomi Li"
 
 
Gravidbilder med kläder (18+4) v 19
 
 
Magen (18+5) slutet vecka 19 (plus en liten strumpa)
 
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Agge

Publicerad 2012-11-07 13:06:59

När man läser din blogg kan man tro att det är ett rent helvete nästan hela tiden, men det vet jag att det inte är. Ni har det jättegosigt för det mesta. Det är skönt att få ur sig skiten istället för att låtsas utåt att allt är problemfritt. Prinsess-fåtöljen har verkligen kommit till användning som mys-plats, men den kommer nog snart att vara utsliten, med tanke på alla ”Time out-er” framöver, hihi. (Den finns även i blått ifall det blir en prins i april!) Idealet vore att även föräldrar hade en egen pausplats för meditation och avskildhet.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

missimone

Nu kommer såklart min andra graviditet dokumenteras flitigt, precis så som jag gjorde med den första:-) Så den kommer handla om mitt liv som mamma till Noomi Li, gravid med vårt andra barn, studier, vänner och samboskap. Livet helt enkelt.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela