missimone

~Sjukstuga~

Publicerad 2012-11-27 17:16:25 i

Här är det föräldrarna som mått värst. Sambon kom hem i måndagsförmiddag då han kände sig risig i buken och mådde illa. Jag hade på kvällen innan gått och lagt mig tidigare då jag började må lite illa. Men iom att jag är gravid så tänkte jag att jag bara blivit känslig mot något jag ätit. Det visade sig att illamåendet och det onda i magen höll i sig för mig på måndagen också. Men det blev aldrig så illa att jag behövde kräkas och jag kunde hålla en rätt bra fasad här hemma. Noomi Li var ju hemma från dagis för att ha en feberfri dag. Hon fick feber i helgen, som mest 39,1 men det märktes inte på henne och när hon vaknade på måndagsmorgonen så var all feber borta. Skumt...
 
Så sambon fick springa på toan och han sov väldigt mycket på måndagen. Jag mådde ju som sagt lite skruttigt och fich ha en superaktiv skrutta med mig hela dagen och mitt tålamod testades några gånger men över huvudtaget gick det bra. Tyvärr hade ju ingen av oss någon matlust(inte ens NL) så Noomis diet bestod av lite soppa och smörgås,juice, yoghurt till frukost, välling, några pepparkakor(då vi bakade igår hon och jag) typ 2 apelsiner och en isglass(som hon blivit lovad eftersom hon typ var "sjuk") Det visade sig vara ett stort, sockrigt misstag haha. Hon somnade väl in vid en 21.15 efter att ha legat och bluddrat och vänt ut och in på sin säng och sprungit upp några gånger från vi la henne vid 19.15. Hon fick en riktig sockerkick. När man kom in till henne för femtielvte gången för att säga godnatt så smilade hon upp sig, bluddrade på om alla sina kompisar och hade så stora ögon att jag blev lite orolig ifall hon fått i sig kaffe av misstag. Hon såg väldigt drogpåverkad ut...Läskigt;-).
 
Så eftersom Noomi Li är väldigt energisk i vanliga fall så kommer den dieten inte förekomma igen. Hon får nästan aldrig dricka sött i vanliga fall, kan bli någon gång om vi är borta eller om vi unnar henne det en helg. Glass blir det eventuellt på helgen om vi kommer ihåg(eller hon) och yoghurt brukar vi ge henne lite fetare med färska bär i stället. Man märker verkligen vilken skit man handlar hem när man känner sig lite sämre. Proviva, fruktyoghurt, vitt bröd och glass. Helt sjukt.
 
Så nu återgår vi till att få socker ifrån frukt som vanligt.
 
Idag känns det bättre men ändå skruttigt i magen.  Har fått i mig lite soppa och risgrynsgröt. Men ikväll blir det hemlagad mat. Lax med mos är ju en bra början för oss skruttar. Hoppas verkligen att lilla hjärtat klarar sig från magsjukan, vi har tvättat oss noga och använt antibacteriell sprit. Men NL är ju väldigt kramig och pussig så det har varit svårt att inte mysa med henne. Men det var ju hon som klagade lite på magont i fredagskväll tror jag, så det känns som det är från henne det kommit bara att det inte slog ut ordentligt på henne. För på dagis går det ju magsjuka, så det vore ju konstigt om vi får det först och hon sen. Så jag hoppas det är över för oss nu.
 
I helgen har vi annars fått mycket gjort. Jag o syster var ju på IKEA i lördags och jag fick hem mina möbler som jag tjatat om. Ja jag fick tänka om om möbeln i "hallen" för den hade jag tydligen bara mätt höjden på och inte bredden. Den var för bred på vår vägg. Så vi åkte till Jysk och hittade en ny möbel som blev jättebra. Är inte riktigt klart där då jag har lite hyllor och krokar att fixa men jag är jättenöjd med allt som blev gjort.
Sovrummet är jättemysigt nu när vi fick dit en byrå. Och köket har äntligen fått dit sina Plurahyllor som jag kallar dem. Ser mer bebott ut nu köket och det levde verkligen upp. Jag är supernöjd. Man kan tacka graviditeten till mycket, man får tummen ur till många saker, då man bygger bo.
 
Som jag har sagt innan så har ju Noomi Li börjat prata som tusan nu. Det är såå roligt. VIsst vi förstår hälften men hon försöker och det är så roligt att hon vill härma ord och hon är jätteduktig. Men hon är också väldigt bestämd vår lilla skrutt. Så pass att man kan bli tokig för mindre. Speciellt ska hon bestämma vart hon ska sitta när man ska klä på och göra tofs osv. Ofta tar det en lång stund innan hon är nöjd med sitt val " Noomi sitta här" flyttar sig en bit bort" Noomi sitta här" Springer till andra sidan rummet "noomi sitta här" Ska vi byta blöja så är det superviktigt att hon får klättra upp på pallen först och sen bli lyft i ett stort hopp, annars så blir det sprutande tårar och bensprattel. När hon ska lägga sig i sin säng då får man inte lyfta in henne i sängen utan hon ska hoppa upp i sängen, eftersom jag säger "hopp i säng nu" Det tar också en stund eftersom hon ännu inte är superbäst på att hoppa upp på saker. Råkar man bära i henne i sängen så krälar hon ut eftersom hon är i en period där det är "KAN SJÄLV" fast Noomi säger "Ja kan det nu" Sen det om att hon ska vara med överallt, speciellt i köket. Så fort man så bara sätter på kranen så kommer hon med sin pall och ska klättra upp. Hon är såå nyfiken, och visst jag tycker om att ha med henne när det går men ibland är det mycket i görningen och plattor som är på och knivar som är framme och då vill jag helst ha henne en bit bort. 
 
Så ordet nej eller lyssna på mig, det fungerar inte för Noomi när det gäller mig. Så om jag testas nu innan barn nummer två så är det tydligt. Det är ju en himla tur att hon är hur mysig och go och härlig mestadelen. Men visst är det jobbigt att tjata, och höja rösten och blir ledsen och bli arg och göra henne ledsen och arg. Men vi får båda erfara att man inte alltid kan få som man vill:)
 
Kände nu på eftermiddagen att jag fick lite mer energi. Kan vara att jag tog mig ut och iväg för att hämta skrutt från dagis. Så skönt när man känner energin komma tillbaka. Jag hoppas att imorgon är vi alla OK igen. Jag ska ju sitta hela dagen och plugga på skolan, så jag måste ha orken, annars blir det lätt att man fastnar här hemma istället och det vill jag inte.
 
Graviditeten rullar på även om jag tycker tiden gått lite saktare några veckor om man jämför ett tag, då gick det så himla fort. Magen har inte växt nämnvärt sen sist men jag försöker få med en bild till er trogna.
Jag har ju något som jag minns från sist och det kallar jag "myrben" Det är som att det kliar i benen, inuti dem och det till den grad att när det blir som värst så får sambon sitta och karateslå mig på benen så hårt han kan för att jag ska få lindring. Detta minns jag från sist som sagt men det var i slutet om jag inte minns fel och detta har jag nu haft sen jag blev gravid. Jobbigt värre, men vad får man inte ta för att få något så underbart i slutändan?
 
Annars mår jag bra nu, mindre om knappt några ordentliga hormontjutdagar.Jag känner mer energi och jag ser fram emot saker. Vi har blivit riktigt duktiga på att hålla iordning och alla städar efter sig. Disken blir undanplockad direkt så den inte ligger och tråkar upp diskbänken(mitt krav) och till och med när vi nu varit sjuka så har vi tänkt på att hålla iordning. Det känns skönt. För man blir ju lite speciell som gravid...;-)
 
Barnet i magen gör sig påmind mycket. Mest på kvällar såklart och ibland är det lite mindre. Men igår låg den och boxades rejält när jag låg i sängen och kollade på Play. Måste ju tipsa om programmet Historieätarna på SVT1. Den med Erik Haag och en till tjej som jag tyvärr inte minns namnet på nu. Jätteintressant och roande program. Jag tänker inte beskriva programmet i detalj, Kolla in det så får ni se:)
 
Så jag försöker avsluta här och ber om ursäkt att jag var sen med inlägg men jag har inte orkat.
Nu ska jag mysa med familjen lite.
 
Vår fina tjejjas första dagisbild <3
 
 
Rida på axlar är kul..(mindre kul för mamma)
 
Vårt sovrum som nu blev hur mysigt som helst med denna fina byrå till lillens kläder.
Köksdelen före och efter.Ska inhandlas fina grejer att ha på den:)
 
Baka baka liten kaka 
 
Magen i vecka 22 (21+5)
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

missimone

Nu kommer såklart min andra graviditet dokumenteras flitigt, precis så som jag gjorde med den första:-) Så den kommer handla om mitt liv som mamma till Noomi Li, gravid med vårt andra barn, studier, vänner och samboskap. Livet helt enkelt.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela