missimone

~gröt vareviga dag~

Publicerad 2011-10-19 22:19:22 i Allmänt,


Frukostarna här hemma för lilla hjärtats del känns mkt roligare..alla matstunder känns roligare. Det är för att hon äter det mesta själv:) O att hon äter det mesta som vi äter:) Billigare om inte annat. Har bunkrat upp med två olika sorts gröter, mannagryn och grahamsgryn som vi växlar emellan. Dessa två paket kostade 15 kr ihop och räcker kanske till en 60-80 portioner jämfört med gröten man köpte från semper som kostade 45 kr paketet o innehöll 16 portioner. Barnmaten har gått ner från 7 stora burkar i veckan till att jag brukar handla på mig 2-3 st kanske bara för att ha i nödfall.

 Så hennes matschema blir Runt 7.45 Gröt/yoghurt med bär och smörgås, ca 9.30 1 frukt, 12.00 Lunch(antingen rester från kvällen eller pannkaka/omelett eller liknande)o frukt 15.00 Smörgås o mjölk eller gröt. 17.30 Middag där hon får plocka med det vi äter. 18.40 Välling och läggdags. Jag anser att frukosten är viktigast och där äter hon jättebra. Middagen beror helt på vad det är för mat såklart och hur mätt hon är från mellanmålet vid tre. Korv är favoriten och fisk går bra. Tyvärr gillar hon inte köttfärs så mkt o det man kan göra med det..köttbullar o köttfärssås spottas oftast ut då hon inte gillar konsistensen.Fast idag gick mormors köttfärsgryta bra så det kanske är min mat det är fel på haha:) Men det blir kanske bättre när fler tänder poppar upp?

Det känns roligt när de äter själva och man ser framsteg..de använder gaffel eller sked o är med mer när man sätter sig ner o ska äta.Slippa mata och vara mer som en liten familj vid middagsbordet:)

Men jag undrar verkligen vart hennes tänder gömmer sig..visst hon har fått upp två små risgryn därnere,men det var nästan tre månader sen de började komma o inget annat verkar vilja poppa upp haha. Men det kommer väl och plus sidan är ju att det är lätt att borsta och jag slipper oroa mig för nappeffekt på tänderna än så länge;)

Hon är en liten rolig tjej att ha o göra med...jag har funnit mer energi för hennes mammighet har försvunnit avsevärt. Hon leker med sitt och vi leker och busar ihop och sen har jag faktiskt skärpt mig med att gå ut med henne. Antingen åker vi till en lekpark där hon kan gunga, åka rutschkana och knalla omkring i grönområdena eller så går vi iväg en sväng här på landet. Tänker att det är inte längden på promenaden som är viktig utan att vi är ute länge. Rosiga kinder på mitt barn gör mig så himla glad:)

Ansökan till studier är gjord!! Känns så jävla bra o nu håller jag bara alla tummar att jag kommer in, men det lät på läraren jag pratade med att det var ganska säkert:) Så ekonomi och administration blir det. Kommer läsa Företagsekonomi A+B, Administration A+B, löneadministration, redovisning o beskattning, personaladministration, Bokföring och affärskommunikation Engelska. Vissa kanske rynkar näsan varför man vill läsa dessa kurser.Men jag tycker alla kurser verkar jätteroliga!!

Så det blir att lägga in en högre växel nu o få mig ett extra arbete. Några timmar i veckan skulle räcka gott o väl för att dryga ut csn.Visst det blir att ta lån men det får vara värt det för att få en utbildning för att lättare kunna skaffa sig det arbete man vill och vill arbeta med i framtiden. Jag och darling har pratat mycket om detta och han stödjer mig till hundra procent och det känns så skönt. Vi är ju två om beslut som har med framtiden att göra. Så i framtiden vill han ju starta eget och då stöttar jag honom.Men för att det ska kunna ske måste ju jag ha ett arbete och vi som familj en trygghet att stå på:)

Så så här peppad och samtidigt lugn har jag inte känt mig sen Noomi Li låg i magen. Då var hela världen ett öppet fält och så känns det nu.Svårt att förklara men ett lugn i min mage har lagt sig och jag känner mig mer glad och harmonisk. Märks nog här hemma också:)

Haha Noomi Li är så rolig...hittar hon en napp på golvet så böjer hon sig inte ner som vanligt för att ta upp den..Hon ställer sig rak med benen och händerna i backen o rumpan i vädret och plockar upp nappen med munnen:D Jaja alla sätt är bra förutom de dåliga. Jag älskar att vara med henne för hon är så himla rolig när hon är på det humöret. Skrattar ofta både åt oss och åt sig själv. En riktig busunge som blir exhalterad för det mesta som är roligt.

Kramig har jag ju sagt att hon blivit, o det är så himla härligt. När man ska lägga henne i sängen eller på skötbordet så håller hon fast extra mycket o trycker sin lilla kind mot sin. Då smälter man extra mycket. Pratar på gör hon fast ingen förstår vad hon säger.."Deeba, beeda, Beeeea Beedoo" i en salig blandning och hela tiden. Annars är det väl "E de, mamma mamma, pappa, Titta ,hej då och tack tack(ta ta) som man förstår. Mer att hon förstår vad man säger till henne. Byta blöja, hämta nappen, var är bollen, ut och gå och liknande märker man att hon förstår. Hämta dockan, var är Molly,pappa, mormor osv. Får mamma puss:) Så det är härligt för det känns som att man kommunicerar. NEJ!! förstår hon men väljer till 70% att inte lyssna på utan flinar då bara;) Men det gäller att vara konsekvent. Hon klättrar nu upp för vårat låga vardagsrumsbord och då får man säga till på skarpen och bära ner henne. Soffan slänger hon sig upp utan problem i och likadant med sängarna. Denna vecka har Noomi ramlat ner från soffan 1 gång, ramlat ner från soffbordet 1 gång, ramlat ner från gästsängen 1 gång och inte har hon lärt sig för det...Upp och ner och överallt ska hon vara:)

Toaletten är alltid stängd när inte vi är där..men igår stod jag och sminkade mig lite och hann inte med den lilla vesslan så hon lyckades slänga ner en buddhastaty, en sminkborste och ögonfransböjare utan att jag hann med haha. Hon har alltid fascinerats av toaletten. Lyft locket så fort hon kunnat o då leka med wcblåtthållaren eller för all del slicka på toasitsen..mm härligt!! Toaborsten vill hon också gärna fram till och det känns inte så jäkla roligt..snuuuusk!! Lite roliga historier att berätta för Noomi Li när hon blir stor:D

Idag har vi simmat med mamma och sen har mamma varit här hela dagen. Jag älskar onsdagar,dels för mammadaten men också för att det blir full rulle här hemma men samtidigt mysigt. Noomi är inte gnällig då hon oftast är ganska småseg efter simmet även om hon sover länge. Så man har bara en härlig och utvilad känsla i kroppen när den dagen är slut:) Vi hann med en liten promenad på 45 minuter men jag fick bära Noomi från och till ganska mycket(kors i taket) o det tror jag att det beror på att hon blir mer trött i benen efter simmet, för annars så blir det vilda protester om jag försöker bära henne för mycket.

Kors i taket..Darling fyller ju år idag!! Vi har inte firat alls utan han fick några lotter(romantiskt) och så ser vi helgen som lite firande då vi faktiskt ska ut o äta god mat bland annat. Sen så struntade mamma o jag i att laga kålpudding som Rille hatar då mamma tyckte det vore lite väl elakt på hans födelsedag haha, så det fick bli ovannämnda köttfärsgryta.Mmmm det är barndom för mig:)

I helgen väntar bowling och middag med massa vänner för mig odarling. Det ska bli jätteroligt!! Antagligen utgång därefter då vi ska hållas till på Hugos.Ser inte fram emot bakissöndag, men det får det vara värt. Har inte varit ute på månader. Mormor är barnvakt:)

Har försökt uppdatera en hel vecka nu..som det alltid blir. Ibland försvinner text utan att jag hunnit spara, ibland tar tiden slut eftersom jag laddar upp en del bilder som tar alldeles för lång tid och då blir det lätt att ett inlägg jag börjar med på måndagen kommer till helgen. Men nu har ni fått lite att läsa iaf.



Bortse från mig men jag var bara tvungen att fota mitt lilla Knyte:)


Simning på G

      
Mormor har lärt mig lukta på blommor och spela kort:)

      
Vintermannekäng,så fin!!   Mys med pappa och här hittas jag ibland:)

     
Städning är kul!! På väg till Vilgot som firade 1 år!!

   
Så här glad blev jag när pappa stoppade mig i traktorhjulet:(




    
Mamma o jag på promenad bort till hästarna:)

   
Äter glas ute i oktober med mormor.

 
Pannkaka är nya favoriten

      
Höstmys med mamma

     
Lekplatsbus med moster

    
En liten tripp med mormor o mamma ute i det vackra höstvädret.


Tack o adjö tills nästa gång..Puss o KRam

Kommentarer

Postat av: Sussie

Publicerad 2011-10-19 23:08:46

Åhh så himla underbart söt eran dotter är. Hon ser ut som godheten själv. Älskar hennes ögon och hennes hår!



Vad roligt att du ska börja skola. Jag om nån lovar dig det är toppen.



Om du ska ut med våra gamla rävar så snälla hälsa dem alla från mig. Jag saknar er ofta när jag tänker på er.



Som sagt så ses vi sommaren 2013 för då kommer vi till Norrköping och Kolmården.



Puss & kram Sussie

Postat av: Anna C

Publicerad 2011-10-20 08:37:51

Tack så mycket Sussie:) Jag skulle inte säga att hon är godheten själv, mera busigheten haha;) Snäll men bestämd:)



Ja lite är det tack vare dig o din blogg att jag fick reda påa tt du skulle börja skola som jag började se mig omkring på olika alternativ. Jag hoppas att det blir toppen:) Hur lång är din utbildning??



Ja jag ska hälsa:) Många rävar minus J+F tyvärr..dessa två herrar saknar jag nog också lika mycket som du haha:)



Jag kan ärligt talat säga att jag ser fram emot sommaren 2013 och när ni kommer hit får vi se till att hitta på något riktigt bra med barnen:)Vet inte hur många år sedan vi sågs men det måste ju närma sig 10:(



Tack för kommentaren så hörs vi av gumman!! Kram

Postat av: madde

Publicerad 2011-10-20 08:46:20

Härliga bilder som alltid,hon är så söt lilla <3-at!:) Och så mycket fina kläder hon har!! Jätteskönt att du känner dig lugn nu när du sökt in till skolan och vet vad du vill bli när du blir stor! :)Det kommer gå strålande,så stolt över dig!<3 puss puss

Postat av: aggebagge

Publicerad 2011-10-20 10:47:27

Gullunge! Hon är så rolig lilla charmtrollet. Hej då! (Här behövs ingen kommentar!)

Postat av: madde

Publicerad 2011-10-20 17:08:25

Förresten en till sak,har du tagit bort lösen på din blogg??för jag behöver inte ange det längre när jag går in..bara så du vet ifa det blivit nåt fel puss puss

Postat av: Anna C

Publicerad 2011-10-20 17:11:09

Jag tog bort lösenordet för jag blev galen av att behöva fylla i det själv varje gång!! Och som sagt jag visar inga nakenbilder på lilla <3 så finns det otäckingar där ute så har de inget att hämta här!!Puss o tack för kommentarerna:)

Postat av: Elin Alenteg

Publicerad 2011-10-25 12:31:42

Så fina bilder! Som alltid :). Kul att läsa att du ska börja plugga (håller alla tummar för att du kommer in". Skönt att du känner dig lugn och att du har Rilles stöd. Det är ju superviktigt. Pierre stöttade mig när jag pluggade och det gjorde att det kändes lättare.

Tack för din kommentar :) Jag vill jättegärna ses nu när vi är friska (hoppas det håller i sig) :). Japp kött och bea, det är the shit just nu. Börjar med den maten idag, så vi får se hur det går.

Vad sägs om nästa vecka då? Kan ni på måndag?

P&K

Postat av: Sara- Mamma till Yrla och Noel

Publicerad 2011-10-31 21:07:57

jätte fina bilder :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

missimone

Nu kommer såklart min andra graviditet dokumenteras flitigt, precis så som jag gjorde med den första:-) Så den kommer handla om mitt liv som mamma till Noomi Li, gravid med vårt andra barn, studier, vänner och samboskap. Livet helt enkelt.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela