missimone

~Lussebullar mot Anna = 1-1~

Publicerad 2011-11-30 14:29:59 i Allmänt,

Ja jag tog mig i kragen och bestämde mig på söndagen att ge mig på att göra årets skörd av lussebullar. Kan säga att de lussebullarna hade jag helst kastat ner direkt i soptippen.Men Darling som är min mänskliga avfallskvarn haha tog på sig jobbet att försöka äta upp dem. Det blev katastrof!! För det första så jäste inte degen som den skulle TROTS att jag stod med kökstermometer och såg till att vätskan låg lite över 37. Sen stod det i detta recept att man kunde få ut 40 bullar så jag tyckte att de blev lite små när jag bakade ut dem men tänkte att de buffar nog upp sig lite i ugnen. Men icke sa nicke, små o stenhårda blev de haha..reste sig inte en millimeter. Så på kvällen bestämde vi ändå att ha lite adventsmys med Noomi så hon fick smaka lite bulle.Men när ajg tar min första tugga(darling har nog redan fått i sig två bullar o säger ingenting) så känner jag, gud vad det smakar mjöl, kommer då förskräckt på att jag glömt sockret!!!! Iofs en nyttigare variant av lussebulle, men en bulle utan socker eller något sötningsmedel smakar ju pyton!! Visst om jag proppat i bullen med russin så hade de nog blivit lite sötare. Men men, skam den som ger sig och darling tyckte de var helt ok.

Så idag blev det försök nr två...kände mig konstigt nervös o gick in o läste på om lite tips och degen jäste sig gigantisk och i ugnen dubblade de sin storlek och smakade helt underbart och saftigt!! Så jag fick min revansch och man ska aldrig ge upp!! Haha kan ju verka lite idiotiskt o haka upp sig på sketna lussebullar, men vissa saker vill jag gärna lyckas med och jag vet att bakning inte är min starka sida.Vet ej om jag berättat om min incident med hallongrottorna?? Summan där var också katastrof och en darling som mumsade i sig kakorna som jag vägrade bjuda på haha.

Idag är det onsdag och vi har haft med oss darling(som är sjukskriven för bruten tumme) på babysimmet:) Var även en fotograf där idag som tog lite bilder under o ovan ytan.Hoppas de blir bättre denna gång än i våras. Han verkade mkt mer seriös än den förra o tar betydligt mindre pengar för bilderna. Jag håller tummarna. Sen åkte vi till dagis så darling fick träffa fröknar o barn och nu åkte han iväg för att hämta henne. Ikväll blir det mamma o dottermys då darling har sin date med F,, ska ställa mig och göra Noomi Lis favorit, pannkakor till oss till kvällsmat.

Imorgon blir det till att hjälpa syster o köra skräp o sånt eftersom de flyttar till hus i helgen!!!:) Äntligen har Rikards farfar hittat nytt boende så att de kan ta över hans hus i Åby. De börjar med att hyra ett år och sen kommer de ta ställning om de ska köpa det av honom. Så himla spännande och min lilla pluttsyster ska bli vuxen haha. Ska bli otroligt spännande att få se huset och sen hjälpa dem med tapetsering o målning. Roligt roligt!!

Imorgon väntar även biomys med henne...senaste twilightfilmen blir det..lite sur att de delat upp sista boken.Känner att jag vill ha avslut nu.Ska man vänta ännu ett år på sista delen, men men. Allt för att tjäna pengar;-)

Julen närmar sig med stormsteg och jag längtar jättemycket!!! Att åka upp till sthlm o mysa i några dagar och att Noomi Li får leka o busa massor med sina kusiner och sina kusiners kusin:) Bara ta det lugnt och detta år som vi skippar julklappsstressen och ska köra ett klappspel där man kommer lägga in några paket för ett värde av max 150 kr var känns jätteskönt:)

Men innan dess blir det att själv åka upp till Sthlm den 10e och umgås med systeryster:) Vi ska gå på stan o hitta det sista till barnen o kolla den fina julskyltningen och sen hem o mysa med familjen en stund innan hon o jag drar in på stan och käkar middag o tar några öl. Ser jag jättemycket fram emot. Darling blir hemma med lilla hjärtat och kommer ha sällskap av bästa kompisen.

Noomi Li då--ja vi har ju inte varit något mer på Bvc, men enligt vår våg så ligger hon strax under 11 kg och vad kan hon ha växt..typ 1 -2 cm brukar det vara på denna tid. Så då skulle hon väl vara 76 cm då. Hon är ett glatt barn som babblar hela tiden och är nyfiken på allt!! Älskar barn och det är därför jag vet att dagis är toppen för henne. Vi var hos Zanna o Vilgot för någon dag sedan och honom kunde hon inte sluta krama, han blev helt förskräckt stackarn då Noomi Li är väldigt på och framåt medans Vilgot är lite mer Layback;-)

Har märkt mer saker så att jag märker att hon förstår mer än man tror. Säger jag byta blöja så slutar hon direkt med det hon håller på med och går ut till tvättstugan. Säger jag gå och sova o vila middag så gör hon likadant fast hon går in i sitt sovrum och har hon inte nappen så letar hon upp den först:) Om vi frågar om hon vill ha välling och sova så går hon fram till diskbänken och väntar på att jag ska fixa med den. Det är ju svårt att förstå att små barn faktiskt förstår vad vi säger även om de inte kan göra sig förstådda till oss. Jag blir helt lycklig i magen när jag märker hennes framsteg. Lärt sig var näsa, öron och mun är även om hon mest vill visa på oss. Att äta frukt t.e.x vet hon nu(också mkt genom dagis) att man ska sitta ner o göra så när vi fixar iordning någon frukt så rusar hon o sätter sig i sin fåtölj o väntar:)

Nätterna går jättebra nu, fast de har de iofs oftast gjort. Men nu får jag sova hela natten 6 av 7 dagar från förr kanske 2 av 7 när jag var tvungen att gå in och ge henne nappen en gång på natten. Men nu har hon lärt sig att antingen hitta nappen själv eller somna om utan napp. Så  vi ska verkligen inte klaga när man har en liten tjej som sover mellan 18.45 till 7.45 utan att vi behöver kämpa på nätter o kvällar. Men att ha henne bredvid oss i sängen på natten är tokkört..hon snurrar runt som värsta sekundvisaren och det märker man när man går in o tittar till henne på kvällen, hon kan ligga lite hursomhelst och för att vi ska kunna sova o hon också så blir det att ha henne där.Även om vissa morgnar så tar man ju såklart in henne för att mysa en stund innan vi går upp.Då ligger hon o bubblar och pillar en i håret och ska kramas o pussas. Supermys och man är ju tokkär varje dag!!

Nej ska väl inte prata sönder er...Just det i helgen ska jag o mamma stå på centrumloppisen så vill ni komma o fynda, kom dit vettja:)

Lite bilder såklart!!


Glad Advent

  
Saccosäcken är nedtagen o är en stor favorit!!


Lite adventskvällsmys

 
Första lussisen..ljusen är intressanta men varma.

    
Finaste Vilgot o NL busade.  Coolaste tjejen!!

  
Busgrodan som har en ny min att glädja oss med:)


Alltid bus bus bus;)





Pappa o NL busar självklart varje dag trots bruten tumme...


So long for now...Hör av mig snart igen!! Snart kommer min lilla
skrutta hem, som jag har längtat!!:D

Puss o kram!!

Kommentarer

Postat av: Sara- Mamma till Yrla och Noel

Publicerad 2011-12-01 08:21:18

bra du lyckades den här gången ;) hur länge lät du den jäsa?

Postat av: madde

Publicerad 2011-12-01 11:08:34

Ja det är inte kul när man misslyckas med bakningen,jag tycker inte det är så jättekul att baka,så när jag väl anstränger mig och gör det så vill man ju att det ska bli bra oxå!:) Jag har oxå bakat två omgångar lussisar och de blev saftiga och goda,tur!:) Ska bli supermysigt både på jul och när du kommer själv den 10:e,då kan vi planera inför julen :)Äta massa gott och umgås bara du och jag ska bli så mysigt,väldigt längesen sist! Vi hörs säkert imorgon igen,puss till dig och familjen! <3

Postat av: Anna

Publicerad 2011-12-01 16:02:52

Tack för era kommentarer:) Blir så glad. Sara: Jag lät de jäsa först 1 timme och sen 45 minuter på plåten:)

Postat av: sussie

Publicerad 2011-12-04 21:21:48

Jag gillar inte lussebullar men jag gillar dig och din underbart jätte söta dotter. <3

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

missimone

Nu kommer såklart min andra graviditet dokumenteras flitigt, precis så som jag gjorde med den första:-) Så den kommer handla om mitt liv som mamma till Noomi Li, gravid med vårt andra barn, studier, vänner och samboskap. Livet helt enkelt.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela