missimone

~jobbigt värre~

Publicerad 2011-05-07 10:27:01 i Allmänt,

En jobbig vecka med snöfall och en dag när jag vaknade så trodde jag att alla träd o buskar hade fått vita stora fina blommor på sig men det visade sig när jag gnuggade sömnen ur ögonen att det var snö!!! Snö i maj, jo ja tackar. Men det var då och nu verkar det ha återgått till det normala. Det som inte har återgått till det normala är Noomi Li och hennes mage:( Fick magsjuka i tisdags med diarré och även kräkningar. Inte mycket kräkningar..två på tisdagen, ingen på onsdagen, en gång på torsdagen och även en gång i gårkväll.

Men jag tror hon varit illamående hela tiden för i torsdags så vägrade hon både äta och dricka. Det enda jag fick i henne var lite gröt på morgonen o sen välling. Men den vällingen jag hade hemma var ju mild fullkornsvälling o det ska man ju helst inte ge när de är magsjuka, så igår handlade jag risgröt och majsvälling. Men det blev ju precis samma sak som sist..hon kräks av majsvälling:( Så det får bli risgröt och majspure till henne idag. För ena stunden känns det som det blir bättre och bajset blir fastare och hon inte bajsar lika ofta, så kommer det bakslag när det bara rinner ur arslet på henne och även kräkningar.

Nappen har hon knappt kunnat ta o vägrat för den får henne att kvälja...den går ibland o ibland inte. Vet ju att de helst inte ska suga på saker då det framkallar mer illamående,men hon är väldigt bra på att säga till själv när det inte är läge. Lilla skruttan, jag blir så frustrerad att det finns magsjukor fortfarande, det borde väl finnas vaccin snart, visst det är väl en miljon olika magsjukor så det är väl lite svårt att hitta vaccin till alla. Nu är det ju ingen fara med Noomi Li, hon är ju pigg o glad o verkar inte värst påverkad..lite mer däven när hon i onsdags gick omkring hela dagen med hög feber, som mest var den 39,6:( Men jag blir ju orolig för att jag inte vet om hon får i sig tillräckligt med vätska. Vi har köpt vätskeersättning, men enligt den ska hon få i sig 4 dl och jag har en spruta där det får plats 5 ml varje gång...försök få i en 8 månaders 4 dl vätska när hon vägrar att dricka mer än några zipp ibland. Men men...jag hoppas det blir bättre snart och inte åt andra hållet att hon får vätskebrist:( Så vi håller tummarna...Mammas lilla tjej.

Satte henne på vågen och det är nog runt ett halv kilo hon tappat, ligger under vikten hon hade för över en månad sen:( Först fick jag hjärtat i halsgropen då den först visade 7,8 kilo, hon vägde för en månad sen 8,4..men nu jag vägde om o då står den på 8,3, så det var ju jätteskönt. Åh denna oro man får när de blir sjuka...
Alla rutiner kastas ju om såklart när de blir sjuka..mat får de oftare o mindre portioner...läggningar kan ju bli oftare o längre under dagarna...De två senaste dagarna har hon inte kommit till ro när vi lagt henne på kvällen..igår somnade hon 22.30, efter att ha bajsat ner sig, kräkts kaskadspya och innan dess legat o gråtit och gnällt(antagligen för hon är illamående) Sen sover hon bra under natten. Jag vill bara att hon ska bli frisk nu så att vi kan börja återgå till allt och hon blir gladare och nöjdare o jag vet att allt är bra. Hon stärker mig ju iom att hon är sitt vanliga jag förutom mer gnällig eftersom hon dels säkert är trött på att bajsa, trött på att vara hungrig o trött på att må illa...Rutiner är ju till lika mycket för föräldrar som barn och jag blir också skakad när allt ställs hullerombuller.

För att från att ha en dotter som älskar mat o aldrig tackar nej till en som kniper ihop sin lilla mun o vänder bort huvudet hela tiden är jättejobbigt...hon äter en halv portion gröt på morgnarna o det gör att det känns okey om hon inte äter så mkt på dagen bara hon får i sig vätska..så mkt svag saft har det blivit, utspädd blåbärssoppa o vätskeersättning, men det är ju inga stora mängder och såklart det svider i halsen om man har kräkts..jaa men om några dagar är vi förhoppningsvis återställda...för ja, jag råkade ut för en snabbvisit här om kvällen, fick sitta på toa med en hink framför mig och gud vad ont det gjorde i magen...hoppas inte det gör lika ont på de små när de har magsjuka...brrr...kändes ju nästan som att få värkar..krystvärkar om inte annat...ajj!! Men jag ska inte gnälla för det var över på två timmar...Noomi har haft det här i fem dagar nu..

Igår kväll kände jag bara en oerhörd irritation, som att jag inte orkar längre..darling har ju fixat med altanen sen i söndags och har bara träffat Noomi li, sammanlagt en halvtimme kanske och när hon inte ville sova igår kväll så kände jag hur tålamodet bara sakta försvann...jag fick gå ur sovrummet o sätta mig en stund för jag vet ju att det inte är hennes fel och hon är sjuk och har ju säkert svårare att sova nu men när man är van att bara lägga in henne så vet man ju inte vad det är för fel...Jag känner mig bortskämd o jag skäms men jag tror det har varit spänning hela veckan, av att hon inte äter, dricker, bajsar ner sig, kräks o när nu nattningarna har blivit katastrof också så blev det för mycket, speciellt eftersom det känns som jag är ensam i det här nu också. Darling har ju försökt att gå in till henne då men då skriker hon ännu värre stackarn, hon är ju van vid mig nu och sen lite extra mammig på det, så det går ju inte att han försöker nu när hon är sjuk och känslig...

Darling ser henne en kort minut när han kommer hem, och sen säger han godnatt o så är det bra. Jag är med henne hela dagarna och går omkring själv med denna oro o allt man ska göra runtomkring för att det ska vara som vanligt. Nej jag tog ett snack med mig själv igår och sa till mig att skärpa mig, tänk alla ensamstående och det är bara att vänja sig vid lite bakslag ibland...Man ska inte ha det lätt jämt...Så idag tar vi nya friska tag..vi har iaf en glad o pigg sjukling som har fått lite svårare att somna in utan gråt om dagar o nätter..men det fixar vi när det är sjukfritt:) Men jag är inte heller van att se henne gråta tårar och titta på mig med vädjan och mitt hjärta brister då och speciellt när jag inte vet vad som är felet...usch min stackars lilla tjej...Men jag finns här för henne nu och ska göra mitt allra bästa för att tillgodo se hennes behov..jag provar med allt!!!

En rolig grej är ju att idag börjar vi med byggandet av altanen..veckan har ju innehållit förberedelser. Fredrik har varit här i tre-fyra dagar o hjälpt till o kommer även i helgen. Farmor ska komma o hjälpa till lite med Noomi li så att jag kan hjälpa grabbarna lite...men noomi li o farmor kan ju hålla sig ute i det vackra vädret så då hjälps vi ju åt. Känns inget vidare att låta farmor ta hand om en sjuk Noomi ensam...så jag ser fram emot dagen ändå..Tar nya tag.

Så idag blev det mycket snack om Noomi Lis magsjuka..men det är den som har ockupperat oss...så mycket annat blir liksom oviktigt...Vi var ju i sthlm i helgen som var och det var jättemys att få träffa syster m familj, tiden går ju så fort bara när det bara är en natt så nu längtar man tills nästa gång.Inte mkt prat om det just nu..orkar inte skriva mer..lägger upp lite bilder istället. Hoppas ni får en jättefin helg eller dag(beroende på när ni läser) Jag hoppas att inlägget nästa gång är mycket mer muntert och härligt!

Lite bilder,
En bilresa till sthlm kan se ut så här...alltid gladast precis när man fått sova:)


Lite bus o såpbubblor med kusinerna:)


Filip ville också börja krypa igen:)


Promenad till slottet o titta på fåren o lammen...



kusinkärlek<3  Noomi är dock lite mer hårdhänt hihi:)

Ella roade sig o Filip med en trasig ballong...

Nu har Filip blivit en riktig bebis igen,,,napp måste ju provas:)


Härliga busiga tjej!!

Mammas finaste finaste finaste!!!


Tittut!!      Kan bli ledsen fort o glad igen:)




Simstund med mamma o mormor...timmarna innan magsjukan kom..


Va tror ni jag är sjuk...visst att mamma får tvätta det här om ca 5 sekunder;)


Jag älskar min spegelbild nu när jag når upp


Kniper ihop munnen..vill ej ha mat...o sluta fota mig!!

Här ska byggas soldäck!!


Puss o kram till er!! Anna

Kommentarer

Postat av: mammi

Publicerad 2011-05-07 14:56:05

Tack för alla fina bilder synd bara att det härjar så mycket magsjukor bland barnbarnen för jämnan, Vi ses snart puss puss

Postat av: aggebagge

Publicerad 2011-05-07 18:14:44

Tack för idag! Inget fel på den här lilla tjejens humör. Pigg och glad. Visst var det lite senapsavföring, men skit i det. Snart är det som vanligt igen. Lite trött i ryggen är jag. Har nog burit på henne för mycket. Har provat ett av elementskydden vid trappan. Perfekt. Det blir gåstol den 11-12 juni och då har hon hela övervåningen att utforska. Kanske mysa på en filt på gräsmattan – under parasoll såklart – och kolla på alla kryp. Nävars, det väntar vi med några år. Ska bli kul. Nemas problemas!

Postat av: Elin Alenteg

Publicerad 2011-05-14 10:30:22

Hej godingar!

Tack själva för igår, det va ju mysigt trots utebliven promenad :). Den tar vi nästa gång.

Hoppas att det kommer va mestadels sol idag ifall att vi ska åka till Skärblacka, och om vi gör det så kanske vi ses där som sagt.

Ha en underbar helg!

Puss&Kram

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

missimone

Nu kommer såklart min andra graviditet dokumenteras flitigt, precis så som jag gjorde med den första:-) Så den kommer handla om mitt liv som mamma till Noomi Li, gravid med vårt andra barn, studier, vänner och samboskap. Livet helt enkelt.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela