missimone

~tandläkarskräck&djupvattendyk~

Publicerad 2011-03-28 15:06:00 i Allmänt,

Detta är ett ämne som jag egentligen har ångest att prata om, men nu när jag tagit tag i problemet så kan jag ventilera mig lite. Jag har inte varit hos tandläkaren på säkert 10 år(!!!!) Förutom när jag gått två gånger för att laga en tand som jag bitit sönder med min nu ej existerande tungpiercing. Senast var för ett år sedan. Tungpiercingen är nu ett minne blott, men min ångest för tandläkare har fortsatt. Jag har tänkt att gå så länge, för länge sedan blev det ett pengaproblem, och ju mer tiden gick desto mer nervös blev jag för vad de skulle "hitta" och hur mycket det skulle bli..tillslut har det blivit ett snurrande hjul av ångest o förnekelse. Har valt att strunta i det, har ju inte haft ont i tänderna och har tänkt att någon gång så...nångång..nångång..nångång. Men det behövdes en smärre kris för att ta tag i detta problem. Igår så lossnade det en bit från en hörntand(säger man så om tänderna längst bak??) och då ser jag ett hål under som liksom frätt sönder hela tanden på något vis, så en fjärdedel av tanden är förstörd, minst. Plus att den tanden längst bak har ett hål i nederkant, inunder tandköttet!!!Åh vad har jag gjort??Hur kunde jag låta det gå såååå långt??


Men men, nu är det bara att bita i det sura äpplet o ta tag i sin mun o sina tänder en gång för alla. Skiter i vad det kostar, bara det som är dåligt blir fixat, säkert att de får dra ut tänder,brrrr och sen gå till tandhygienist och få råd o hjälp. Det hjälper ju liksom inte bara att borsta tänderna, man måste ju ta hand om det mer med bra verktyg och lägga ner tid. Så samtidigt som jag har ångest så känns det nu bra att jag tagit tag i det här...förhoppningsvis innan det är försent. Sen att man får gå till tandläkaren minst en gång om året på koll. Men då vet jag att allt är fixat som behövs och kan börja om på noll...Sååå tillslut känns det bra iaf, pinsamt, skämmigt, läskigt, ångestframkallande men SKÖÖÖÖÖÖNT!!


Vi har även haft babysimsfotografering denna vecka. Igår var vi iväg hela familjen för att fota lilla hjärtat:) Roligt för darling också att han fick vara med o busa lite med Noomi Li i vattnet. Började med att man fick fota de små över ytan och vi valde att ha Noomi i en simring. Klick klick klick...lite kort som jag hoppas blir bra. Sen var det dags för undervattensfotografering..jag hade iaktagit hur det gick till o några andra barn o de flesta var lugna när de kom upp..några tårar men mest chockade miner. Mitt hjärta dunkade lite extra men vi lämnade fram henne snabbt för att bli av med det haha. Åh tyckte att hon var så länge under vatten, om man jämför med de andra jag såg på, men till slut kom hon upp och hon vart lite ledsen, inga tårar men gnäll. Åh vad det värkte i mammahjärtat, "vad har vi gjort, stackars barn" Som tur va så blev hon glad fort men man känner sig ju lite dum. Men nu hoppas vi bara att det blir lite bra kort på henne som vi kan ha som minne:)


Vad har annars hänt denna vecka, lite sjukdomar för oss i familjen. Darling har ju varit förkyld ganska länge, men för mig slog det ut i torsdagskväll och lilla hjärtat fick feber natten till fredag:( Vi märkte att hon var lite annorlunda på torsdagen då vi var inne i stan o firade Tina lite på hennes jobb o hon var mycket ledsen hela tiden, otröstlig nästan. Men på natten hade hon 38,7 o för henne som aldrig har över 37 så blev det jobbigt. Vaknade o var ledsen mycket och hon fick alvedon och jag tog av henne kläderna. På morgonen hade hon sen 39,1 men den gick ner under dagen utan medicin och hade på kvällen när hon la sig 38,3. Vaknade på morgonen och den var nere på under 37. Så hon var feber fri från lördagen så det var ju jätteskönt. Jag mådde som sämst på fredagen med feber och allmänt dålig men kände mig mycket bättre på lördagen jag med.


Så på lördagen drog jag, Noomi Li, Darling och syster Therese till Linköping och IKEA. Hittade lite smått o gott, mest lite leksaker, matskålar,muggar, sängkläder o rullgardin till Noomi men även en potatispress, fotoramar, en garderobsgrej med korgar till min garderob, lite växter och krukor:)Sen blev det en sväng in på IKANO huset där vi köpte lite smått till Noomi, ett par solglasögon, sneakers, tuff t-shirt o en tunnare mössa. Så det var väl egentligen mest till Noomi det blev. Men så är det ju nu, hennes behov kommer först:)


Så jag har fixat min garderob, sorterat ut kläder som jag VET jag aldrig kommer använda igen hur jag än tror att kanske kanske kanske, så vet jag från erfarenhet att Nej det tillfället kommer aldrig då jag kommer använda det där plagget, "jo men kanske det blir en maskerad eller nåt" Ja men då får jag väl gå till Röda Korset igen o köpa det för 10 kronor då.Så mamma har några kassar att gå igenom nu:) Så himla skönt, så nu ligger allt prydligt ihopvikt i fina logiska högar(ska bara se till att hålla det så)Så det känns också otroligt skönt, o ja just det, alla mammakläder är nedpackade för en trip till vinden inför nästa gång:) Iom det så är nu tvättstugan iordninggjord o undanplockat från kläder, har ju stackat hela tvättmaskinens ovansida full med mina kläder då jag vägrat gå in med dem i garderoben där de bara läggs hullerombuller. Och Noomis 56-62 kläder är nedpackade nu också. Så hon har också fått nya kläder iom att jag börjat med stlk 68..så roligt för en själv att få se lite nytt på min fina tjej:)


En till omvandling på finaste tjejen är att jag har klippt henne!!:) Ännu sötare blev hon(om möjligt),,nu kan hon ha luggen nedsläppt utan att det ligger i hennes ögon och faktiskt så framhävs hennes vackra blå ögon ännu mer. Visst det är inte lätt att klippa en 7 månaders bebis men darling fick hålla i händer o huvud så försökte jag så gott det gick. Tog även bort lite från sidor och baksida. Tycker hon blev superfin:)


Pratar o bubblar ännu mer och upptäcker nya röstlägen och sätt att prata varje dag. Riktigt bebissnack och det låter så gulligt. Imorse låg hon i sin säng och bubblade och då sa hon "mammamammamammamamma" Vet ju att det med stor sannolikhet inte var mamma hon menade men mitt hjärta rusade lite fortare o jag kände sån värme i kroppen, tänk när hon säger det på riktigt:) Även fortsatt leka indian för henne, då hon kan nu  med hjälp av bara en hand. Och när hon har i nappen så leker hon med olika ljud "goj goj goj, gaj gaj gaj"Men mest så kan man typ prata med henne när man har henne i sitt knä o busar med henne för då låter hon " ah bah bah bah bah" "ah ja jajajaja""ah mamamamamapapapapapananananana" Det som är lite intensivt ibland att hon är så himla stark o kan bli galen ibland..då slänger hon sig mot en o ska hugga tag i saker med munnen..en liten vilding o värst blir ju såklart när hon ska rycka tag i mitt hår också. Det gör så jäkla ont och jag får panik. Så skratt från min sida kan snabbt bytas ut mot gråt haha...Jag älskar iofs att hon är intensiv och busig men ibland blir jag lite rädd haha. Men jag förstår inte varför vissa ungar ska ta tag i ens hår sådant. Så fort jag bär henne så kommer händerna in under mitt hår och håller tag och ska man lägga ner henne någonstans så får man bända upp hennes händer o lossa håret först. Ja ja det är väl inget egentligen men jag hoppas verkligen att hon slutar snart!!


Snorig o hostig är hon mitt lilla hjärta, näsan rinner hela tiden och när hon sover så kan hon vakna av en hostattack och  hostar o nyser gör hon när hon är vaken också. Lilla skruttan, hoppas hon blir frisk snart. Det som känns bra är ju att hon är pigg och glad när hon är uppe och leker på samma sätt. Hon sitter jättebra nu o jag brukar sätta henne på hennes filt med alla nya o gamla leksaker som hon sitter o pillar o pratar med. Men bäst är ju såklart hoppgungan och bilen som hon får använda benen lite mer med:)


I veckan väntar date med Linda o kusin Felicia, mormorsmys, hälsa på Sofie, träffa tjejerna o bästa kompisarna Alfred o Vilgot. Babysim o bus med bästisen Meya o till helgen så blir det Mia Skäringer för mig o syster. Har nog tänkt ta bilen in, för darling ska antagligen till sin kusins 40års fest om han kan fixa barnvakt medans jag är borta. Det är något han får ta tag i om han vill gå. Men då känner jag att jag inte behöver ta någon cider o kan komma hem skapligt. Jag har ju mitt den 16e när jag ska på Håkan H med syster och sen gå ut efteråt.
Nej nu har jag bubblat klart för denna gång, får lite ångest att sitta här för länge när jag har en dotter man kan busa med. Men hon sitter här brevid o leker med sin borste, ett tomt paket näsdukar o en boll. Men nu börjar det gnällas lite så jag får nog sätta igång o busa lite jag med med henne:)

Ha det bra allihopa och lägger upp bilder strax...enjoy!!


I bilen som vanligt:)
Vår lilla badanka<3
39 graders feber:) Första klippningen,justering sen:)
Lite nya tuffa kläder:)
Nya glajjorna:)
Hjälm för framtiden:)
Leker med sina nya toys från det stora företaget:)

Take care!! Puss o kram Anna

Kommentarer

Postat av: Nelli_H

Publicerad 2011-03-29 10:05:25

Lider med dig Anna! Tandläkaren är det värsta jag vet och hade inte heller varit på ett par år men efter jag fått Emilio så börja jag få väldigt ont i tänderna och tydligen sägs det att man ska gå lite extra till tandläkaren när man är gravid...Nu under 2 år har jag fått lägga ca 20 000kr på mina tänder och tandläkar skräcken är värre än någonsin....Men hoppas att du har bättre tur!!!

Många kramar

Postat av: Emma Roodla - Fotograf

Publicerad 2011-03-29 23:46:18

Åhh tack så jätte mkt :D!! Åhhh Guud så glad jag blir, vilka otorligt fina ord. tack tack tack :)!!



Åhh va söt du är, jag vill absolut fota er :)!

Postat av: mammi

Publicerad 2011-04-01 19:22:50

Jättefin blogg o foton men nu kommer gamla mormor in i bilden.Ju mer leksaker hon får desto mer förvirrad blir hon. Vad ska jag leka med idag? Om du lägger upp 20 leksaker på hennes bord slänger hon bort minst 18 och leker med 2. Till slut blir hon dötrött på att välja och blir gnällig. Att jag bara hade ett par eller knappt det och fick leka med kottar är väl inte intressant men kontentan av det hela blir att ju fler saker det finns ju mindre kan man koncentrera sin lek.Ta redan nu bort hälften o ställ undan i två veckor sen kan du ta de hon har nu och byta mot de andra så blir hon glad igen för dom har hon glömt. Många pussar till er alla.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

missimone

Nu kommer såklart min andra graviditet dokumenteras flitigt, precis så som jag gjorde med den första:-) Så den kommer handla om mitt liv som mamma till Noomi Li, gravid med vårt andra barn, studier, vänner och samboskap. Livet helt enkelt.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela