missimone

~Sover du eller??~

Publicerad 2011-03-15 14:29:49 i Allmänt,

Ja just nu känner jag mig som en sömngångare...o inte för att jag inte får sova på nätterna som vissa småbarnsföräldrar utan idag har vi varit o simmat, och trots att vi bara är i o plaskar i en halvtimme så känner man sig helt färdig när vi kommer hem. Lilla hjärtat somnade redan i bilen som vanligt och när jag ska ta av henne kläderna så hänger hon alltid som en liten påse mjöl på min axel och hela kroppen är totalt avslappnad. Bara att lägga ner henne i sängen så sover hon vidare..Det är skönt:-) Hon har ju efter badet vissa gånger sovit i över två timmar
, men nu senaste tiden har det väl blivit runt en timme. Vi får se när hon vaknar idag, än så länge ungefär 40 minuter. Jag slängde i mig några mackor och tänkte ta mig ork att uppdatera. Finns ju inte så mycket tid annars, för att uppdatera tar lång tid för mig då jag skriver ganska mycket o sen laddar upp en hel del bilder, o visst att Noomi kan roa sig ganska bra själv men när hon är vaken så vill man ju vara med henne:-)

Babysimmet var lika roligt som vanligt, hon var lite snuvig så jag tänkte först inte dyka med henne men jag provade o det gick bra, kan bli mycket bättre, men det är rätt så svårt att få hennes fulla uppmärksamhet i vattnet och det är ju viktigt precis innan dyket så hon hör orden och håller andan. Mycket plask blev det o glada miner och nu är det riktigt roligt att göra saker med henne. Hon är med på allt och jag vet att jag har sagt det innan, men nu kan hon få stanna lite i sin tillväxt, ta det lite lugnt,vara sex månader ett tag till.:-) Visst jag älskar att följa hennes utveckling, men snart sitter man väl där med en tonåring o undrade vart tiden tog vägen. Men man ska känna sig lyckligt lottad att man ändå får vara med henne varje dag nu i minst ett år o följa allt, ta till vara på den här tiden. För sen väntar dagis, jobb och skuldkänslor för att man inte har samma tid o då kan man minnas tillbaka den här underbara första tiden. Men tiden går alldeles för fort,helt klart!!

Har försökt att ändra min blogg..genom google chrome gick det bra o jag fick en rosa fin blogg(så fin den nu kan bli med noll kunskaper i hemsidesnickeri) men gick man in genom explorer så var bloggen helt mörk o ful. Så jag har tagit tillbaka den förra layouten, hojta till om ni inte kan läsa texten bra.Den förra föll mig aldrig i smaken alls så jag var tvungen att byta...kanske man kan ta en snabbkurs i hemsideknåpande o få lite mer personlig stil på den.Men som det är nu så fattar jag NADA:(

Veckan som varit då...hmmm jo i torsdags åkte vi först till mammas jobb o träffade mormor o moster till Noomi på fika. Sen åkte jag in på kvällen o träffade syster o Sheila o gick på bio. Vi såg The Black Swan. Jag tyckte att den var helt fantastiskt bra. Inte alls lika läskig som jag trott men jättebra skådespeleri och även handlingen. Lite småobehaglig men en bra historia helt enkelt. En film man går hem o grubblar på lite..tar in och som lämnar en lite berörd efteråt. Så den vill jag absolut se igen. Det var skönt att komma iväg, ibland behöver jag en spark i arslet för att ta mig iväg utan barn men när man väl sätter sig i bilen o åker iväg så känns det ju ganska skönt. Skönt även för darling att få egenmys med lilla hjärtat o slippa ha mig i hasorna jämt här hemma. Både jag o darling är ju väldigt hemmakära så vi får nog bli bättre båda två.

Fredagen åkte vi in och träffade kompisarna Challe o Zanna(mina) och Affe o Vigge(Noomis) tycker det är så roligt att försöka hinna ses en gång i veckan o följa de små livens utveckling o även få lite hederligt tjejsnack:-) En kopp kaffe med Challes goda sötsaker är aldrig fel heller;-)

På tal om kaffe så var jag ju på Barnlivräddarkurs hela söndagen. Där fick vi både fika på förmiddagen o eftermiddagen och jag fick i mig två STORA koppar kaffe under den dagen. För er som dricker kaffe så låter väl det inget speciellt, men jag dricker inte kaffe dagligen och när jag dricker här hemma så har jag min lilla espressokopp som jag dricker en liten skvätt ur. Så när jag kom hem på kvällen så kände jag mig väldigt konstig men antog att jag var trött efter kursen. Vid halv åtta så hoppade jag in i duschen för jag tänkte att jag skulle känna mig lite bättre då. Satte mig i soffan, o darling som passat Noomi hela dagen o samtidigt var sjuk halvslumrade lite på soffan. Jag började få ångestkänslor o skenande hjärta o kände mig jättekonstig i huvudet och kunde inte förstå varför.

Tillslut la vi oss och jag försökte läsa o fortsatte att må konstigt o kände mig lite rädd..fick helt sjuka tankar i hjärnan och låg o försökte lugna ner mig. Efter en halvtimme kom jag ju på att jag druckit mycket kaffe(för att vara mig) och då föll polletten ner med rusande hjärta, stirriga ögon, svårt att slappna av och svajjig haha..där låg jag o trodde jag skulle dö eller att jag drabbats av en panikångestattack o så var det helt vanligt jävla Gevalia...jaa voine voine ibland är man ju bra knäpp.

Jo just det på lördagen så kom syster ut hit till oss o myste. Vi lagade favorit i repris..den goda maten vi fick av Torda o Jenny hade vi lagat fast vi bytte ut basmatiriset mot hasselbackspotatis och i efterrätten som där också blev samma så hade jag i lite mjölkchoklad i panacottan...blev mycket uppskattat:-) Så kul när man får inspiration o nya maträtter i sin repertoar. Nu till helgen när syster från Sthlm o familj kanske kommer tänkte jag pröva på att göra whiskeysås o ugnsbakade coctailtomater till maten...

Noomi då..ja nu sitter hon väldigt stadigt men såklart inte att man lämnar henne själv på golvet ännu. Men hon vill helst sitta o komma upp, så lägger man henne i babygymet så blir hon uttråkad efter ett tag. Men hon har börjat hasa sig bakåt iaf..men då kommer hon ju inte precis närmare leksakerna haha..Så hon sitter helst i sin gåstol som hon lärt sig köra mer o mer..nu har hon börjat backa ifrån när hon går in i väggar eller dörrar och svänga ut så hon kommer loss. Förut blev det att få springa o flytta på henne hela tiden.Sen har hon ju väldigt mycket yta att gå på och springer runt köksön flera varv nu. Hon far fram som en furie också o alltid med ett stort smile o med sina glädjetjut.

Jag skulle nog beskriva henne som en glad tjej som iofs säger till om hon inte är nöjd eller uttråkad.  Och när klockan blir runt 18 o det snart vankas mat o läggning..då kan vi vara lite extra gnälliga. Men hon är rätt lätt att distrahera då, antingen så hoppar vi i badbaljan eller sätter oss i gåstolen eller hos mamma o pappa o får pilla på alla tvkontroller då är vi nöjda iaf fram till läggdags strax innan 19.

Vi äter nu fem gånger om dagen för hon har ju blivit en liten tjej som vaknar vid sex på morgonen nu. Men hon ligger o pillar o pratar till 6.45 ungefär innan vi går ordentligt upp, o när man äter frukost vid 7.20 istället för runt 9 så måste det tryckas in ett litet mellanmål. Så här ser Noomis matschema ut för er som är intresserade: 7.20 Frukost GRÖT 10.30 mellanmål Välling 14.00 Lunch Barnmat o pure 17.00 Mellanmål GRÖT 18.45 Kvällsmat Välling Det kommer säkert ändras framöver men just nu känns det som det bästa..det kan ändras vissa dagar som idag tillexempel då hon inte åt välling förrän vid 11.20 så då kanske hon inte är hungrig förrens vid 15, men man har iaf lite tider att hålla sig till o det är viktigt tycker jag..för då slipper man gnället för hon vet att hon oftast hinner få mat innan det krisar sig.

Jag är håröm!!!Som fan..o jag har ett barn som ääääälskar att hålla fast i ens hår..rycker tag  o det gör ju sååå ont!! Ibland funtar jag på att raka av mig allt för det spelar ingen roll hur man gör, hon lyckas alltid hitta några strån att ta tag i.Busar man med henne o ska kittla henne med ansiktet på hennes mage då får man hålla tag i händerna för annars sitter man fast haha...Hon tar ett tag, nära hårbotten o så släpper hon inte. När pappa har henne på axlarna så har hon ett stadigt grepp om kaluffsen. Finns det inget medel man kan använda för att inte vara håröm..det skulle underlätta såååå mycket för mig för man vill ju egentligen skrika till..AAAAAaaaaaaaaaaaaaaaaajjjjj..sluta!!!Men hon är ju för liten för att förstå att det gör ont..säger man till henne lite så smilar hon ju bara så det känns ju inte som att man når fram haha. Andra grejor hon älskar är att hugga tag i hakan o skaka loss som en hund som fått tag i ett köttben, samtidigt som hon håller ett stadigt grepp om min näsa med ena handen och såklart håret med den andra. Man blir lite smått överfallen här hemma och jag ser fram emot att hon blir större o mer rörlig med skräckblandat förtjusning. Hon kommer säkert inte ha så mycket problem med att brotta ner mig tids nog haha.

Ser fram emot lördag också dels är det klädbytardag, jag hoppas att jag kommer hitta lite fint som jag behöver ha nu när det blir varmare.Vår/sommarjacka, någon sko hon kan ha i vagnen, några fina sommarklänningar o kanske något i lekväg. Jag har varit duktig o inte handlat någonting till Noomi det här året. Jag har ju fått så mycket o handlade väl en del i julklapp till henne så nu när hon ska börja med stlk 68 vid månadsskiftet så har hon så det räcker o blir över. Men när man handlade stlk 68 var det ju kallt ute och de kläder hon behöver är ju lite tunnare. Så lite kan man ju få unna sig/henne nu när man varit så duktig. Sen hoppas jag att syster m familj kommer ner också. Frågade henne bara så där igår om de skulle göra ngt speciellt för jag satt o räknade att i april så är ju alla helger hon ledig upptagna med bl.a mia skäringers show och håkan hellström, o i maj har ju vi tänkt åka o hälsa på dem. Så jag hoppas verkligen att de kan komma, allt beror på om ROger måste jobba i helgen,Det får han veta idag. Så hoppas hoppas!!

Nej nu får jag ta o avsluta..Noomi vaknade nyss o att ladda upp bilder tar sån tid o jag vill bli klar innan hon blir för uttråkad:-) Hoppas ni fått lite att läsa iaf...

Lite bilder som vanligt..enjoy!



I framfart med bilen
Fikar med moster o mormor på RK

Noomi kan vara riktigt arg ibland också..men det brukar varvas av glädje;-)
Håller sig stadigt fast
Playdate med bästa kompisarna:-)
Läser tidningen "vi tippa"hmmm men roligt var det:-)
En glad liten tjej
Hoppas ni får en bra dag!! Kram kram Anna

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

missimone

Nu kommer såklart min andra graviditet dokumenteras flitigt, precis så som jag gjorde med den första:-) Så den kommer handla om mitt liv som mamma till Noomi Li, gravid med vårt andra barn, studier, vänner och samboskap. Livet helt enkelt.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela