missimone

~pruttljud och gapsmiiiiile~

Publicerad 2011-03-08 13:50:53 i Allmänt,

Ibland hinner man inte lägga ner alltför mycket tid på överskrift så då tar man en titt på sin vackra underbara dotter och hon hjälper en direkt. Tittar man på henne så får man alltid ett stort härligt smil och direkt därefter så kommer tungan ut o hon pruttar loss. Allt ska ju smakas på och det är ju på gott o ont. Idag när vi var på Hageby för våran veckohandling så testade jag att ha henne i sittdelen istället för att sitta inlåst i sin bilstol som jag brukar och det gick jättebra, såklart med en filt bak i ryggen för stöd o ibland så gled hon åt sidan eftersom allt var så intressant. Och då kom tungan ut och hon skulle slicka på allt som var runt omkring henne, känns väl inte sådär värst fräscht o hade hon varit stor nog så hade man ju sagt till henne men man får tänka att lite skit rensar magen.:-)Men det är så roligt med henne för hon fick en liten papperslapp o sitta o leka med o det roade hon sig med ett tag så jag kunde plocka ihop alla varor i lugn o ro. Inte ett pip på hela tiden och då var vi in i två mataffärer, jag minns när hon var mindre då man var tvungen att röra på kundvagnen hela tiden för annars började hon gnälla direkt. Nu känns det faktiskt roligt att göra sånt för hon gnäller sällan och kan roa sig ganska bra själv en stund:-)

Innan handlingen så var vi på 6 månaderskollen...Hon hade vuxit hela 2 cm, o det känns lite roligt eftersom hon brukar snitta ungefär 1 cm per månad. SÅ nu är hon hela 66 cm över havet haha..ligger lite i lä med sina kompisar runt omkring sig men det var väl ingen som hade förväntat sig att hon skulle bli lång med tanke på sina föräldrar;-) Vikten hade inte ökat så värst mycket, 230 gram till 7770 gram men hon har ju haft magsjuka den här perioden o gick ju ner en del då så det var ganska väntat. Men hon har iaf kommit ifatt o ökat lite, så det känns bra:-)
Annars såg allt bra ut, läkaren såg att hon hade en liten infektion i kroppen men det är ju den lilla förkylningen som varit och lite hosta finns ju kvar.

Så nu när hon är 6 månader ska vi börja ta bort ersättningen och lägga till välling istället.I början få vi börja blanda välling med lite ersättning så hon får vänja sig vid smaken. men min tanke är att det ska bli gröt två gånger om dagen, babymat en gång o sen välling till sist. Hon äter ju endast fyra gånger om dagen, kanske att jag kommer lägga till ett mål till vartefter. Men så länge hon ökar i vikt och är nöjd o glad så finns det ingen anledning, men jag känner att hon kommer bli mer hungrig nu när hon börjar röra på sig mer o mer.

Kollade statistik över läsare, o om jag ser rätt så ser det ut som att det ligger runt en 80 stycken som läser det jag skriver nu för tiden...lite svårt att tänka sig då jag började skriva för nära o kära men nu känns det nog som att man kanske har några andra också...för 80 nära o kära vänner har jag nog inte, men kanske alla iaf vet vem jag är...hmm nyfiken blir man ju om inte annat ändå..o sen känns det såklart jätteroligt. Vet att i början hade jag väl en 15 stycken som läste så det här känns ju jätteroligt såklart:-)

Veckan som varit då, ja på tisdagar har vi ju babysim som vanligt och denna gång fick hon dyka igen såklart, det gick lika bra som sist, inga kallsupar denna gång och det känns jätteroligt att följa hennes utveckling i vattnet. Hon plaskar och sprattlar och skrattar och älskar verkligen att vara där. Så fort vi kommer in i omklädningsrummet så känner hon igen sig och börjar veva och prata o skratta. I slutet av mars är det fotografering under o över vattnet för alla barn och det ska bli jättekul att få såna kort. Men hur länge klarar en bebis att vara under vattnet egentligen, just nu handlar det ju om en två sekunder kanske o det hinns väl inte ta så mycket bilder.:-) Men man kan säkert ha de under en liten stund till(inte för jag tänker testa haha..väntar till läraren säger till)

På onsdagen blev det mys med tjejerna Zanna och Challe o deras små killar. Var så kul att Noomi nu var på toppenhumör om man jämför med gången innan då hon var trött och hon tyckte det var så roligt att hon hoppade över en sovstund på dagen...var vaken 5-6 timmar i sträck o det händer typ aldrig. Hon brukar vilja sova med 2 timmars mellanrum ungefär. Så det var en riktigt lyckad dag:-) På torsdagen blev det in till stan o träffa syster/moster T och även en sväng till Tina och där blev det igen mycket gladare miner än gången innan. Tina blev så glad o bara "nu kommer hon ihåg mig!!!" Så det är mycket bra för Noomi att träffa både vuxna o barn flera gånger i veckan för jag märker ju att hon är en social bebis som vill vara med o trivs o litar på folk. Men när hon då hade varit instängd med mig i nästan två veckor när hon var sjuk så blir man ju lite skygg, det vet ju en själv också.

Så kom fredagen då lilla kusin Felicia skulle komma till oss o sova här när hennes mamma o pappa skulle ut och roa sig lite. Var lite nervös men mamma kom ju med till oss tidigt den dagen o vi hade det mysigt fram till 17 då L o Felicia knackade på dörren. En trött tjej var hon då hon inte sovit mer än en halvtimme på hela dagen och jag tyckte lite synd om flickan när hon möttes av 3 vuxna som hon inte träffar jätteofta och sen en liten Noomi. Så hon var ledsen en stund o ville gärna hålla sig nära mig och blev ledsen om jag gick iväg. Sen satte vi henne i gåstolen o då blev det glada miner ett bra tag. Men det varvades av lite tårar ibland o man kände hur övertrött hon var. L o S hade meddelat oss att hon brukar somna vid 21 men vi kände ganska snart att den där lilla tösen kommer inte klara av att vara vaken så mycket längre. Så efter lite bus, skratt o gråt i soffan så slocknade hon som ett ljus strax innan sju med tummen i munnen. Ingen mat fick vi i henne heller då hon vägrat äta både gröt o välling. Tänkte väl att hon kommer säkert vakna inom en timme o vara pigg i några timmar till, men alla vi tre blev nog ganska så förvånade när hon inte slog upp sina vackra blå förrän sex morgonen därpå. Både jag o mamma hade gått o lagt oss skapligt på kvällen o det var väl tur då vi blev bustanter här uppe vid kvart över sex och fick hålla låda i två timmar tills hon var trött igen. Då la jag henne brevid mig i sängen o hon somnade så sött utan protester:-) Sen blev de resterande timmarna fyllda med bus med kusin, sprintlopp med gåstolen och massa skratt o prat från den lilla tjejen. Fasters underbara lilla tjej:-) Blev väldigt tomt när bror kom o hämtade henne vid elva och jag hoppas att vi snart igen får ha sötnosen hos oss:-)

Men veckan är inte slut där. Vid två så drog vi in till stan, lämnade av mamma o begav oss hem till Jenny, Torda, Mille o Meya. Där blev vi bjudna på underbart god mat med efterrätt och det är ett recept jag måste få!! Så roligt varje gång man träffar den familjen och man är helt upprymd efteråt o trött hihi. Så roligt att träffa lilla Meya också som man annars nu sista tiden bara sett på badet, men då har man ju fullt upp med Noomi. Nu kunde jag sitta med Meya och prata och busa länge och hon är så söt så jag döööör!!Ska bli så roligt sen när Noomi o Meya kan leka mer med varandra och kommer vara så roligt att följa deras utveckling:-)

Sen blev det söndag och då blev det promenad i solen(tyvärr blåste det ju ganska kraftigt) lite skidor o skidskytte och sen bara mys med min underbara familj!!Söndagar är lite heliga..då ska det vara lugnt o skönt o bara mysigt. Nästa söndag ska jag på livräddningskurs till småbarn mellan 9-16 o jag vet knappt hur jag ska klara mig hehe;-)

Åh fy vad arg jag blev nu...sparade det jag skrivit efter det här och det kom inte med!!!!Känns ju jädrans surt att behöva börja om men iaf, kollade på en unge i minuten igår som de flesta mammor och vissa pappor säkert och satt med ett pirr i kroppen hela programmet. Alla förlossningar är verkligen inte den andra lik...men kontentan är den samma, att man äntligen ska få ut sin efterlängtade lilla Älsklingsbebis!! Kan verkligen få tillbaka till viss del den känsla man får när barnet väl läggs på din mage och den är ju så underbar. Jag satt i soffan och bara såg fram emot nästa gång jag får vara med om det:-) Finns inget som slår den känslan.

 Kunde sen när man fick se det akuta kejsarsnittet o se hur påverkade både mamman o pappan blev förstå darling lite bättre som nog tyckte slutet på min förlossning var jobbigare än jag tyckte då när Noomis hjärtljud sjönk drastiskt o så många läkare och barnmorskor kom inrusande till oss. Jag var lite avdomnad då för jag hann aldrig bli riktigt orolig. Jag litade fullt ut på att de hade kontroll och att de inte skulle utsätta oss för någon fara, utan blev det för oroligt så skulle de ta ut henne fortast möjligt. Även fast min förlossning klassas som en svår en så förknippar jag den inte med ångest eller något utan tycker att jag hade en bra förlossning och är inte rädd för att göra om det...För den stunden när det är över och man har fått sitt efterlängtade barn slår ju allt. Så än så länge är jag inte orolig..mycket andra känslor, gömda undanstoppade känslor kanske kommer upp till ytan när det väl är dags igen men jag tror jag kommer se fortsatt positivt på en ny förlossning.:-)

Avslutar som vanligt med lite bilder från veckan som varit, enjoy!!


          
Hemma hos Challe för lite mys                Bästa Tina


Lunch på stan...o vad äter vi, jo kebab förstås:-D


    
Pruttlisa och det stora smilet:-)

   
Att bli matat av mormor är alltid uppskattat:-)

    
Så kom kusinen o orkade leka lite


Kusinen tittar in sin kusin:-)

   
Lite kvällsbus i soffan......Sno nappen................Lite blänga på varandra....Hej hej:-)

 
Fick i henne ngn sked gröt innan hon slocknade:-)

   
På morgonen blev det nya tag o glada miner:-)

   
Fina frisyrer fick tjejerna dagen till ära:-)

          
På besök hemma hos Meya med familj:-)

      

PAPPA FOTAR EN HEL SERIE PÅ EN MYCKET GLAD TJEJ!!!:-)
   


     
Söndagspromenad...:-)

Ta hand om er så hörs vi snart!!Puss o kram Anna


Kommentarer

Postat av: mammi

Publicerad 2011-03-08 17:30:39

Tack för uppdatering, fina kort och mest glada miner på kusinerna, det kan vi gärna göra om, farmor o mormor behöver röra på dödfläsket haha. Kram till er alla<3<3

Postat av: madde

Publicerad 2011-03-09 07:48:31

Häliga bilder som alltid!:) Längtar efter er,hoppas vi kan ses snart! <3 puss puss

Postat av: aggebagge

Publicerad 2011-03-11 10:05:50

Ja, jag enjoyar verkligen bilderna på lilla fröken piggelin.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

missimone

Nu kommer såklart min andra graviditet dokumenteras flitigt, precis så som jag gjorde med den första:-) Så den kommer handla om mitt liv som mamma till Noomi Li, gravid med vårt andra barn, studier, vänner och samboskap. Livet helt enkelt.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela