missimone

~sova natten lång...~

Publicerad 2011-01-24 13:24:34 i Allmänt,

Mycket har hänt sen jag skrev av mig sist men det största är lilla hjärtats sovrutiner på kvällarna blivit som näst intill perfekta:-)

Vi har tagit steget att sluta med nappen och sen att hon får börja somna in själv. Ingen 5 minuters metod där hon får ligga o skrika sig till sömns utan vi sitter med henne o håller handen på henne för att hon ska veta att vi finns där o så får hon somna själv. Lite gnäll ibland såklart men det tar allt ifrån 20 sekunder till 2 minuter o sen sover hon av sig självt. På kvällsläggningen får hon ju ett stort mål mat innan så då brukar det inte bli något gnäll alls utan hon lägger huvudet på kudden o somnar själv direkt. Sen har vi ju innan sprungit som två skjutna så fort hon vaknat till o stoppat in nappen och vyssat henne. Nu stannar vi kvar i soffan, hör henne gnälla en stund(dvs 30 sekunder typ) o så somnar hon om av sig självt. Så nu istället för att vakna till allt ifrån 5-30 ggr mellan 19-22 så vaknar hon max 2 ggr själv o sen somnar om själv.

 Nätterna sover hon rakt igenom och kan vakna vid sex och då hör jag på henne att hon inte kan somna om själv utan napp för hon är inte ledsen utan mest vaken o då får hon nappen..har ju alltid varit hennes tid att vakna o vilja ha mat innan runt 5-6 så det sitter väl i, men då duger nappen o hon somnar om igen till mellan 8-9. Men jag får sova hela nätter nu och det är så himla skönt!!!För henne också såklart. Innan kunde hon ju vakna x antal gånger på nätterna också o man fick stoppa i nappen. man var ju helt slut på morgnarna. Så nu sover hon iaf en 10 timmar i sträck och upp till 14 timmar totalt. Hon älskar att sova precis som mamma ;-)

Jag började med detta på fredag dag o la henne för att vila middag, så fick hon somna in utan napp och sen när hon vaknade till o var gnällig så sprang jag inte in till henne och nu känns det som att hon har lärt sig för gnället blir bara kortare o kortare o hon vaknar inte alls lika ofta. Jag hör ju också om hon vill fortsätta sova för annars så vaknar hon ju o gnäller till på ett annat sätt "Hallå, jag är vaken nu" så jag är så himla lycklig att det har gått så bra. Kvällarna är helt underbara, att jag o darling får vår kvällstid på riktigt utan att springa ibland varannan minut som det kunde vara som värst förut. Ja jag kan verkligen inte beskriva i ord hur härligt det känns!!Sen blir sovstunderna mycket längre för hon slipper vakna till o sakna nappen utan hon kan sova tills hon inte är trött längre och på så sätt så är hon mindre gnällig när hon är uppe, även fast jag tycker att hon är himla glad oftast så märker jag nu att hon klarar att vara uppe längre mellan varven. Förut sov hon kanske 4 ggr på dagen men nu blir det 2-3 ggr istället :-)

Nu på förmiddagen så sover hon oftast en längre period..nu har hon sovit i en timme, får se när hon behagar vakna, då den dagen jag började med den här läggningen så sov hon mellan 3-3½ timme:-P För såklart så är det störande för henne i längden att alltid ha någon som springer in hela tiden när hon behöver hitta tryggheten i att det inte är farligt att somna själv eller att ligga vaken en stund innan man somnar. Så detta är så himla stort o överglänser allt som har hänt sen sist :-)

Annars har det varit babysim o lilla hjärtat älskar det!! Förra tisdagen så har hon börjat med att le på ett annat sätt också..förut så log hon ju med öppen o stor mun som alla bebisar typ, men nu ler hon mer ärligt o härligt med stängd mun och brett.Svårt att förklara, har lite bilder som visar ungefär, det ser så himla gulligt ut o man ser att hon är mer medveten om att hon visar glädje och känslor på det viset. Hon o Fredrik som var här i lördags hittade varandra direkt o hon bara låg o log åt honom hela tiden, spanade in honom o "flirtade" med honom och han blev ju som så många andra helt kär direkt. Hon är så snäll o charmig och jag vet att man förhöjer mycket för jag är mamma men när folk påpekar det hela tiden så suger man ju åt sig som en svamp och man blir så himla stolt. Vi var på mammas jobb förra veckan och jag kunde sitta o dricka mitt kaffe ifred och prata med syster då Noomi vandrade mellan allas armar o hon var hur nöjd som helst :-)

Så skönt att man har en glad bebis som älskar människor och speciellt andra bebisar o barn. När Alfred o Vilgot var här förra veckan så blev hon nog kär i båda och när Alfred var ledsen så blev hon ledsen och när sen Noomi blev ledsen så blev Vilgot helt förstörd haha.. de bryr sig om varandra de små liven:-)

Men sen med läggningen känns så skönt nu också i barnvakts synpunkt...mamma ska ju vara barnvakt nästa lördag när syster har sin 25års fest o nu vet jag att läggning o natten funkar så mamma slipper vakna eller springa in hela kvällen. Noomi ska ju flytta in i sitt rum då så mamma får huvudansvar till förmiddagen efter, men det känns bra o jag tror inte mamma kommer ha några problem. Förra gången hon var barnvakt så sov ju Noomi hela tiden men nu får hon roa henne lite mer, men ändå skönt att hon kommer sova bra sen så mamma kan ha lite mys vid tvn och äta pizza o så.

Imorgon är det babysim igen o då ska vi gå själva jag o Noomi Li eftersom Milton har blivit sjuk så Jenny o Meya kommer inte. Känns lite nervöst att gå själv för man har ju lite hjälp av varandra, men det kommer gå så bra o vara minst lika roligt. Sen veckan efter är det ju inget sim så då får vi väl ta o träffas på en fika istället:-)

Farmor har varit här en sväng också..jätteroligt o vi längtar tills vädret blir bättre för då kommer farmor oftare. Sen ska jag bli bättre på att åka hem dit också för det är jätteviktigt att Noomi o farmor träffas ofta också.

Sport är det mycket nu också..skidskytte o handboll är vad som står på mitt schema vissa dagar. Handboll har jag alltid älskat o det går ju superbra för grabbarna!! Igår slog vi Kroatien med fyra mål, en riktig rysare speciellt eftersom Kroatien var tippade favoriter. Så det har man ju att titta på vissa kvällar o det känns ju då extra bra att Noomi sover bra nu så man slipper springa ifrån hela tiden haha..nu har jag fått se de senaste matcherna från början till slut, för förra veckan så föll det sig att två matcher var på min läggdag så jag missade mycket...men inte nu längre;-)

Idag blir en hemmadag, skulle träffat syster J på stan på en fika men hon kände sig lite dålig o var tvungen att ställa in tyvärr. Imorgon blir det babysim, onsdag måste vi veckohandla o försöka hitta något fint att ha på sig på lördag, kanske dra med sig mormor så man får träffa henne lite igen, torsdag ska jag o syster åka o handla grejer o ingredienser till kalaset, fredag blir det att göra några röror till festen och bara mysa med familjen. Sen på lördag åker jag in till stan skapligt o ska fixa håret o lite sånt o sen hämta mamma och sen blir vi nog hämtade ganska snart igen av systers pojkvän o sen blir det fest!! Ska verkligen bli jätteroligt eftersom det är så mycket folk som kommer som man inte träffat på länge o sen att syster från sthlm och bror kommer gör det ju extra roligt!!
Så denna vecka blir fullspäckad den också känner jag:-) Nästa tisdag är det dags för sprutor nummer 2 och vägning o mätning, så sprutorna försöker jag förtränga men det ska bli roligt o se hur mycket lilla hjärtat har vuxit sen sist:-)

Nej nu ska jag gå o mysa med min dotter som vaknade efter 1 1/2 timme..världens finaste tjej!!


Lite bilder från veckan som varit...enjoy



Gott med mat..


       
Älskar att bada o få massage efteråt...

  







   
mammas finaste tjej




     
Hälsade på morbror o kusin...världens sötaste brunbjörn<3

     
                                                        Vilgot söt


Bästa tjejerna på besök:-)

    
mormor         En handduk kan man ha kul med

   
Kan charma de flesta:-)

     
I farmors famn   Mmmm blåbär..        Liten o stor

    
Charmade Fredrik o fick en ny bästis;-)


Ligger o ler åt Fredrik i smyg

   
Söta familjen Kroon/Olofsson med deras sötnosar besökte oss

  Söndagsmys som avslutning

Tills vi hörs igen, ha det underbart alla fina läsare!!

Puss o kram!!

Kommentarer

Postat av: mammi

Publicerad 2011-01-24 18:00:17

Både ni o smulan är SÅ duktiga som ändrar lite på rutiner som annars kan bli ett elände att bli av med. Låter betryggande med nattningen och jag är inte det minsta orolig för barnvaktsjobb, oh alla mina fina småbarnbarn som är så lika varandra men

ändå 2 helt unika tjejor. Är stolt som en höntupp och tankarna går även till de andra som jag inte träffar så ofta. Kram från mormor

Postat av: Lillasyster

Publicerad 2011-01-25 18:32:58

Älskar alla bilder!

Postat av: madde

Publicerad 2011-01-29 07:16:28

Jätteskönt att höra att ni fått in bra sovrutiner,det betyder så otroligt mycket!! Blir så glad av att titta på alla bilder,hihi hon är så söt!:) Om ett par timmar ses vi!!:D puss puss

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

missimone

Nu kommer såklart min andra graviditet dokumenteras flitigt, precis så som jag gjorde med den första:-) Så den kommer handla om mitt liv som mamma till Noomi Li, gravid med vårt andra barn, studier, vänner och samboskap. Livet helt enkelt.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela