missimone

~Lutfisk & Bebismys~

Publicerad 2011-01-04 11:05:38 i Allmänt,

Ja det är vad som väntar mig denna vecka..inte endast såklart men lutfisken ser jag fram emot.Min mamma o min tradition varje år efter nyåret. Ska bli sååå gott...vi är de enda i familjen som äter detta nu när mormor gått vidare. Så det blir jag, mamma och en låda med sladdrig fisk hehe. Kan väl iofs inte förklara smaken så bra för er läsare som aldrig ätit det..för smaken sitter i såsen och kryddpepparn..fisken är nog rätt så smaklös o konsistensen som sagt väldigt lös o sladdrig. Men iom när jag var liten stoppade det mesta i munnen o var nöjd så har jag lärt mig äta det mesta. Sen finns det väl en del grejer nu när man är äldre som man kanske inte egentligen tycker om men så länge det inte är apäckligt så slinker det ner. Tubkaviar är en sak som jag aldrig lärt mig äta o nog aldrig kommer gilla heller..konstigt då jag gillar fisk o rom...men men..kan väl vara kul att tacka nej till något någongång haha:-) Tycker det är jätteskönt att inte vara så kräsen med maten, provar gärna nytt men tycker såklart mer om vissa grejer o mindre om andra...

På tal om o testa nytt så har jag från i söndags börjat ge lilla hjärtat smakportioner:-) Hon har ju fyllt hela 4 månader nu:-)  Gav mig först på att mosa lite majs med stavmixern, men det var nog för lite för skalen blev kvar o då vågade jag inte ge henne det med risk för att hon skulle sätta i halsen. Tog mig då an en morot men kokade den för lite och fick inte bitarna att bli riktigt mos..så till slut blev det potatis som gick jättebra att mosa med lite smör o ersättning. Tyvärr hade ju mina misslyckanden dragit ut på tiden så hon fick äta sin ersättning först och var alltså mätt när hon väl skulle få sin smakportion. Darling satte sig o filma och först såg det ut som det gick riktigt  bra..hon fick bara lite på läpparna och smackade lite o såg ganska nöjd ut..men då hivade jag in en lite större sked o la lite i munnen som hon skulle känna på...BIG MISTAKE..HUGE...För då kom kräkljuden o grimaserna ordentligt..vart nästan lite rädd efter en stund att hon hade satt i halsen haha..men vad jag förstår så är det lätt hänt att det blir kräkljud och grimaser första tiden:-)

Så första provet gick inte så bra och gav mig på samma maträtt igår också..potatismos och nu fick hon prova utan att äta ngt först. Inga kräkljud denna gång men gud såna grimaser..satt o fota o skratta o man känner sig ju lite dum för de ser ju verkligen lidande ut. Det mesta åkte ut på haklappen och hon försökte få bort maten med handen. Skakade på huvudet och sträckte ut tungan emellan grimaserna. Så kanske att hon lyckades svälja ner en halv tesked men jag är osäker haha.

Så idag går vi vidare från potatisen..får ta den igen när vi gått igenom alla grönsaker igen..idag blir det morot.Vill ju bara att hon ska ha testat det mesta först..sen nästa vecka blir det att prova lite gröt och även bärmos..det kanske blir bättre. Men jag har morot, palsternacka o majs som jag vill testa först innan det goda kommer in:-) Så det är roligt o förhoppningsvis så börjar hon vänja sig lite vartefter. Så det märks att lilla hjärtat börjar bli stor..sitter i sin matstol och pillar med sina leksaker o ser så nöjd ut..man blir alldeles varm i hjärtat.Visst är det roligt att de växer o utvecklas, men samtidigt vill jag inte att det går för fort för denna tid kommer aldrig tillbaka och jag vill njuta varje sekund av den. Så för min del får det gärna gå lite sakta..darling vill gärna att hon ska börja krypa imorgon, men jag vill ha min lilla bebistjej ett tag till:-)

Nu har jag varit iväg o handlat för veckan, passade då på att köpa lite småburkar med puréer. När jag än så länge inte kan göra stora satser så är det ganska svårt att mosa maten till rätt konsistens. Så nu provade vi köpt morotspuré och faktiskt gick det mycket bättre..hon var även lite hungrig denna gång och det hjälpte nog till. Hon såg faktiskt riktigt nöjd ut o skrattade emellan varven..ansiktet alldeles orange och med morot i näsan. visst när man hivade in lite mer i munnen så kom de små grimaserna men hon måste ju vänja sig..Hon är ju bara van vid sin söta ersättning. Så jag är positiv:-) Så nu kör vi på med morot i några dagar, sen köpte jag även palsternacka/potatis och majs/potatis...så denna vecka blir endast grönsaker, ingen frukt eller gröt. Det får det bli som jag sa nästa vecka:-)

På torsdag åker darling iväg med jobbet till Lindvallen i Sälen. Unnar honom verkligen att åka även om det kommer kännas tomt utan honom. Vi har inte varit ifrån varandra på år känns det som. Nej sist var väl i juni då han var iväg i skogen och jag åkte till Malmö.Men att vara ensam med lilla hjärtat blir något nytt. Mamma kommer ju hit på torsdag som sagt o stannar över natten och sen kommer syster på lördag o myser med oss..får se om hon sover över. Så lite sällskap måste man ju få, för som jag har sagt, har inga problem med att vara ensam eller sova ensam med Noomi Li men lite vuxenprat vill man ju ha också..annars går man ju bananas:-)
Jag hoppas att Darling får det jättekul och en sån här chans kan man ju inte missa när företaget bjuder på det mesta. Sen att få komma iväg och sakna oss o få nya krafter till våren känns också viktigt. Jag känner inget behov av det än så länge..jag skulle sakna mitt lilla hjärta o Darling för mycket att vara borta så många dagar. Jag kan ju sakna henne om hon sovit lite för länge liksom haha. Hade ju en dag förra veckan när jag var in till stan själv och myste med syster, 6 timmar tror jag och då höll man ju på att få krupp mot slutet..nejvars så illa var det inte, men när man väl fick hålla sin sötnos i sina armar igen så blev man sååå glad.

Så denna vecka känns helt okey ändå..Jag är så otroligt imponerad av ensamstående föräldrar när jag tänker på om man alltid skulle vara ensam med sitt lilla hjärta. Det är så skönt när man kan dela på ansvaret och få sin lilla egentid vare sig det är att åka iväg en stund själv eller få sätta sig ner med en bok. Att dela på matning, badning och läggning ger en extra energi. Sen att ha någon att kunna diskutera uppfostran med o inte behöva ta allt själv..ha någon som är lika lycklig över de små framstegen som en själv. Nej jag är glad att jag har hittat någon som känns så rätt att skaffa barn med, o om det, gud förbjude, inte skulle fungera mellan oss så vet jag att Noomi har världens bästa pappa ändå.

Iom att hon nu är fyllda 4 månader så lär hon sig mer o mer sina rutiner och tyvärr med det även att ha napp nu när hon ska sova. Det har blivit lite av en jobbig grej på ett sätt för hon kan då vakna till lite lättare på natten och sakna den..visst det är bara att stoppa i den så får man sova i 1-2 timmar till innan hon märker att den är borta igen. Det är faktiskt lite jobbigt för en själv om jag får lov att klaga lite. O säkert för henne också. Mat vill hon ju inte ha förrän vid fem nu, men det skulle ju vara skönt om det blev att sova mellan 21(då hon somnar in ordentligt) till just fem. Hon är ju lite orolig timmarna mellan 19.30 till 21-21,30 också..då får vi springa in o klappa stjärten o stoppa in nappen och det hoppas jag också ska bli bättre snart. Men så har det ju varit alltid sen vi började lägga henne samma tid varje dag, men det här med att vakna till en 2-4 ggr mellan 21-05 har hon börjat med nu senaste veckan. Man kan ju hoppas att det går över, eller att hon lär sig snart att stoppa i nappen själv hihi.

 Så visst ångrar man nog lite att man började med nappen, men jag tror ju iofs att det kommer bli bra tillslut. Sen är det lite att jag sover som en kratta i min säng, antingen har sängen gjort att jag fått ont i ryggen, eller så har spädbarnstiden när man bar på henne hela tiden fått min rygg att paja o sen blir det värre i sängen..men jag känner att sängen inte är optimal för mig o jag har alltid älskat min säng. Visst billiga IKEA sängar är väl ett bäst före datum på men att köpa ny o bättre säng är inte prio ett just nu. Jag hoppas det blir bättre....

Ja ja nog babblat om det här..eller nog babblat överhuvudtaget för denna gång...

Avslutar som vanligt med lite bilder från nyår o framåt...

    
Pappabus i soffan

        
Leker bra i mitt gym nu

    



De vackra tomaterna till min bruschetta jag bjöd på på nyårsafton


Lilla hjärtat får leka modell i soffan innan gästerna kom

   




Nyvaken liten tjej fick ha sin klänning på sig en stund iaf:-)


         
Mys med bebis innan läggdags

   
Darling fixat så fint med marschaller utanför


      
TP o Geni stod på agendan på nyårsafton..en vinst för tjejerna och
sen lämnade vi Walkover för att få gå o sova:-)




Nyårspuss på min fina älskling..


Darlings kusin och kusinbarn kom på besök på Noomis 4månadersdag

      
Lugnet före stormen      

      
                                                                        Avtvättad och klar





     



    
Testar morot..ja kanske...eeh nej det var konstigt..hihi

   
Men lillskruttan var glad emellan varven haha


   
Nej inte ännu mer mamma!!!


Ja med dessa fina bilder på min sötnos avslutar jag för idag...

Puss o Kram Anna

Kommentarer

Postat av: Lillasyster

Publicerad 2011-01-04 18:06:30

hahahaha o herregud vad jag garva när jag såg bilderna på noomi när hon äter :D hahaha.. stackars liten :D <3

Postat av: mammi

Publicerad 2011-01-04 21:06:35

Ja det går inte att hålla sig för skratt precis ha,ha. Har dessa grimaser på Madde men har inte ett endaste minne av att du någonsin grina illa utan du svalde allt du fick tror jag. Men hon kommer snart att gilla mat o gröt med fruktmos på är säkert smaskens. pussar till alla<3<3

Postat av: Elin Alenteg

Publicerad 2011-01-05 09:24:12

Åh vilka härliga bilder! Roligt med första smakproven :)

KRAM

Postat av: sunna

Publicerad 2011-01-11 12:14:51

Åhh va ja saknar Dig! vill så hjrätligt träffa er lilla skrutt me ju :*



Love u!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

missimone

Nu kommer såklart min andra graviditet dokumenteras flitigt, precis så som jag gjorde med den första:-) Så den kommer handla om mitt liv som mamma till Noomi Li, gravid med vårt andra barn, studier, vänner och samboskap. Livet helt enkelt.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela