missimone

~babysim&mammas tjockis~

Publicerad 2011-01-11 16:32:22 i Allmänt,

Idag var vi första gången på Tummelisas babysim. Har längtat jättemycket och det var precis så härligt som jag föreställde mig det. Trots lite mycket packning, mycket bebisar i omklädningsrum och att försöka få iordning både på sig själv o Noomi Li. Jenny o sötnosen Meya går ju med oss och det är skönt att ha en vän med sig så man kan hjälpa varandra om det behövs o sen såklart dela denna upplevelse med våra små. Vattnet var underbart varmt och vi inhandlade varsin jättesöt badbralla till de små liven. Noomi fick en rosa med sköldpaddor o fiskar på...tog den mindre byxan upp till 8 kilo för sist så vägde ju Noomi 6350 o det är ju bättre om den sitter lite tajt så inte olyckorna rinner ut i bassängen:-)

 Visade sig sen på BVC att min fina lilla älskling har gått upp 820 gram på tre veckor och väger nu 7170 gram..Oj tänkte jag..här går det undan.Kanske skulle tagit den störra byxan?? Men i mina ögon är hon fortfarande min lilla pluttis:-) Brevid lilla Meya som nog inte är uppe i 5 kg än så såg Noomi stor ut, men så är hon ju lite äldre också. Men huvudsaken att hon växer o går upp..usch önskar att ingen mamma måste gå igenom oron att sitt barn inte går upp som det ska som jag gjorde, då får de hellre gå upp lite mer. Och nu är hon ju världens gladaste o härligaste bebis o man ser att hon mår bra o det är ju huvudsaken. Barnsköterskan sa också att det är jättebra att de går upp i vikt nu för sen när de börjar röra på sig mer så behöver de ju lite att ta av och hon tyckte Noomi var helt perfekt(såklart haha, de säger väl aldrig så till ngn annan;-))

Tillbaka till babysimmet.. hon visade olika sätt som vi kommer hålla våra bebisar på och att man skulle försöka att ha barnet under vattenytan upp till hakan ungefär för ovanför vattenytan blir det ganska kallt då vattnet är så varmt. Noomi Li älskar ju verkligen vatten o ville doppa huvudet o lapa i sig vattnet så hon fick någon hostattack o sen svalde hon nog lite vatten också haha..men det skulle vi vara förberedda på berättade hon för många kallsupar skulle det bli. Noomi Li kunde ligga o flyta på vattnet o man höll bara i hennes huvud, stackars Meya väger lite lite så hon kunde inte riktigt komma under vattnet när Jenny höll henne så hihi..Vi får stoppa extra vikter i hennes byxa kanske haha:-) Annars var båda barnen jätteglada i vattnet.

 Man ska ju komma närmare sitt barn och sjunga till det och ha det mysigt men Noomi var så upptagen med att titta på allt runt omkring o i taket så hon brydde sig inte om mamma så mycket denna första gången. Hon sjöng o pratade högt till de andra o hostade ljudligt när hon svalde vatten så Ann-Sofie använde henne som exempel på att de kan få in vatten men oftast inte blir så ledsna. Nej jag tror verkligen Noomi kommer älska det här..för inte ett ledset pip från henne på 4 timmar trots att hon nog behövt sova tidigare. Kom ner till bilen o då somnade hon som en stock. Och jag var en mycket stolt mamma då dagen blivit så bra så:-)

Nu har skruttan sovit i snart 1 1/2 timme..efter ett simpass och med mat i magen direkt efteråt så skulle de nog sova bra o länge berättade hon o det stämmer ju verkligen. Noomi brukar sova i 30 minuters pass så här på dagarna annars. Skönt för henne, o för en själv också..då hinner jag ju uppdatera lite:-) Tyvärr blev det inga kort från badet..blev lite stressigt när allt var nytt o man inte visste hur allt fungerade, men nästa gång hoppas jag att man kan hinna ta någon bild. Sen kommer ju Annsofie ta kort under terminen både ovan o under vatten som man kan få köpa sen..det ser jag fram emot:-)

Darling har ju varit i Sälen med jobbet som jag berättade om..han har haft det jättebra och åkt mycket bräda, men på lördagen så slog magsjukan till på eftermiddagen:-( Tydligen härjar det alltid magsjuka i sälen o flera på hans jobb hade blivit dåliga. Så darling fick somna tidigt på lördagkvällen men kände sig redan bättre dagen efter. Så det var en snabbomgång av magsjuka o det var ju skönt. Så bra att han hann åka alla dagar för det var ju det han såg mest fram emot. Mycket öl hade han med sig hem o pengar kvar på kontot så det var ju ett plus i kanten..man kan ha roligt ändå:-)

Vi har såklart saknat honom här hemma och Noomi Li lyste upp som ett ljus när hon fick se pappa. Han ville inte ta i henne första dygnet ifall han skulle ha några baciller kvar men hon satt o pratade o smilade mot honom hela kvällen o han tyckte nog att det var jätteskönt att vara hemma hos sin familj. Vi har klarat oss jättebra, mycket tack vare sällskap av både mormor o moster. Men hela fredagen o natten där var vi ju ensamma men det gick jättebra även om jag blev lite mörkrädd på kvällen(alla dessa deckare man läser) men det gick över o jag kunde somna hur lätt som helst. Skönt på ett sätt att få vara lite ensam så där..veta att man klarar av det..inte pga av henne..utan mer psykologiskt att det inte är så jobbigt o man kommer varann ännu närmre på något vis. Även om jag är mycket själv med henne på dagarna så har man ju alltid avlastning annars på kvällar då jag o darling turas om med matning, badning, nattning o annat..så jag menar väl inte att jag har trott att jag inte skulle klara av det..jag ville väl bara se hur jobbigt jag skulle tycka att det var men det var inte alls jobbigt..men såvar det ju bara i några dagar man hade huvudansvar o som jag sagt innan så beundar jag ensamstående föräldrar så mycket!!

Fast det hände lite jobbiga grejer första dagen darling var borta..för att göra en väldigt lång historia kort så hade jag mitt första bensinstopp på torsdagen och en massa strul med det innan bilen puttrade iväg igen..snöstorm, igenfrusen motorhuv och kompisar som kom o hjälpte till, en hungrig liten tjej som jag inet hade tagit med flaska eller mat till eftersom vi bara skulle in och hämta mamma o det skulle ju gå fort. 2 ½ timme senare var vi äntligen tillbaka hemma, men det kändes fan som 5 timmar minst. Men man klarade av det också..sen blev det en kvarglömd mobil hemma hos mamma(trodde vi) dagen efter visade det sig att jag inte alls glömt den utan tappat den i all stress o spring fram o tillbaka o någon hade tyvärr tagit den:( Sörjer inte för telefonen för den kostade knappt något men jag hade bilder på henne i den och alla gratulationsmess när hon föddes..även mms från bror o challe när de fick sina små guldklimpar..sånt som man gärna vill ha kvar.Men men..nu har jag nytt nummer o ny fin rosa mobil..o x antal hundra lappar fattigare som man inte räknat med denna redan karga månad på pengafronten..men men sånt är livet o jag ska väl vara glad att jag inte tappat eller blivit av med en mobil på typ 10 år.

Tänkte att detta skulle bli ett kort litet inlägg men som vanligt så babblar jag på...hoppas ni orkar läsa:-)

Lite om Noomi Li innan jag avslutar med bilder...

Kan inte beskriva i ord vad jag känner för denna lilla dam som nu mer o mer visar sin fina härliga personlighet för alla i dess närhet. Är gladare och härligare än någonsin och charmar nog de flesta hon stöter på. Pratar o sjunger o verkar nöjd för det mesta.Visst hon vill ha uppmärksamhet o närhet mycket men kan även ligga eller sitta o roa sig med sina leksaker. Men hon vill gärna vara med o blir lite arg om man inte pratar med henne på ett tag. Hon älskar att busa o hon skrattar mer ofta nu..har alltid nära till smilet och både mamma o pappa försöker ju få henne att skratta riktigt hjärtligt men än så länge blir det bara små skratt o stora smil.

 När hon sover o man själv ska gå in o lägga sig så kan jag sitta länge i skenet av mobilen o bara titta på henne..man förstår knappt hur man har skapat något så fantastiskt. Att bli mamma är ju det mest underbara man varit med om men samtidigt så har man blivit välsignad(!) med en oro man inte trodde var möjlig. Jag är ingen hönsmamma..långt ifrån men jag kan ibland inte stoppa vissa jobbiga tankar från att komma. Visst att det är lättare att skydda sitt barn nu när det är litet..men ju äldre det blir desto svårare hinder kommer att pröva en. Men det får vi ta då..en dag i taget...men jag står fortfarande fast vid att jag vill att Noomi ska skynda sakta med att bli stor..även om jag älskar att se henne utvecklas så vill jag ibland bara skrika STOPP:.stanna här nu en stund..ha inte för bråttom..nu ska vi njuta av varje sekund:-)

Okey nu har jag ordbajsat klart som syrran säger;-)

Lite bilder från senaste veckan..

        
Familjen Anglén och Klarin var på besök


   

  
Mormor matade gärna..morot o majs o ersättning stod på menyn
Noomi Li HJÄRTA mormor


   
En glad liten katt tjej:-)

    
Världens finaste lilla bebis<3<3<3


Lite morgontv innan maten:-)

      




Mostermyyyys:-)


    



   
Kanske en det blir en liten SHCare av henne;-)



Älskar att pussa hennes små babymjuka o mulliga kinder...


   
Världens härligaste lilla Noomi Li

  
Äntligen är pappa hemma och frisk!!


Vår egna lilla panda:-)


Tack o hej för mig denna gång..o har jag sagt att jag ÄÄÄÄÄÄLSKAR kommentarer;-)

Puss o kram!! 

Kommentarer

Postat av: jenny

Publicerad 2011-01-11 19:50:31

Hej Bästa Anna!! Här kommer en liten kommentar;) Det kommer att bli hur bra som helst på babysimmet, känns toppen att vi går på det tillsammans:) Din lilla plutta kommer att bli som en fisk i vattnet, hur söt och go som helst:) Meya börjar ju komma ifatt lite nu iallafall, det blir nog människa av henne också så småningom hihi....

Vad skönt att Noomi sov länge sen, min gjorde ju inte det, hon har sitt sov nu, det är ju inte lätt när man har speed i kroppen;):)) Jättefina bilder som vanligt, Hello Kitty klänningen är söt, den har Meya också fast i guld, fick av syrran till jul...Om inte annat så ses vi nästa tisdag igen, men vi hörs nog innan:) Tack för rolig läsning!!

Puss på dig:)

Postat av: mammi

Publicerad 2011-01-11 19:55:38

Gulliga kort som vanligt utom dom med mej där jag ser ut som jag inte tvättat håret de senaste veckorna. Nästa tisdag om jag är ledig vill jag gärna vara med o kolla, det verkar härligt. puss

Postat av: Nelli

Publicerad 2011-01-12 09:20:10

Hej Anna!

Det är så kul att få läsa om ditt liv och om lilla Noomi, det är så så roligt att se att allt funkar så bra och att hon växer och mår bra! Kanske låter dumt men tack för att du ibland uppmärksammar ensamma mammor, det är inte alla som riktigt förstår vad det innebär att alltid vara ensam om ansvaret! Önskan om att ha det som dig finns!

Postat av: Lillasyster

Publicerad 2011-01-13 10:22:27

Såå himla fina kort! Skulle vilja ha varenda ett av henne på min vägg :D

Postat av: madde

Publicerad 2011-01-17 20:51:28

hihi hon är så söt!!:D den randiga bodyn och hängselbyxorna känner jag igen :) Längtar så tills ni kommer och jag får gosa med lilla <3-at igen!!:D puss puss

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

missimone

Nu kommer såklart min andra graviditet dokumenteras flitigt, precis så som jag gjorde med den första:-) Så den kommer handla om mitt liv som mamma till Noomi Li, gravid med vårt andra barn, studier, vänner och samboskap. Livet helt enkelt.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela