missimone

~shit happens~

Publicerad 2011-02-20 15:23:43 i Allmänt,

Verkligen länge sen jag skrev nu men sjukdom har drabbat familjen:( Mest är det lilla hjärtat som varit dålig då hon har åkt på snuva, hosta, feber o magsjuka:( Det började i början av förra veckan med förkylning och gick sen över i söndags till magsjuka och diarré först o främst. Bajsade ner allt och det kändes inte som att man gjorde annat än att byta blöjor o kläder:( Ringde BVC o de sa att man skulle ge små portioner och sen prova med majsvälling. Men efter majsvällingen började ges på måndagen så började hon kräkas lite smått...till tisdagkvällen då hon började kaskadkräkas o var jätteledsen. Jag vet inte om det var pga magsjukan för vad jag förstått så ska man börja kräkas först o sen att magen blir värre men hon började ju inte kräkas direkt..så kanske det var majsvällingen som nu ska vara så mild mot magen?

Vi ringde sjukvårdsupplysningen på tisdagkväll efter att hon spytt ner hela sig o sängen för andra gången, mer för vi ville veta hur man ska göra för att veta om hon får i sig vätska ordentligt, men de tyckte vi skulle komma upp till barnakuten så de fick titta på henne.Vi hann inte ens bada henne så både jag o Noomi kom upp med kräks i håret. Vid halv tio på kvällen kom vi dit och vi började med att väga henne och då hade hon gått ner till 7340, 200 gram mindre än vad hon vägde den 1 februari, så hon hade säkert redan förlorat minst 500 gram på tre dagar:( De tog tempen o hon hade lite feber. Skulle försöka få ett urinprov också o då ge henne saft för att få henne att kissa.Men det enda som kom var vattnigt bajs(ursäkta kiss o bajs snacket men det är lite svårt att försköna orden;-)) Hon var glad o pratade mycket trots den sena timmen..hann somna en stund på mitt bröst men charmade sen både den manlige sjuksköterskan och den kvinnliga läkaren och de tyckte hon såg jättefin ut och att hon inte verkade medtagen eller något.Vi skulle hålla koll på om hon kissar när vi väl kom hem. Tog tempen igen strax innan vi fick åka hem och då hade febern gått upp lite så hon fick flytande alvedon eftersom hon bajsade ut den andra direkt. Men det kändes skönt att åka dit iaf så man slapp oroa sig för att ngt var fel. Vi kom hem och alla tre kunde somna direkt vid den sena timmen av 2.30.Lycklig som få blev jag när jag upptäckte dagen efter att hon luktade kiss för jag kunde inte minnas att hon kissat ngt eftersom hon bajsade som hon kissade om ni förstår vad jag menar;-)

Vi har även matat henne med egengjord vätskeersättning eftersom den man köper från apoteken är restad från leverantör och vi har köpt sempers magdroppar. Hon äter nu en liten liten portion varje timme istället och har därför fått bli ett nappbarn för att trösta när hon inte blivit nöjd. Den har varit en stor räddning speciellt i början när hon inte hade matlust alls men ändå ett snuttbehov.

Sen har veckan fortsatt med nedbajsade kläder, kräkningar(som jag tror berott på antingen för mkt mat, eftersom vi dragit ner på portionerna o jag när det känns som hon verkat bättre höjt dosen, eller majsvälling som jag försökte ge igen igår..big mistake..huge) Igår blev hon sämre i magen igen o bajsade ofta o ner sig hela tiden och jag var inställd på att ringa till barnakuten idag igen eftersom hon då haft diarré i en vecka. Men glatt överraskad blev jag när första bajset efter i natt var väldigt mycket fastare än jag sett på över en vecka:-) Hoppas det nu är så att magen stabiliserat sig o att det är över för den här gången. Hoppas att jag kan höja dosen lite imorgon igen, ge gröt o lite vanlig mat. men vill se så att magen är bättre först. Men nätterna har ändå gått bra trots att hon bara har fått äta en dos med 70 ml istället för 230 som annars. Har ju trott att hon ska vakna o vara jättehungrig på natten men hon har nöjt sig med sin napp o sen fått mat direkt på morgonen istället. Nu har hon börjat vakna mellan 7 o 8 istället, men det känns helt ok eftersom hon somnar så fint vid 19 varje kväll.

Så trots sjukdomar o mindre mat så har hon varit helt underbar!! Lika glad o härlig som annars och faktiskt lugnare i humöret på något vis. Mycket därför har jag inte varit jättenervös även om det var jobbigt när hon började kräkas sådant.Visst har hon inte varit lika sprallig när det var som värst, men ändå nöjd och med. Man känner sig så maktlös när de är sjuka..de är så små o kan inte säga var de har ont och man är ju så rädd att något ska hända. Så jag måste säga att Noomi har fått lugna mamma mer många stunder. När hon bajsat ner sig hela tiden eller kräkts rakt ut så har hon legat o jollrat o skrattat ändå och själv skulle man ju ligga som ett kolli o tycka så himla synd om sig själv. Min tappra Noomi Li<3

Så nog pratat om det..nu är det snart en ny vecka o vi tar nya tag.Lite snor kommer nog hålla i sig, men jag o darling håller henne sällskap o snyter oss omvartannat:-) Börjat rulla nu igen har hon gjort. Hon kunde rulla från både mage o rygg för flera månader sen men så slutade hon o har inte gjort det på jättelänge. Nu helt plötsligt har hon börjat igen och gör det hela tiden...men det är visst vanligt:-)

Har ju även varit på 30års/tjejfest hos fina Zanna:-) Mycket trevligt och det blev sig så att jag följde med ut och jag hade verkligen jätteroligt!!Men nu blir det lugnt fram till den 16e april då jag o syster ska på Håkan Hellström!! Då blir det lite party men nu känner jag bara för att vara med familjen och mysa. Nästa helg ska ju jag o darling ut o äta på la Uva och spela biljard o farfar kommer hit o är barnvakt. Men vi åker ju vid 18 så då missar vi ju bara en timme med Noomi och så kommer vi ju hem skapligt:-) Tror det blir en sväng till IKEA på söndagen sen.

Var på mina spa behandlingar igår som jag fick av systrar o mamma i 30års present. Fick börja med att bubbla och äta fruktbricka o det var sååå skönt! Sen blev det 50 minuters underbar lugn massage och hon fick ut en hel del knutar på ryggen kan jag säga. Kände mig som en ny människa efteråt och även en härlig ansiktsbehandling med massage både i ansikte och hårbotten...ryyyyyyys vad skönt det var.Så tack sötnosar för den presenten:-)

Kallt har det blivit igen..för kallt för att vilja ta ut Noomi på promenad nu när det är så fint väder. Jag är lite mesig sådär men om man själv inte vill vara ute o tycker det är för kallt så vill jag inte ta ut henne.Visst om jag hade en vagn som jag kunde bädda ner henne o skydda henne lite mer men nu har vi ju bara sittvagnen då den andra är trasig:-( Men de pratar ju om att det ska bli bättre väder eller bättre o bättre..varmare, för det är ju toppenväder ute. Så imorgon hoppas jag på lite varmare ute..en -5 kan ju vara ok, så vi kommer ut lite. Noomi o jag har kommit iväg i två dagar men då inte varit utomhus längre stunder.För nu är det nog dags för våren att börja visa sig...snart mars och då vill vi ha torra vägar o varmare luft..lite snö gör ingenting men det behöver inte komma någon mer om det väl töar bort. Jag ser fram emot våren så mycket nu och sen sommaren..men en sak i taget. Att få vara ute mer med Noomi och sen att kunna åka o bada:-)

Nej nu ska jag ta o avrunda här..mycket skitsnack har det blivit;-) Men nu vet ni vad vi har varit upptagna med senaste veckan iaf:-)

Lite bilder har det hunnit bli ändå...Enjoy!


    
Noomis hatt:-)    Mormorsmys innan magsjukan kom..

  


    
Vill leka med det mesta...bäst är sjörövarBläckis o fjärrkontroller


  

  
Bläbärsspill,kalle kanin och nappen:-) Min fina glada älskling



På torsdagen var det mycket bättre och vi träffade moster o mormor

   



Noomi Li kan hålla sin flaska själv:-)

   
Efter mycket bad varje dag blir frisyren lite sisådär;-)

 
Nu rullar jag fram o tillbaka o måste vaktas när jag är i soffan.

Puss o kram Anna

Kommentarer

Postat av: Sussie

Publicerad 2011-02-20 15:44:33

Stackars lilla Noomi Li :(

Jag vet hur det känns och man är så jäkla maktlös och orolig. Men av bilderna att döma verkar hon ju mycket piggare nu.



Jag fattar inte hur hon kan ha SÅ mycket hår det är ju helt sjukt hon har ju en frisyr å allt. Har ni fått klippa henne nåt ännu?

Jag är glad för att Tuvas lugg har vuxit typ 0.5 cm på en liten tid..haha



Haha som ett gulligt penntroll ser eran lilla prinsessa ut som...galet söt!



Kramar

Postat av: Lillasyster

Publicerad 2011-02-20 15:48:16

haha vad söt hon är i sina badfrisyrer :D och mössan fick mig att minnas filmen med henne..skrattar så jag dör..hahaha.,.. synd att du inte kunde lägga upp den :D så himla rolig!

puss till er!

Postat av: aggebagge

Publicerad 2011-02-20 23:12:49

Lilla gumman. Såå duktig. Beror säkert på den kärlek och trygghet hon får från sina föräldrar.

Postat av: Emma Roodla - Foto

Publicerad 2011-02-28 01:48:27

Guud så sööt :)!!

Postat av: Emma Roodla - Foto

Publicerad 2011-02-28 10:32:34

tack så mkt :)! Ja o hur fotografen använder kameran och alla iställningar :)!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

missimone

Nu kommer såklart min andra graviditet dokumenteras flitigt, precis så som jag gjorde med den första:-) Så den kommer handla om mitt liv som mamma till Noomi Li, gravid med vårt andra barn, studier, vänner och samboskap. Livet helt enkelt.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela