missimone

~ont i hjärtat & turkos RR~

Publicerad 2011-02-03 11:37:08 i Allmänt,

Lilla hjärtat har nu tagit sin andra dos med sprutor..det var inget roligt för någon av oss. Men som tur va för lilla hjärtat höll obehaget i sig i någon minut varav mammas ont i hjärtat satt i lite längre. Hon blev så ledsen på ett sätt som jag sällan har hört och det skar o slet i mitt hjärta när hon blev så ledsen. Har ju hört av vissa att sprutor nummer 2 ibland knappt märks o hade väl hoppats att så skulle bli fallet för Noomi men icke sa nicke. Satt så fint i mitt knä och jollrade innan o pratade med oss o så när de dumma sprutorna kom så blev det inte alls roligt längre. Stackars lilla hjärtat...Man vet ju att det är för något bra men gud vad jobbigt det är för en själv att se att de små liven får ont o blir ledsna. Man är ju lite mesig så..kände nästan hur min mun snörptes ihop och jag fick hålla mig ifrån att också börja gråta:( Men det gick ju som sagt över fort och hon började jollra o le mot sköterskan som hon innan hade blängt ledset emot.

Vägning och mätning blev det också o min lilla finaste tjej har blivit 370 gram tyngre på 3 veckor och väger nu 7540g och vuxit 1 cm o är nu 64cm:-) Lite skillnad från sist då hon hade gått upp 820 gram på 3 veckor, men nu ska det väl jämna ut sig lite mer plus att hon har ju tagits bort nattmålet och så rör hon ju på både ben o armar så förbenat nu. Ligger hon på plan yta så sparkar och slår hon omkring sig, klatchar sig på låren och vill nästan springa iväg ser det ut som. Så då tänkte vi att det skulle vara perfekt med det nya lyxåket vi ihandlat från blocket. En turkos gåstol, hennes egna Rolls Royce. Men tyvärr har ju lilla hjärtat inte vuxit så mkt på längden än och hennes små tår är det enda som når ner i backen, så det dröjer nog lite innan hon kan springa omkring i den:-) Men hon gillar att sitta i den och vrida på alla saker och spela truddelutter så att mamma o pappa blir galna:-)

Blir mer o mer kär i min lilla familj och lilla hjärtat varje dag..desto mer jobbigt att tränga bort jobbiga tankar på om något skulle hända. Alla människor med barn har nog såna tankar ibland, men det gäller att inte låta det ta överhanden.Leva vidare o göra sitt bästa för att skydda sina små utan att det blir överdrivet. Jag börjar tänka på att snart börjar hon krypa o kan hitta saker på golvet o stoppa i munnen så dammsugning kommer ju stå på schemat betydligt oftare än vad det gör nu;-) Även att tänka på vad o vad inte hon får använda som tuggleksak, jag har kommit på mig själv att jag inte drar o sliter i grejer för att se att de sitter ordentligt o då kan jag få panik "fan vilken dålig mamma du är" men oftast har hon ju sina leksaker o de ska ju vara testade. Men att hon får papper att prassla med o då kan hon ju slita bort bitar o stoppa i munnen, men än så länge blir det ju stora bitar men jag måste förbereda mig för framtiden.

 För visst det har varit lätt att skydda henne nu när hon är så liten o stannar där jag lägger henne men det är ju inte långt kvar nu tills hon far omkring överallt och då kan jag få lite ångest över att jag måste bli bättre på att veta vad o vad inte som är okey att leka med. Men förhoppningsvis kommer det ju naturligt..men lite sån småångest kan jag få nu när hon ska börja röra på sig att man inte kan vara med överallt, för jag vill ju att hon ska vara nyfiken och upptäcka saker o pröva sig fram o det är inte farligt att slå sig lite, men det där med att stoppa saker i munnen som kan fastna är min största skräck. Hellre en bula i skallen än något i halsen. Har anmält mig till en livräddningskurs eller första hjälpen heter det nog, med röda korset tror jag det var, genom simskolan. Kommer vara en hel söndag o jag skulle vilja ta med rille också så får mormor vara barnvakt. Så man vet hur man ska göra om hon sätter i halsen, börjar blöda eller slår sig. Så man inte blir helt hysterisk utan vet i grunden hur man går tillväga.Sen som simskoleläraren sa så hopppas vi ju att man aldrig behöver kunna sina kunskaper:-)

Så nu snart ska jag o darling ta tag i att sanera huset från småplotter i höjd med Noomi Lis kryphöjd..har ju iofs inte så mycket sånt i golvhöjd haha men vissa grejer kan man nog flytta på:-)

Sen har jag fått kritik av en läsare om att jag bara skriver att allt är så puttinuttigt mellan mig o darling. Så är ju självklart inte fallet..believe me, vi har våra små tjaffs o sitter verkligen inte o kramas hela tiden men jag uppdaterar ju oftast veckovis och då blir det ju inte att man sitter o ältar i sina småtjaffs:-) Skulle man uppdatera dagligen så skulle säkert de sakerna hamna här också men oftast så är tjaffsen så larviga o ointressanta o då blir det oftast att man berättar hur man mår sammanfattningsvis. Och jag är glad o mår bra och har en jättefin familj. Jag beundrar R att han står ut med mig ibland likaväl som jag beundrar mig själv för att jag står ut med hans fasoner ibland;-) haha..Vi känner varandra rätt väl och har accepterat våra fel o brister o jobbar med våra sidor som kan vara lite jobbiga. Förr kunde vi gå o vara sura på varandra i långa stunder utan att prata men nu rensar vi luften direkt och försöker leva efter säget:"somna aldrig osams":-)

Sen skulle det väl vara helt hemskt om man aldrig tjaffsade..smågräl betyder ju känslor och skulle ju vara tusen gånger värre om man gick omkring o inte brydde sig ett skit om vare sig det ena eller andra. Och att bli sams har ju sina fördelar det med...;-) men man måste mogna på alla vis när man skaffar barn, man får helt enkelt välja sina krig och ibland sitter tonårsfasonerna i och då får man skärpa till sig. Sen att vi är familjen "kan aldrig ha fel, jag ger mig aldrig" så blir det lätt rundgång och till slut säger man bara "okey vi båda är bäst, life is great let's move on" Men jag var inte så här envis innan darling kom in i mitt liv..då gjorde man allt för husfriden o nu har det blivit en ond cirkel för att det kan bli som en tävling och det vill iaf jag jobba på. Man är inte en sämre människa för att man ger sig o erkänner sig ha fel(även om jag egentligen ALLTID har rätt haha) Nejvars, men jag har mycket att jobba på, men det kan jag ju inte erkänna rätt ut till darling för då får ju han rätt haha..så det får bli att vi båda blir bättre;-)

Vi har även en rap och fistävling på G...Jag är raparen i familjen o darling sköter det andra och nu har vi satsat 500 kronor på vem som kommer göra det först inför den andra. Så vi försöker bli en finare familj om man säger så:-) Känns bra för romantikfaktorn blir inte hög när vi beter oss som grisar;-) Blev jag föööör personlig nu...äsch...lite får man dela med sig o darling har aldrig stuckit under stol med att han tycker att man ska vara naturlig...man ska kunna vara sig själv helt enkelt...Så fortsättning följer..haha. Och nu menar jag inte att vi inte får rapa o fisa för det måste varje människa, men tyst o fint o göra på så sätt som många andra par gör för vad jag hört från vissa så har de aldrig hört sina respektive göra det ena eller andra o det är klart de gör det, men i sån ljudnivå att det inte stör eller i ett hörn någonstans haha. Sen måste jag också säga att jag älskar darling för att han vill att jag ska kunna gå på toa utan att sätta på kranar o slänga ner en hel rulle toapapper i toaletten;-) Men det har tagit sin lilla tid...Nog ordbajsat om det här;-) 

Nej nu lägger jag upp några få kort från sist o hoppas ni inte har störts alltför mycket om mitt konstiga pladder;-) Kommentara gärna, för mina läsare, ni är faktiskt lite dåliga på sånt. Även om jag älskar att ni orkar o vill läsa om mig o mina tankar så är det ju sååå roligt när man ser att ngn tyckt till om det man vräker ur sig:-)



Noomi har valt huvudbonad;-)

  


  


  

Min finaste skatt som är så fotogenique:-)

   
Rosa lilla damen








   
Mormorsmys o nyvaken:-)



Nya Rolls Roycen:-)


 
Älskar att bada<3


Morgonbrottning med kudden

Puss o kram Anna

Kommentarer

Postat av: madde

Publicerad 2011-02-03 11:52:54

Hahaha vad roliga ni är,får väl önska lycka till i tävlingen!:D Den hade ju Roger vunnit med hästlängder om han och jag hade en,han är from som ett lamm vad gäller sånt,till skillnad från mig haha ;) vad gäller det andra att nojja över allt som kan hända får jag väl utnämna mig till lite av en expert i ämnet ;) Och om tom jag klarar av allt någorlunda ska du se att det kommer gå jättebra för dig oxå!!:) Nu måste jag ta en kinkig filip här,men ha en bra dag så hörs vi imorgon igen!!Puss puss

Postat av: mammi

Publicerad 2011-02-03 22:05:17

Hej, jag skulle just säga att du får lugna ner dig lite och inte bli VÄRRE än Madde men hon sa det själv haha, om du så stirrar dig blind på allt runtomkring lilla smulan så kan det hända olyckor på ett ögonblick. Sen undrar jag bara vad det ska bli av denna lilla linslus??? Snäppet värre än lilla grodan faktiskt och det vill inte säga lite!! Puss från mormor

Postat av: aggebagge

Publicerad 2011-02-03 22:16:55

Här kommer kommentar från farmor. Tyvärr har jag ju skrivklåda så jag har svårt att sluta skriva. Ser framför mig hur du såg ut vid sprut-tagningen. Samma darrande läpp som Noomi Li har ibland.

I regel får man flytta upp saker högre och högre, tills hon börjar klättra och får tag i allting. Haha. Jag har iaf med din -och min- älsklings hjälp förankrat alla hyllor i väggen. Men det bästa är att ha koll på var hon är. Det är inte kul när hon hittar rengöringsmedel och annat skit, som hon måste smaka på. En sak är klar. När det blir oroväckande tyst, då är det nåt rackartyg på gång.

Bra med livräddningskurs. Det borde alla gå på. Jag var på en för 100 år sen. Då skulle man bl.a. köra mun-mot-mun-metoden på en liten docka. Och djävlar vad jag blåste, ända tills dom sa att man inte får blåsa hårt på ett litet barn, då kan dom dö. Vad visste jag när jag var i tonåren.

Ni behöver båda jobba med er relation, men jag tycker ni kämpar på bra. Det är gammalt arvsanlag som behöver jobbas bort. Viktigast är att man VILL förändra. Det är inte för inte man säger att ”det inte är ens fel att två träter”.

Hur bra är den där gåstolen? Hon ser ju helt förskräckt ut. Annars är hon som alltid glad på bilderna. Ja, naturligtvis tar du bara kort på henne då. Hehe! Men för allt i världen – ingen burka för lilla damen - då får hon problem i framtiden. Puss och kram

Postat av: camilla

Publicerad 2011-04-24 17:00:11

klä av dåmm här bäbisarna

naken fisa helt

från upp till tå

så ska dåmm vara

från när dåmm är liten bäbis när dåmm

kåmmer hemm från bb

när dåmm är bara en månad bara

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

missimone

Nu kommer såklart min andra graviditet dokumenteras flitigt, precis så som jag gjorde med den första:-) Så den kommer handla om mitt liv som mamma till Noomi Li, gravid med vårt andra barn, studier, vänner och samboskap. Livet helt enkelt.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela