missimone

~majskrokskladd~

Publicerad 2011-04-12 16:15:52 i Allmänt,

Köpte majskrokar igår till lilla hjärtat...håller henne sysselsatt en stund men det blir ju som klister överallt!! Försök tvätta av tuggummi av en 7månadersbebis ansikte...inte det lättaste. Men lite snacks ska hon ju få ha, men max en om dagen:) Kände mig även duktig igår då jag ställde mig o gjorde egen barnmat till henne...tog en halvtimme och då fick jag ihop 9 portioner för cirkus 35 kronor. O då menar jag Noomi portioner, hon äter ungefär 100 gram(en halv stor burk) varje gång. Det blev kokt torsk i lagerblad o kryddpeppar, potatis, morötter o dill, med äkta smör och grädde. Fick en liten smakportion igår och det togs emot med glad min:) Blir ju såklart osäker på att hon inte får i sig det hon ska, men jag tror jag fick med det som ska vara.Nästa gång ska jag nog köra i lite broccoli också:) Sen tog jag ju inget recept så jag blir osäker om mängden kolhydrater mot proteinet blir för mycket, men jag tror ju att hon överlever iaf;) Så jag fick ihop 5 dagars mat kanske ungefär 20-25 kronor billigare så det är ju inte så stor skillnad pengavis, men nu vet jag ju att hon bara får i sig bra saker och inga tillsatser så det känns ju jättebra!!

Tror jag ska prova och göra köttfärssås själv också med morötter o lite fullkornspasta, men jag väntar nog till hon är 8månader iaf..hon gillar ju inte burkmaten som smakar eller påminner om köttfärssåsen som finns, tomaten jag inte tror hon gillar, för jag har köpt kyckling som påminner om den och den gillas inte heller. Så all fisk och kyckling med rotfrukter är vad hon äter...jag har provat att ge för att vänja henne, men det är inget roligt att mata någon som blir ledsen av att hon tycker det smakar illa.

Idag blev det inget babysim..tydligen var det ngt fel på bassängen o den höll för låg temperatur.Tur att jag fick reda på det genom facebook när en annan tjej skulle gått tidigare så man kunde ringa o kolla så man slapp ge sig iväg i onödan. Visst vi bor ju nära men det finns ju de som åker från Åby och Krokek o det känns ju inte så roligt att de inte hör av sig till en. Men det blev en bra dag ändå..först gick jag och Noomi Li ut i det då vackra vårvädret på en timmes lång promenad och sen kom Sofie med Mira, Jenny med Meya, Charlotta med Alfred och Zanna och Vilgot:) Så det har varit full rulle här hemma och jag verkligen ÄLSKAR när vi träffas alla. Mycket snack o så har barnen några att leka med och lära känna varandra ännu mer. Lite synd för Mira, hon är ju 3 o ålderskillnaden är ju lite stor just nu hihi,men hon är duktig på att roa sig och verkar inte lida. Stor tjej hon har blivit nu...sååå söt och så roligt att få träffa henne oftare nu också:)

Noomi höll sig vaken tills sista person åkte vid halv tre, försökte söva henne innan men hon blir så uppspelt när det händer saker omkring henne så det gick inte:P Men när hon väl somnade så har hon nu sovit i en timme...hoppas hon sover en stund till så hon är pigg o glad resten av kvällen. Har ju flyttat in henne i sitt rum nu. det gjorde vi förra onsdagen..det har gått superbra. Jag har inte haft separationsångest som jag trodde, även om jag är van o vakna ibland på natten så första nätterna när jag inte hörde något så kunde jag trippa upp o kolla till henne o passa på att gå på toa. Men nu de senaste nätterna har jag sovit hela natten. Så på 6 nätter har hon haft en natt när hon vaknat till två gånger så jag fått gå in. Så jag är superglad att det gått så bra. Hoppas att det håller i sig. Så nu sover hon mellan 19-06.40 ungefär. Kan få gå in vissa morgnar vid sex o vända på henne o ge nappen så att det blir att sova en liten stund till, för klockan sex kan man ju inte gå upp!!!:):):) Men jag tror ju tyvärr att hon vaknar till då just för att darling åker iväg till jobbet då och för ju lite oväsen. Vi får se hur det blir i helgen när vi inte behöver gå upp tidigt om hon kan sova i sträck till strax innan sju.

Att gå upp klockan sju, kunde jag i början kännas var alldeles för tidigt då man var van att hon sov till nio. Men nu tycker jag det är en toppen tid att börja dagen på. Dels har ju hon fått sova sina timmar, och jag med för den delen som väldigt sällan lägger mig senare än 22. Jag är ingen nattmänniska..inte ens darling även om han försöker vara uppe lite längre på helgerna så värderar jag hellre dagtiden och att få lång sömn på nätterna.Sen är det klart att man inte är så pigg på kvällarna om man går upp mellan 6-7 varje dag.Så jag klagar absolut inte utan mer praise the lord att vi har ett barn som sover på nätterna och alltid har gjort.Men allt kan ändras, hör ju om att sovrutiner blir pannkaka för vissa under vissa perioder och såklart man vet att det kan hända en själv. Men vi lever i nuet nu.

Har även ändrat i matrutinen..hon får nu mat två gånger om dagen istället för en, en gång vid 11 och nästa gång runt 17.30.Just för att på dagis så kommer de äta mat runt 11.30 och sen ska hon ju börja äta med oss också. Vi har under ganska lång tid nu alltid ätit när hon har gått o lagt sig vid 19.Men jag känner att det blir sent för oss också, bättre att försöka få in middag vid halv sex för framtiden. Och sitter hon med oss o äter får vi in den rutinen också o så blir det ju lagom med bad o läggning strax efter. Så det känns bra:)Så gröt blir det bara på morgonen nu, o sen två mål med välling. Som vanligt är det mina goda vän C som har fått mig på andra tankar med matrutinerna och oftast har hon ju rätt, så det här känns jättebra. Visst det blir dyrare med mat istället för gröt men samtidigt tror jag det är nyttigare om råvarorna är bra och sen är det ju faktiskt roligt att börja göra egen mat. har ett kycklingrecept jag ska prova också:)

Mycket prat om Noomi Li, i helgen har vi fått lite gjort också, eller mest darling. Han och Fredrik rensade ur uthuset o fick jättefint därute.Slängde två fulla släp med skräp och jag rensade ner 7 gamla kartonger med minnen o annat till 1 ½ kartong..kändes skönt:) men också roligt att gå igenom, fanns ju dagböcker från länge tillbaka..brev..dikter och historier jag skrivit när jag ville bli författare:)

Så snart kan vi börja bära ner saker från loftet här inne dit ut så att vi kan börja göra klart där uppe. Ska ju dit lister bara, sen möbleras såklart. Nu först blir det väl filmhörna med filmduk, ska bara hitta någon billig o bra soffa upp dit. Vi har ju lite möbler hos rilles mamma, men hon har fått så fint nu med dem att det vore synd att ta tillbaka dem just nu, och på blocket har man ju alltid fyndat;) Men i framtiden blir det master bedroom däruppe, har lite tankar om hur jag vill ha det.Men så länge barnen(barnet) är små(tt) så bor vi här nere.

Nu är det snart nedräkning till Håkan H!!!Åh vad jag ser fram emot lördag. Går ju inte ut så ofta, 3 ggr sen Noomi föddes som jag har hittat på något festliknande så då blir det ju desto roligare. Först blir det mys med syster på balkongen med god mat, dricka och bästa musiken, sen drar vi till Håkan o en toppenkonsert:) O sen möter vi upp Sofie iaf(o antagligen Challe o Zanna) och festar vidare:) Blir nog att sova över hos syster, även om jag är riktigt hemmakär så känns det som bästa alternativet för taxi blir det inte och sista bussen går 1.30 och så kan man sova ut ordentligt på söndagen innan darling o lilla hjärtat hämtar mig vid lunch. Ska färga håret o sen gå och klippa mig på fredag för att bli extra fin;)

Har ju börjat lite med LCHF igen, mest nu för att få lite hjälp med de sista kilona som inte vill gå bort och sen för att komma ur smörgåsträsket,...jag kör inte riktigt stenhårt för jag unnar mig när jag har lust och jag äter även bönor som tillägg. På lördag blir det även lite mer kolhydrater då man blir väldigt lätt påverkad utan kolhydrater i kroppen så då blir det egengjord potatissallad med kyckling och kanske en brödbit till det:) Sen är ju viss alkoholi sig väldigt kolhydratsrik men som sagt, jag är ju inte i stort behov av viktnedgång. jag vill bara börja tänka lite nyttigare o komma ut o röra på mig mer. Sen när jag o syster börjar träna så kommer kosten se helt annorlunda ut för man kan inte träna utan kolhydrater.

Nog pratat om det. Nu blir det lite bilder o sen bus med Noomi sista halvtimmen innan läggdags.

Klappad av Vilgot....       Pillad på av Alfred..





       
En bephantentub är alltid kul:)



Mitt solsken i livet...<3




Ute och lekte i det vackra vårvädret:)




Majskroksunge;)          Ännu mer mys i det vackra vädret...





Vädret var lika varmt ute som inne:) Härliga vår!!



Take care allihopa!! Kram kram Anna

Kommentarer

Postat av: mammi

Publicerad 2011-04-13 09:17:04

Tack för dina funderingar o nya bilder. En sak som jag tycker du nojar in dig på är hennes mat,hon får i sig allt hon behöver när hon äter vanlig mat, hur har alla barn innan burkmatens tid överlevt??? Tycker du är jätteduktig o lagar egen mat till henne, och det blir hur nyttigt som helst, jag lovar. Puss till alla

Postat av: madde

Publicerad 2011-04-14 07:17:24

Jättefina bilder som alltid! Den på er båda när Noomi tittar in i kameran är superfin! :) Härligt att kunna vara ute i trädgården när det är finare väder! Jag känner igen mig i alla funderingar kring mat och sömn,det är typ det enda man tänker på under deras första år,hihi ,Om jag går tillbaka och läser min blogg från Filips första år så handlar typ alla inlägg om hur han äter och sover :) Sen blir allat lite mer naturligt när de börjar äta samma mat som en själv och på samma tider,då är det inte en lika stor grej längre om du förstår hur jag menar. Roligt med Håkan H,vad fort det har gått!! Ni kommer få en superrolig kväll!! Och skönt för dig att få sova ut lite dagen efter oxå! :) Ha en mysig dag vad ni nu ska hitta på! :) slår en signal om en stund när jag går till jobbet,pusselipuss <3

Postat av: mio

Publicerad 2011-04-26 23:21:57

underbart att läsa din blogg anna du skriver så mycket! :) härliga bilder! :) hälsa rille :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

missimone

Nu kommer såklart min andra graviditet dokumenteras flitigt, precis så som jag gjorde med den första:-) Så den kommer handla om mitt liv som mamma till Noomi Li, gravid med vårt andra barn, studier, vänner och samboskap. Livet helt enkelt.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela