missimone

~åla o kråla hela dagen~

Publicerad 2011-04-29 15:20:55 i Allmänt,

Nu har vår lilla tjej blivit ännu ett steg större, hon har börjat förflytta sig på golvet..eller rättaresagt var man än sätter ner henne. I soffan går det nästan fortare, men det är väl mjukt och en massa bra ställen(mamma o pappas kroppar) att klättra med:) Det hände från ena dagen till den andra,,,innan har hon cirkulerat och backat och snurrat runt på golvet. Sträckt sig med armarna när hon vill nå saker, men så på påskdagen så använde hon benen o tog sig fram flera meter:) Såklart var kameran uppe o filmade. Blir ju nästan så man får tårar i ögonen när det kommer små framsteg även om jag ser detta som ett stort:) Min duktiga lilla tjej!!

Har även lösenordsskyddat bloggen nu som ni nog vet eftersom ni inte kommer in annars haha..:) Har skickat till många på facebook och några får jag messa till som inte har fb och jag gjorde detta för jag hade fått en konstig kommentar om att bebisar ska vara nakenfisar från de är små, skrivet med barn svenska av en person jag inte vet vem det är på ett sätt som jag fann otäckt. Kanske helt harmlöst men jag tar det säkra före det osäkra o tänker nu bara ha vänner o familj som läser o tittar på bilder på det finaste jag har:) Så vet ni ngn som läser men inte har fått lösenordet så kan ni ju dela med er. Jag litar på er:)

Påsken har varit också, blev jättemys att ha darling hemma. Han har hunnit med att fixa lite på tomten med altanbygget och vi har hunnit vara mkt i solen och darling byggde ett solskydd till lilla hjärtat så hon kan vara ute när solen är som värst. För sitta med tröja o långa byxor när det är 25 grader ute känns inte så kul. Så hon har suttit därunder med sina leksaker i sin solhatt o haft det jätteskönt:) Så har mamma o pappa kunnat steka sig lite o bara haft det skönt. Så en underbar påskhelg blev det pga vädret mycket också förstås. För på påskafton var ju bror o Felicia, mormor, farmor, moster THerese o Rikard här o åt gott o busade med de små. Vi hade knytkalas o det blev ju riktigt lyckat. Så slipper den som har kalaset stå o stressa ihjäl sig i onödan:)

I tisdags åkte vi äntligen ut till Elin o Pierre i Luddingsbo och tittade in deras bygge och deras fina skapelse, Nova:) Så liten o pluttig även om hon vuxit mkt sen hon föddes både på längd o vikt.Minns ju själv vilken mardröm det var att Noomi Li inte gick upp, så det är himla skönt att det gått bra för Nova även om mamma Elin haft det jobbigt. Man glömmer så fort hur små de är i början och man blir ju helt salig på ett sätt. Visst att man minns känslan när de är så små o ser fram emot att få vara med om det igen men det är ju mycket roligare nu när de är lite större som Noomi Li och även fast jag håller fast vid att man inte ska längta efter att de blir större för tiden går fort nog som det är så har man ju mer roligt med barnen när de blir små personer:)

De bor jättefint därute och har byggt så fint med stora glasfönster som vetter ut mot sjön och en underbart fin hall(en grej jag saknar i mitt hus) Man får sån inspiration när man ser folks hus..åååh så här vill jag ha!! Men sen kommer man hem och är väldigt nöjd ändå med hur man har det. Det finns lite småjusteringar såklart,smartare förvaring bl.a men i helhet väldigt nöjd:) Det är ju vår lilla pärla liksom. Och nu när altanen är på g så kommer det kännas helt underbart:) Tillbaka till E o P...både jag o Rille blev helt uppfyllda av energi när vi kom hem, så himla fina människor och jag älskar när man träffar personer som ger en sån positiv energi, som fyller ens själ med glädje,de är genuint fina människor och jag hoppas vi kommer ses oftare framöver. De ska ju komma o inspektera vårt hus när altanen är klar. våra helger o rilles framförallt är ju bokade ett tag framöver med altan och sånt o det är nog bättre i Nova synpunkt att de kommer på en helg så det inte blir så sent:)

När jag hade varit hos Elin o Pierre så ställde de ju lite frågor om hur Noomi li var när hon var liten, så som man gör när man själv precis fått barn och jag kände att jag glömt lite hur det legat till, blev osäker.Så då är det ju toppen att ha en blogg man kan gå tillbaka i:) Tydligen så började Noomi Li sova i egen säng när hon var lite mer en två månader och i eget rum var nu i början på april.Känns ju som hon sovit hos sig hur länge som helst, men ni ser man glömmer fort o lever mkt i nuet när man har småbarn:) Sluta äta på nätterna var i december o amningen slutade jag ju med i början på november. Men det har jag koll på för jag vet att hon var två månader när jag var tvungen att sluta. Den tiden har man också förträngt, hur jobbigt det var med maten. Nu äter hon ju så bra, all möjlig mat. Har börjat med 8 månadersmat nu lite tidigare o det går jättebra. Ibland är det någon ärta som hon inte får mos på som slinker ur och matningen tar ju ganska lång tid nu för man ska ju tugga sönder allt med sitt tandlösa tandkött:)

Kollade även in bilder, hur hon utvecklas. Jag har ju alltid såklart tyckt att hon varit världens sötaste bebis,o jag minns hur min svärmor sa till mig att som mamma så tycker man ju alltid att ens bebis är det finaste som finns o om jag mindes hur vi satt o kollade på nyfödda i nt och kunde fråga oss"hur kan de sätta in den bilden på barnet" med underton att jag inte alltid lägger in bilder på Noomi som kan uppfattas som jättesöta.Då förstod jag inte riktigt vad hon ville ha sagt...fnys typ, men nu i efterhand så kan jag erkänna att vissa bilder är till för en förälders öga haha:) För i början innan Noomi la på sig bra med vikt så ser det knappt ut som hon..ett spinkigt blekt penntroll som är det skruttigaste jag sett. Vackert skruttigt men nu när hon har blivit en mullig liten gosbomb så är det ju skillnad:)

En bestämd tjej som ska ha sin vilja igenom har vi fått iaf..gud vad envis hon är:) Inte att hon skriker eller är gnällig oftast men hon visar med kropp och utrop att här är det jag som bestämmer!! Så det är bäst för oss att sätta ner foten direkt. Är vi riktigt bestämda så kommer ett litet ilsket besviket pip men det går så lätt att skämta bort eller distrahera med ngt annat. Så voine voine hur kommer detta gå??:) Men hon lyssnar på NEJ!! o Ajja bajja..tar bort handen eller backar lite med gåstolen, men sen i nästa sekund så provar hon igen. Men huvudsaken att hon lyssnar ett tag haha..det enda som är synd är att hon inte lärt sig att tyda mammas förtvivlande smärta när hon får tag i mitt hår med sina starka nypor..då skrattar hon bara. Men jag tjatar på o säger till på skarpen så lär hon sig väl förhoppningsvis;)
Altanbygge då..ska försöka lura ut svärmor..*blink blink eftersom hon läser detta* nästa helg så att jag kan hjälpa darling med bygget:) Hon ska ju vara barnvakt på min fest, så hon vill nog ha lite tid med Noomi nu innan så att de kan bonda lite mer:)

Noomi har ju börjat bli lite mer mammig..förstår att det är en sån ålder nu. Kan bli ledsen om jag går iväg o hon inte ser mig..o vill helst vara i min famn, även fast andra går bra en stund speciellt mormor o therese så kollar hon alltid vart jag är. På kvällarna strax innan välling i soffan vill hon helst att jag har henne och om darling ska lägga henne för natten så kan hon bli ledsen när de går mot sovrummet och är som sagt mer ledsen när han lägger ner henne. Men hon måste ju veta att pappa duger lika bra o är en trygghet han med, så jag tar inte över eller så för då blir det ju helt fel.Hon har ju börjat säga mamma mamma mamma om hon är ledsen eller vill ha uppmärksamhet ..jag väljer att tro att hon ropar på mig hihi även om hon säkert inte vet vad hon säger..även om det skär i hjärtat när det är dags att sova o hon är lite småledsen..men då går jag bara in, lägger henne tillrätta och klappar lite på ryggen så hon ser att jag finns där o går ut direkt igen o då kan hon somna in. Händer ju inte så ofta, då hon faktiskt är superduktig på att somna in själv.Men ibland så..

En liten glad, härlig men som sagt bestämd tjej som jag verkligen älskar att spendera tid med:)Hon är så rolig nu och man kan ha små konversationer med henne där ingen förstår varann och busa o dumma sig och hon blir helt till sig:) Man kan ropa på henne nu o hon kommer,antingen i sin gåstol eller ålandes. Det enda är ju att hon blir lite uttråkad fort och vill ha fart o fläkt så att sitta o mysa i soffan går ju inte om det inte är välling o sovdags. Nej det ska faras o flängas o lekas o hoppas och krypas och busas. "men kom o sätt dig här hos mamma o kramas lite" då slingrar hon sig som en liten orm o ska vara överallt men utom mammas knä:)

Har också märkt att hon gärna vill vara med överallt nu..från vanlig människohöjd..inte sitta nere på golvet eller i gåstolen o glo..där finns ju inget intressant. Står man vid spisen ska hon upp och titta o helst slänga sig med världens fart ner mot grytorna o stekpannor..så nu gäller det att hålla ett fast grepp:)Att ligga ner är ingen höjdare heller och är vi vid blöjbytet så får hon sitta så mycket som möjligt för annars ligger hon inte still. Samma med påklädning o smörjning av kropp i soffan, det är tamejfan omöjligt haha..hon ligger aldrig still!!:) Skulle försöka ge mig på igen att klippa lilla luggen på hjärtat..men det är ju typ omöjligt nu..darling fick hålla ett stadigt grepp om huvudet, men det gillas inte.Skrik och tårar och stark som attan är hon ju så darling sa det att om jag ska kunna hålla så hårt som behövs för att hålla henne still så går hon sönder...o det vill vi ju inte...så jag får väl inhandla lite mer hårspännen nu:)

Men bara den grejen när ens barn smilar åt en...alltså ens hjärta sjunger symfonier..nu när det är ärligt o stort och med en busig ton av ett litet miniskratt efteråt..hon kluckar ju mest hela tiden för sig själv o till saker hon ser eller gör:) och när man t.ex kommer in efter sovstunder o säger "nej men hej mitt lilla hjärta" o hon smilar så stort då sjunger det i ens mammakropp:)När man busar eller kittlar henne o det där härliga barnskrattet kommer o hon klappar en på huvudet efteråt o tittar en i ögonen o ser så glad ut då är man störst i världen. Jaaa gud denna kärlek...trodde väl aldrig att man skulle få bli nykär igen men tji fick man:) Får väl se hur jag låter när hon blir större o trotsåldrar o annat jobbigt kommer...men nu är jag på smekmånad.

Darling o jag firade 5 år igår...Grattis grattis till oss..vi klarade det utan större besvär...lite svajigt vissa stunder såklart, men vår existens består med tålamod och styrka från oss båda...o en massa massa kärlek såklart. Jag tror vi båda lär oss av våra misstag o försöker bli det bästa vi kan vara..vi ska ju leva hela livet ihop förhoppningsvis o då kan vi ju inte vara perfekta redan nu;) Firades inte nämnvärt..darling hade ingen koll som jag visste efter mer än fem år ihop haha..brukar gå om jag påminner honom några dagar innan, men vi hade redan bestämt att fira oss ordentligt i sommar sen..men visst ett litet sms hade väl varit trevligt, men istället ringde han o pratade om att han fixat grejer till altanen men iofs är inte det kärlek om något så säg;)

Så vi har det bra, vi här bak i bilen..vi rullar på helt enkelt...känns jättebra o kärleksfullt mellan oss båda och det är ju huvudsaken..vi är bästa kompisar men samtidigt kära...så fort förälskelsen tar slut då blir det ju bara kompisar avv det hela och både darling o jag är väldigt kärleksfulla o ömhetsbehövande personer och det skulle inte funka då..Vi måste dock bli lite bättre på det där att överraska och planera lite saker på tu man hand för varandra nu när man har barn...Men det får bli lite bättre nu i sommar...gå ut o äta o så, barnvakt är ju inga problem då vi har flera som gärna ställer upp:)

Vet ju att det finns många som vill ha barn tätt..vissa för att de vill ha det gjort och kommer ur bebisstadiet fort, andra för åldersskillnad på syskon och det finns säkert miljoner mer anledningar, nej nu överdrev jag men det finns ju fler iaf varför man skaffar sina barn tätt. Jag har inget bebissug whatsoever, o jag tror på ngt vis att kroppen o hjärnan säger till när det är dags..då börjar det nog suga i livmodern;) Men det är väl samma med ettan som tvåan att man inte vet att man är redo förrän man sitter där, men att bli gravid nu snart o få en till innan Noomi Li hunnit bli två känns apjobbigt och just nu skulle jag inte kunna glädjas om det blev så..accidents can happen...Jag skulle ju såklart glädjas o tycka barnet var helt underbart när det väl kom men innerst inne, under graviditeten så skulle det inte kännas rätt. Det får inte gå för lång tid, men nu vill jag ha tid o njuta av mitt lilla hjärta och ha tålamod o kärlek i överflöd för henne.

Det är stoooooor skillnad på ett o två barn och jag känner mig inte mogen för det på långa vägar...sen vill jag säkra min framtid lite innan nästa kommer..ska slåss med näbbar o klor för att få mig ett jobb eller utbildning som gör att vi får lite mer trygghet. För såklart så kommer klumpen i magen fram när jag tänker på att jag är arbetslös efter detta. Nu är jag mammaledig och sen är jag arbetslös...känns inget vidare....visst jag har arbetat hela tiden sen jag kom hem från spanien 06, men det har varit på 4 ställen..känns inget vidare...stabilitet o trygghet är vad vi strävar efter i höst...o finns det inga jobb att finna, så får jag sätta mig i skolbänken för att kunna få jobb lättare. Men jag tänker ta en månad till där jag inte tänker på det...sen ska jag börja ta tag i min framtid.

Har jag ordbajsat klart nu?? Jag tror det, får lämna lite till nästa gång:) jo just det, imorgon drar vi till syster i sthlm för mys och lek:) Ska bli superkul, hoppas nu att vädret håller i sig.Blir antingen en tripp till skansen eller en lång promenad o fika vid vattnet där de bor. Får se vad lusten säger imorgon:) Så ikväll ska darling fixa med altanen och jag o Noomi Li ska sätta oss ute, hejja på pappa och sköta grillen:) Jag är lite ojämställd när det gäller grilla, tycker det är mansgöra om man får säga så..det är ju lite manligt att stå vid grillen, men nu tycker både jag o darling att det är dags att kämpa för lite mer jämställdhet i hemmet o då ska jag lära mig. Vi börjar lite smått med en billig flintastek för 29.90 kronor kilot, så kanske i slutet av sommaren att jag ger mig på entrecôten;)

Nej lite bilder för ovanlighetens skull;)
Ni får tänka er att hon säger Iiiiiihhh samtidigt;)
Påskafton, underbart väder o fint sällskap
God mat och härliga kusin vitamin kom också...
Leker inte gärna med varandra än..de snor bara varandras leksaker:)
Härligt eftermiddagsmys med mamma o pappa
Ännu en dag med härligt väder o mys i solen
Mormor följde med o badade...svårt att fota..ska försöka nästa gång igen:)
Finisarna Elin o hennes lilla Nova
Hann träffa kompisarna, mormor o moster i veckan
En avslutningsbild på ett majskrokstroll:)


Ha en underbar helg allihopa!! Puss o kram

Kommentarer

Postat av: Elin Alenteg

Publicerad 2011-04-29 21:08:59

PUSS gumman :) Så fint du skrivit, blir helt rörd! Ni är helt underbara!! Härligt att vi ses här vartefter igen...snart en promenix kanske :)



PS. fy vilken kommentar du hade fått...jag skulle tycka det kändes väldigt obehagligt :( usch usch.



KRAM O PUSS

Postat av: Elin Alenteg

Publicerad 2011-04-29 21:13:23

glömde säga grattis till er 5 års dag :) komiskt att jag o pierre firar 10 år om bara 10 dagar. kärleken flödar!!

Postat av: aggebagge

Publicerad 2011-04-30 16:21:16

Haha. Skrattade när jag läste detta: "Altanbygge då..ska försöka lura ut svärmor..*blink blink". Trodde naturligtvis att jag skulle vara hantlangare på ett bygge igen. Är mer van vid detta än att vara barnvakt. Men det ska nog gå bra. Har börjat träna på NEJ, Ajjabajja och Puss. Det räcker väl? Ring så kommer jag.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

missimone

Nu kommer såklart min andra graviditet dokumenteras flitigt, precis så som jag gjorde med den första:-) Så den kommer handla om mitt liv som mamma till Noomi Li, gravid med vårt andra barn, studier, vänner och samboskap. Livet helt enkelt.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela