missimone

~vroooom vroooom~

Publicerad 2008-11-28 10:38:29 i Allmänt,

Klarade kortet igår!!!Så JÄVLA skönt! Ska berätta lite om hur gårdagen blev och hur det gick till...:P

Som jag skrev igår morse så var jag himla nervös..knallade ner runt sju till ´parkeringshuset där jag skulle träffa Andreas o den andra tjejen som skulle köra upp efter mig. Satte på mig mp3 spelaren och satte på låtar som stärkte mig lite..strong songs med jävlar anamma i..kände mig inte så nervös nu..en liten fjäril kvar som flög omkring. Kom upp i parkeringshuset..ingen var där än..fick något slags lugn i mig. Kändes så himla skönt..var inte ett dugg nervös och kände mig lite flummig för jag var så lugn. Så kom de andra o vi skulle börja gå igenom all säkerhetskontroll.

Vi fick kolla:             (jag skriver detta för att minnas i framtiden hur allt gick till..scrolla ner om ni vill:P)

YTTRE SÄKERHETSKONTROLL

* mönsterdjup på däck(med fingret)

* luft i däck(trycka lite med foten mot däcket)

* sätta på alla ljus ute..varningsblinkers, helljus, dimljus och parkeringsljus(då får du be uppkörningsledaren)

Då går man runt bilen och tittar så alla lampor lyser o tar däcken i ordning.

INRE SÄKERHETSKONTROLL

*
Båda bromsar inne..pumpa bromspedalen tre gånger, sen ska bromsen stanna efter halva vägen.
   Parkeringsbromsen testar du genom att lägga i backen, sätta på bilen och försöka backa iväg..(det ska inte gå:))

* Vindrutetorkare (Spola rent rutan)

* Tutan

* Bältet (ryck några gånger o bältet ska ta emot)

* Dörren ( stäng igen sakta så du hör ett klick att den låser sig..tryck på dörren..den ska inte gå upp:))

MOTORHUV

*
Kunna öppna motorhuven innefrån och sen öppna den med handkraft.

* Veta var de viktiga behållarna sitter Bromsvätska, spolarvätska, oljesticka o oljepåfyllning, styrservovätska och kylarvätska.


Blev lite nervös där ett tag för jag kände att det var så himla mkt att hålla reda på..speciellt när man är nervös så har min hjärna lätt att frysa och jag blir förvirrad haha:D

Sen fick jag ta bilen och köra en sväng..vi körde upp S:t Persgatan, svängde vid Kungsgatan upp mot Ektorp, ner på Söderleden ut mot E4an Helsingborg, svänga av mot Skärblacka, svänga tillbaka mot Norrköping och sen vidare mot Klockaretorpet och till Vägverket. (skriver detta för att ni ska ha lättare att se hur bra  min körrutt med vägverket var sen.)

När vi kom fram fick den andra tjejen gå ut och Andreas skulle säga lite peppande ord till mig..då trodde jag hjärtat skulle hoppa ur kroppen igen. Mådde illa och darrade på händerna. Gick ur o tog luft medan uppkörningsledaren hoppade i bilen, det var en kvinna och jag kände på en gång...yes!! Tog en snus, letade fram legget och satte mig igen. Hon presenterade sig och gick igenom testet..vad hon har att titta på, att hon väljer vissa delar för man hinner inte med alla.Att hon säger hur jag ska åka..ibland med vänster o höger och ibland en destination.Säger hon inget så ska jag bara följa vägen..vanligtvis raktfram om man får åka så;)

Min säkerhetskontroll blev att spruta rent rutan och att kolla inre bromsar, sen kunde jag starta o köra iväg. Helt otroligt, var ju inställd på att dra hela fadderullan. Nu var jag så nervös och hörde på min röst att den knappt höll men jag andades in några gånger och backade iväg. Hon försökte sig på en konversation direkt och det var rätt skönt även om ja kände mig lite okoncentrerad först. Hon frågade var jag bodde och bad mig köra dit. Jag bor i Ektorp och den vägen från vägverket och runt ektorp har jag kört hundratalsgånger så det var ju skönt. Gjorde en stor miss dock när jag kom till skarphagens centrum innan ektorp, i en korsning så såg jag inte en korsande bil förrän lite sent så jag fick göra en kraftig inbromsning. Kände lite panik men jag fortsatte som vanligt.

Kom till Ektorp och fick köra mot Albrektsvägen(en väg jag kört hundra ggr med både andreas och till o från huset. Sen svänga ner mot stan. kom ner till stan och var nu vid parkeringshuset där jag alltid åker i från med körskolan. Sen upp på st persgatan,,,en väg jag åkte senast i morse, svänga av på en tvärgata och sen tillslut komma ut på en väg mot kneippen(en väg till jag kört hundratals ggr) sen köra mot E4an Helsingborg..kände redan nu att min tur är ju maximal med vilka vägar jag får köra och hade under tiden blivit så bekväm o lugn. Ut på motorvägen och sen köra mot..håll i er nu..Skärblacka!! Svänga av där och köra tillbaka på landsvägen mot norrköping och sen mot KLOCKARETORPET och  Vägverket.

Hon frågade redan innan om jag hittade tillbaka till Vägverket när jag var på motorvägen..o lätt att jag gjorde..har ju kört där så många ggr. Sen fick jag åka upp och parkera. Jag tänkte bara VA!! var är backa runt hörn och när ska hon lura in mig på gator som man inte får åka på..var är den riktiga stadskörningen? direkt vi stannat sa hon "Du är godkänd,hur känns det att ha körkort..bra att ha till det nya huset va? Vi hade pratat under hela körningen o det fick mig nog att bli ännu lugnare och jag kände att det var bra för henne att se att jag kan göra två saker samtidigt:) Frågade henne en massa frågor om hennes jobb o liv. Ett tips till er som kanske inte tagit erat kort än(inte så många av er som läser denna blogg tror jag) Min bedömning på backning gjorde hon när jag backade ur fickan vid vägverket..så det är viktigt att tänka att direkt du sätter dig i bilen så börjar testet. Min parkering fick hon när jag parkerade när jag kom fram.

Jag höll på att dö av lättnad när hon sa de magiska orden...en sten föll från mitt bröst och det kändes som jag skulle börja gråta. Jag frågade vad hon hade att anmärka på och det var den där korsningen när jag hade lite för hög fart och inte hann upptäcka den andra bilen i tid. Så det får jag tänka på...

Sofie o Mira var där och mötte mig efteråt och jag bara sprang skrikandes till henne o kramade henne hela tiden. Så himla skönt och så himla skönt att ha någon att dela sin glädje med(tack sofie!!) Sen kom Andreas o den andra tjejen och jag kunde inte dölja min lycka o fick en stor kram av honom också. Önskade den andra tjejen lycka till (hon klarade sig också galant:)) Nu var jag helt uppe i varv..sån jävla lyckokänsla och hela jag darrade. Så mycket släppte som jag tänkt på de senaste 4 veckorna. När jag ringde Rille så vart han superglad och sa " nu kanske du blir lite snällare om dagarna:D ) Har varit en riktig bitch mot honom senaste tiden för jag har varit så nervös...stackars gubben..men nu känner jag att den där irritationen är som borta..så skönt!

För att göra resten lite kort så blev det mycket telefonsamtal och grattis mess. Sen träffade vi Challe och Therese på fräcka fröken o firade med god frukost och chokladboll. Var så kul att träffa sina vänner..har inte haft ngn tid eller lust innan..har varit så uppe i mig själv men nu känns livet helt underbart!! Sen skjutsade Sofie mig till jobbet där det blev mera grattiskramar och brorsan hade fixat fika och jag fick en blomma av dem alla. Var glad hela kvällen på jobbet och brydde mig inte om att ryggen värkte mer än vanligt o att jag var så trött efter en sömnlös natt.

Rille kom sen vid sju och jag skjutsade hem honom..sen drog jag iväg ENSAM till Therese och hämtade henne. När jag satt i bilen själv så satt jag och skrattade högt för mig själv och sa "SÅ JÄVLA SJUKT!!" men det är så himla härligt alltihop. Hämtade Therese o vi drog iväg till en maskeradbutik på Luntgatan..ska ju på 25 års fest nästa helg och måste ju ordna nåt att ha på oss. Vi får se vad det blir..hängde undan en grej..får se om jag fortsätter på det spåret, ska titta lite mer. Therese hittade inget. Sen for vi hem till henne där jag släppte av henne och sen åkte jag hem och parkerade och kunde äntligen slänga mig i soffan! Var så trött när vi gick o la oss vid tio att ögonen stod i kors..så himla skönt att somna i sin älsklings armar då.

                 
Mira isbjörn:)           Challe o Sofie:)                     Rödnosig men glad!!!

 
Sötnos Thess o jag

         

Sötnosen...så lik pappa..men så lik mamma eeeeh


~kärlek~


Vacker kaffe konst:)



Nu är det en ny dag..ska ner på stan..handla julklappar..gå förbi syrrans jobb..sola och sen hem och städa av lite. Sen blir det myspys med Rille ikväll och IDOL..kan itne släppa det än..får se..kanske johan åker ikväll??

Imorgon blir det mer jobb..sen ut till svärföräldrarna som jag itne träffat på jättelänge..pratade med svärfar igår o han ville så gärna träffa oss och han var såååå glad för mitt körkort. Det var ju han som började köra med mig för länge länge sen känns det som. När jag kröp omkring på samma väg i 20km/h o tänkte att jag kommer fan inte köra fortare än så här alltså..haha. Han kommer få sig en riktigt fin julklapp som tack för hjälpen!

Jo just det...om ni orkar läsa..på söndag ska jag o systrarna i stan(thess och jess) bli upphämtade av moi så ska vi hem till mig och julbaka och mysa ihop!! ska bli så roligt..måste bara städa lite först..Dagens stora projekt:D mer om det nästa vecka!!

Tack för ni orkade läsa..svårt att babbla när man väl börjat!!

hoppas ni får en underbar helg..kommer jag ha för jag lever som på moln!!

puss o kram

Kommentarer

Postat av: Katarina

Publicerad 2008-11-28 18:32:28

Stort grattis Anna! Kör nu försiktigt på vägarna! /Katarina

Postat av: Anna

Publicerad 2008-12-02 12:28:09

Grattis til körkortet! Vilken känsla.

Hur länge har du hållit på? om man får fråga ;)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

missimone

Nu kommer såklart min andra graviditet dokumenteras flitigt, precis så som jag gjorde med den första:-) Så den kommer handla om mitt liv som mamma till Noomi Li, gravid med vårt andra barn, studier, vänner och samboskap. Livet helt enkelt.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela