missimone

~lite tankar en lördag~

Publicerad 2008-11-08 17:47:09 i Allmänt,

Idag är det lördag och vi har varit igång hela dagen. Vaknade vid sju då jag inte kunde somna om..men sen blev jag trött igen vid halv åtta så då la jag mig på soffan och halvsov en halvtimme. Älsklingen vaknade o gick som vanligt upp och kokade kaffe och läste tidningen(en tidning som jag sagt upp abonnemanget på men som ändå kommer..hm)

Satte igång med lite städning innan vi skulle ge oss iväg. Rille tog disken och jag dammsög och bäddade. Sen gjorde vi lite frukost och matsäck att ha med till huset. Till frukost gjorde jag till mig Kesoplättar som jag läst om på en blogg om en tjej som lever efter GI metoden. Hon har lyckats gå ner 50 kilo på 1 1/2 år..så den här dieten måste ju fungera för de som vill förlora sin övervikt. Har provat den förut för att se..min syster gick ner sin övervikt, tror det var 12 kg på tre månader, men då hade man inte så mycket recept att följa och allt blev bara trist i längden. Jag vet att jag inte är överviktig men har ändå några kilo som jag inte trivs med..och i kombination med träning, promenader och simning(med älskade syster Therese) så tror jag att man kommer må rätt bra i kropp och själ.Som jag sa, nu har jag lite roligare recept till frukost och mellanmål bl.a och det känns jättebra för det är oftast det som är svårast att komma på.

Så kesoplättarna var jätteenkla att göra, jag blandade en burk keso med två ägg, 2 msk dinkelmjöl och så hade jag lite salt och MASSA kanel i som jag sen stekte i stekpannan så de blev som små plättar. Serverade det med blåbär och gud vad mumsigt det blev. Slår ju stekt ägg, kokt ägg eller yoghurt med hästlängder.(typ det som jag ätit innan till frukost:))
Nu har man lite att variera med. Till mellanmål tog jag också ett annat recept från den tjejens sida(Anna J.D Jacobsson, metrobloggen) och det var att man tar ett blad sallad och en skinka i god smak och lägger på salladen, smetar ut lite philadelphiaost och rullar ihop till en liten rulle..jag la i skivade coctailtomater också och det blev verkligen supergott. Man kan ju säkert variera den med olika smaker på osten och lite ruccola..oliver eller fetaost också. Mums iaf:)


Mina halvt misslyckade plättar med blåbär..mums!:D

Har ofta tänkt på att kolhydrater i stora mängder och snabba kolhydrater verkligen inte är bra för din kropp, ALLA säger ju det. Och jag är verkligen inte en sån som kan leva utan bröd eller potatis men i rätt mängder och att alltid ta det bästa alternativet. Sen är det klart att man får unna sig någongång ibland..kakor. lite pommefrite, godis eller en hamburgare på stan..det är inte det att jag tänker att man aldrig ska äta något som (egentligen inte är bra för din kropp) men kanske inte i den utsträckning som man gjort innan, att samma dag som man tagit ett mcdonalds meal så proppar man i sig chips eller kakor också, utan att man väljer någongång att unna sig men resten av dagen äter man bra. För mig har det oftast varit allt eller inget..har jag börjat äta fel en dag så fortsätter jag hela dagen...och säkert hela veckan. och mycket av det vet jag ju nu är sockret i maten som gör att man blir mer sugen på andra ohälsosamma saker. Socker finns ju i så mycket som vi vanligtvis äter..o en massa tillsatser. Jag vill försöka äta det mesta som jag vet är från bra råvaror..göra egna hamburgare, köttbullar, såser till t.om glass(som faktiskt blir jättegott fast det inte är en massa socker utan gjort på bär och grädde)

Sen finns det ju en massa "Snabb" mat som man enligt GI kan äta med gott samvete, kebabsallad t.ex som är en av mina favoriter, thaimat utan ris..man ber bara om extra grönsaker, cheeseburgaren på max..då får man sallad emellan(kan t.om ta två) och tacotallrik.

Vet inte varför jag halkade in på det här..är nog mindre intressant haha..men jag peppar väl mig själv lite för det är klart jag känner sug efter annat när jag är hungrig eller sitter framför tv:n, men idag har jag handlat mörk choklad(minst 70%) med hallon och så har jag alltid nötter hemma. Det är en bra diet för livet för jag tror i slutändan, när man kommit in i det och hittar massa goda, enkla recept så känns det nog inget annorlunda. Och MAN FÅR UNNA SIG:D

Men nog slutföreläst om det...kommer iaf uppdatera er i bloggen om hur det går och om jag UNNAT mig nåt:D
Och självklart hur det går med träning..imorgon ska jag o syster på vattengympa..ska bli så roligt!!

Min vita månad går förresten skitbra..har snart gått en vecka haha:D..det är lördag och jag är inte ett dugg sugen..skönt att veta för en själv. Klarade av Idol galant igår utan ett glas vin och kunde t.o.m hålla mig vaken utan att somna på soffan. Hehe låter som jag har värsta problemen..o vem vet ..det kanske jag har.:P Men jag tycker det känns jätteskönt att veta att i minst en månad..kan ju bli ett halvår(!) så kommer det inte in något alkoholhaltigt i min kropp. (fast ett glas glögg till jul har jag lovat att jag får dricka..mmm så gott o julmysigt)Så det kommer jag också skriva om..mitt nya sunda leverne..haha..skämt osido:)

Skulle ju egentligen uppdatera er lite om husbygget o lite nya bilder från huset..men det får bli i morgondagens inlägg..detta inlägg är på tok för långt redan..förlåt att jag har tråkat ut er länge nog. Men jag blev lite skrivgalen här framför datorn. Rille tittar på fotboll..vi har tippat idag igen..innan jag kom in hit gick det rätt bra för mig..hoppas det hållit i sig:D Ingen bio blir det idag heller..vi blev alldeles för trötta och frusna och det känns som att soffan och mjuka filten tillsammans med sin darling lockade lite mer..Men bion finns ju kvar..får bli en annan helg.

Nej nu ska jag gå o vara lite social o pussa på darlingen..unna mig en bit choklad ska jag också ;P

Puss o kram

Kommentarer

Postat av: Elin Alenteg

Publicerad 2008-11-08 19:36:26

Hej Anna! Va duktig du är som äter så sunt! Jag försöker oxå äta bättre för man mår ju mycket bättre då. Måste komma igång med träningen oxå så blir det ännu bättre :)

Ha en mysig lördag!

Kram

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

missimone

Nu kommer såklart min andra graviditet dokumenteras flitigt, precis så som jag gjorde med den första:-) Så den kommer handla om mitt liv som mamma till Noomi Li, gravid med vårt andra barn, studier, vänner och samboskap. Livet helt enkelt.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela